Kan inte sägas nog med gånger, bara för att du inte kan höra ljudet så betyder inte det att det inte påverkar dig. Buller är idag starkt förknippat med stress och hjärt&kärlsjukdomar. Sedan en viktig aspekt att ta i beräkning är att ljudet från basen redan har hunnit klinga av ett par snäpp innan det når dig där framme i din mysiga stol, tänk att behöva i timme efter timme sitta någon decimeter från en baslåda som får hela kroppen att vibrera. Nädu inte är det en trevlig situation för än vilken varelse som måste uthärda det.
Ja vi kan ju måla upp dessa scenarion, det har vi redan konstaterat att det inte är något snack när det börjar påverka oss så det blir fysiskt jobbigt. Sen är det inte så enkelt som du säger, kupéförstärkningen gör att det inte alltid "spelar högst" längst bak i bilen, bortse från de nivåer där det börjar bli fysiskt. Det känns underförstått i denna diskussion att man inte utsätter djur för fysisk påverkan, det är ju misshandel/djurplågeri rakt av... Om denna diskussion skulle hållts saklig så borde jag satt upp lite förutsättningar, t.ex att människan sitter bredvid hunden i bilen, eller att hunden och människan står utanför bilen, och sedan gjort jämförelser därifrån, hurvida hörseln påverkas på nivåer utan direkt fysisk påverkan.
Men som sagt, det är helt OK om vi går tillbaka till trådens syfte nu, jag har förpestat den tillräckligt redan.
Det är bara det att buller påverkas oss på ännu lägre nivåer än vad man nu själv tycker är "lågt". Till exempel så går gränsen för buller vid inomhusmiljö vid ca 45 dBA. Nivåer ovanför detta har en betydligt uttröttande effekt och påverkar oss negativt. Jag trodde att det var en självklarhet att baslådan är avstängd vid djurtransport och vill nu bara påpeka detta en ytterligare gång
Kan inte sägas nog med gånger, bara för att du inte kan höra ljudet så betyder inte det att det inte påverkar dig. Buller är idag starkt förknippat med stress och hjärt&kärlsjukdomar. Sedan en viktig aspekt att ta i beräkning är att ljudet från basen redan har hunnit klinga av ett par snäpp innan det når dig där framme i din mysiga stol, tänk att behöva i timme efter timme sitta någon decimeter från en baslåda som får hela kroppen att vibrera. Nädu inte är det en trevlig situation för än vilken varelse som måste uthärda det.
Ja vi kan ju måla upp dessa scenarion, det har vi redan konstaterat att det inte är något snack när det börjar påverka oss så det blir fysiskt jobbigt. Sen är det inte så enkelt som du säger, kupéförstärkningen gör att det inte alltid "spelar högst" längst bak i bilen, bortse från de nivåer där det börjar bli fysiskt. Det känns underförstått i denna diskussion att man inte utsätter djur för fysisk påverkan, det är ju misshandel/djurplågeri rakt av... Om denna diskussion skulle hållts saklig så borde jag satt upp lite förutsättningar, t.ex att människan sitter bredvid hunden i bilen, eller att hunden och människan står utanför bilen, och sedan gjort jämförelser därifrån, hurvida hörseln påverkas på nivåer utan direkt fysisk påverkan.
Men som sagt, det är helt OK om vi går tillbaka till trådens syfte nu, jag har förpestat den tillräckligt redan.
Det är bara det att buller påverkas oss på ännu lägre nivåer än vad man nu själv tycker är "lågt". Till exempel så går gränsen för buller vid inomhusmiljö vid ca 45 dBA. Nivåer ovanför detta har en betydligt uttröttande effekt och påverkar oss negativt. Jag trodde att det var en självklarhet att baslådan är avstängd vid djurtransport och vill nu bara påpeka detta en ytterligare gång
Jo men med buller brukar man mena oönskat ljud, men om det nu är frekvenser som inte kan uppfattas, hur påverkas de då? det var det som var själva frågeställningen. Jag stänger inte av min frontsub som lirar linjärt med resten av systemet när jag har en hund bak, men då lyssnar jag på vettiga nivåer.. varför ta bort en frekvens som de ändå inte kan höra?? Det är väl bättre att stänga av diskant då hundar är BETYDLIGT känsligare för det....
Ja vi kan ju måla upp dessa scenarion, det har vi redan konstaterat att det inte är något snack när det börjar påverka oss så det blir fysiskt jobbigt. Sen är det inte så enkelt som du säger, kupéförstärkningen gör att det inte alltid "spelar högst" längst bak i bilen, bortse från de nivåer där det börjar bli fysiskt. Det känns underförstått i denna diskussion att man inte utsätter djur för fysisk påverkan, det är ju misshandel/djurplågeri rakt av... Om denna diskussion skulle hållts saklig så borde jag satt upp lite förutsättningar, t.ex att människan sitter bredvid hunden i bilen, eller att hunden och människan står utanför bilen, och sedan gjort jämförelser därifrån, hurvida hörseln påverkas på nivåer utan direkt fysisk påverkan.
Men som sagt, det är helt OK om vi går tillbaka till trådens syfte nu, jag har förpestat den tillräckligt redan.
Det är bara det att buller påverkas oss på ännu lägre nivåer än vad man nu själv tycker är "lågt". Till exempel så går gränsen för buller vid inomhusmiljö vid ca 45 dBA. Nivåer ovanför detta har en betydligt uttröttande effekt och påverkar oss negativt. Jag trodde att det var en självklarhet att baslådan är avstängd vid djurtransport och vill nu bara påpeka detta en ytterligare gång
Jo men med buller brukar man mena oönskat ljud, men om det nu är frekvenser som inte kan uppfattas, hur påverkas de då? det var det som var själva frågeställningen. Jag stänger inte av min frontsub som lirar linjärt med resten av systemet när jag har en hund bak, men då lyssnar jag på vettiga nivåer.. varför ta bort en frekvens som de ändå inte kan höra?? Det är väl bättre att stänga av diskant då hundar är BETYDLIGT känsligare för det....
Alltså inte för att låta som en total douche, men du kan känna en eld, men inte höra den.. Är den mindre farlig för det?
Det är bara det att buller påverkas oss på ännu lägre nivåer än vad man nu själv tycker är "lågt". Till exempel så går gränsen för buller vid inomhusmiljö vid ca 45 dBA. Nivåer ovanför detta har en betydligt uttröttande effekt och påverkar oss negativt. Jag trodde att det var en självklarhet att baslådan är avstängd vid djurtransport och vill nu bara påpeka detta en ytterligare gång
Jo men med buller brukar man mena oönskat ljud, men om det nu är frekvenser som inte kan uppfattas, hur påverkas de då? det var det som var själva frågeställningen. Jag stänger inte av min frontsub som lirar linjärt med resten av systemet när jag har en hund bak, men då lyssnar jag på vettiga nivåer.. varför ta bort en frekvens som de ändå inte kan höra?? Det är väl bättre att stänga av diskant då hundar är BETYDLIGT känsligare för det....
Alltså inte för att låta som en total douche, men du kan känna en eld, men inte höra den.. Är den mindre farlig för det?
Nej.
Inte för att låta som en total douch men det är lite mer självklart att elden är farlig Ljud är något vi upplever och tar till oss varje dag, i olika former. Om allt typ av ljud vore farligt så vore det tråkigt, det finns snarare dom som blir dumma i huvudet om det är allt för tyst i ett rum t.ex. Eld ÄR farligt i alla former.
Kan inte sägas nog med gånger, bara för att du inte kan höra ljudet så betyder inte det att det inte påverkar dig. Buller är idag starkt förknippat med stress och hjärt&kärlsjukdomar. Sedan en viktig aspekt att ta i beräkning är att ljudet från basen redan har hunnit klinga av ett par snäpp innan det når dig där framme i din mysiga stol, tänk att behöva i timme efter timme sitta någon decimeter från en baslåda som får hela kroppen att vibrera. Nädu inte är det en trevlig situation för än vilken varelse som måste uthärda det.
Ja vi kan ju måla upp dessa scenarion, det har vi redan konstaterat att det inte är något snack när det börjar påverka oss så det blir fysiskt jobbigt. Sen är det inte så enkelt som du säger, kupéförstärkningen gör att det inte alltid "spelar högst" längst bak i bilen, bortse från de nivåer där det börjar bli fysiskt. Det känns underförstått i denna diskussion att man inte utsätter djur för fysisk påverkan, det är ju misshandel/djurplågeri rakt av... Om denna diskussion skulle hållts saklig så borde jag satt upp lite förutsättningar, t.ex att människan sitter bredvid hunden i bilen, eller att hunden och människan står utanför bilen, och sedan gjort jämförelser därifrån, hurvida hörseln påverkas på nivåer utan direkt fysisk påverkan.
Men som sagt, det är helt OK om vi går tillbaka till trådens syfte nu, jag har förpestat den tillräckligt redan.
Ja vi kan ju måla upp dessa scenarion, det har vi redan konstaterat att det inte är något snack när det börjar påverka oss så det blir fysiskt jobbigt. Sen är det inte så enkelt som du säger, kupéförstärkningen gör att det inte alltid "spelar högst" längst bak i bilen, bortse från de nivåer där det börjar bli fysiskt. Det känns underförstått i denna diskussion att man inte utsätter djur för fysisk påverkan, det är ju misshandel/djurplågeri rakt av... Om denna diskussion skulle hållts saklig så borde jag satt upp lite förutsättningar, t.ex att människan sitter bredvid hunden i bilen, eller att hunden och människan står utanför bilen, och sedan gjort jämförelser därifrån, hurvida hörseln påverkas på nivåer utan direkt fysisk påverkan.
Men som sagt, det är helt OK om vi går tillbaka till trådens syfte nu, jag har förpestat den tillräckligt redan.
Det är bara det att buller påverkas oss på ännu lägre nivåer än vad man nu själv tycker är "lågt". Till exempel så går gränsen för buller vid inomhusmiljö vid ca 45 dBA. Nivåer ovanför detta har en betydligt uttröttande effekt och påverkar oss negativt. Jag trodde att det var en självklarhet att baslådan är avstängd vid djurtransport och vill nu bara påpeka detta en ytterligare gång
Jo men med buller brukar man mena oönskat ljud, men om det nu är frekvenser som inte kan uppfattas, hur påverkas de då? det var det som var själva frågeställningen. Jag stänger inte av min frontsub som lirar linjärt med resten av systemet när jag har en hund bak, men då lyssnar jag på vettiga nivåer.. varför ta bort en frekvens som de ändå inte kan höra?? Det är väl bättre att stänga av diskant då hundar är BETYDLIGT känsligare för det....
Jo nog kan höga frekvenser även det vara skadligt, men då är det mer en fråga om fysisk skada. Lågfrekventa ljud har en mer psykisk påverkning då kontinuerligt buller speciellt under sömnen påverkar skapandet av stresshormonet kortisol. (om någon är intresserad så borde rapporten från Persson Waye K, Clow A, Edwards S, Hucklebridge F, Rylander R. med titeln Effects of nighttime low frequency noise on the cortisol response to awakening and subjective sleep quality vara intressant)
Nä nu känns det som jag har gått rejält off-topic i denna tråden. Men slutligen: Tänk till en extra gång innan ni monterar den där "monsterbaslådan som bara måste vara i bilen för musik går inte att lyssna på utan att rutorna skallrar". Sätt ljudkällan längre ifrån, varför inte sätta in något mindre under förarstolen? monterat på rätt sätt så kan ju då fungera lite mer likt basshakersna som finns till hifianläggningar. Fast då blir det väl kanske en fråga om hur SRSenheter fungerar vid vibrationer.
Allt monterat under golvet och reservhjulsbaljan. Absolut bästa lösningen
Men dämpas inte basen av hundburen då?
Ja beror på hur man bygger. Klart det blir lite dämpat. Fräs ut under mattan i golvet med några ribbor så blir det mycke bättre. Men du kan väl ändå inte spela så högt om du ska ha hund/hundar bak. Om du kollar min 9-5a så ser du en 15" nerbyggd i baljan.
Jag kollade ditt bygge under luckan i bagaget, och hur låter det? Dämpas det mycket av luckan? För så vore det bästa och snyggaste helt klart :-)
Ja beror på hur man bygger. Klart det blir lite dämpat. Fräs ut under mattan i golvet med några ribbor så blir det mycke bättre. Men du kan väl ändå inte spela så högt om du ska ha hund/hundar bak. Om du kollar min 9-5a så ser du en 15" nerbyggd i baljan.
Jag kollade ditt bygge under luckan i bagaget, och hur låter det? Dämpas det mycket av luckan? För så vore det bästa och snyggaste helt klart :-)
När jag fräste spår i skivan under tyget så blev det inte så dämpat. funkade bra då, förutan att jag hade problem med själva luckan som hoppade lite. Men då bygget så bara va en tillfällig lösning så brydde jag inte om att fixa till det.
Men även i.min gamla S6a hade jag i golvet och det funkade det oxå. Så kan nog säga att det är nästa lösningen för.dej.
Ja beror på hur man bygger. Klart det blir lite dämpat. Fräs ut under mattan i golvet med några ribbor så blir det mycke bättre. Men du kan väl ändå inte spela så högt om du ska ha hund/hundar bak. Om du kollar min 9-5a så ser du en 15" nerbyggd i baljan.
Jag kollade ditt bygge under luckan i bagaget, och hur låter det? Dämpas det mycket av luckan? För så vore det bästa och snyggaste helt klart :-)
När jag fräste spår i skivan under tyget så blev det inte så dämpat. funkade bra då, förutan att jag hade problem med själva luckan som hoppade lite. Men då bygget så bara va en tillfällig lösning så brydde jag inte om att fixa till det.
Men även i.min gamla S6a hade jag i golvet och det funkade det oxå. Så kan nog säga att det är nästa lösningen för.dej.
Jag kollade ditt bygge under luckan i bagaget, och hur låter det? Dämpas det mycket av luckan? För så vore det bästa och snyggaste helt klart :-)
När jag fräste spår i skivan under tyget så blev det inte så dämpat. funkade bra då, förutan att jag hade problem med själva luckan som hoppade lite. Men då bygget så bara va en tillfällig lösning så brydde jag inte om att fixa till det.
Men även i.min gamla S6a hade jag i golvet och det funkade det oxå. Så kan nog säga att det är nästa lösningen för.dej.
När jag fräste spår i skivan under tyget så blev det inte så dämpat. funkade bra då, förutan att jag hade problem med själva luckan som hoppade lite. Men då bygget så bara va en tillfällig lösning så brydde jag inte om att fixa till det.
Men även i.min gamla S6a hade jag i golvet och det funkade det oxå. Så kan nog säga att det är nästa lösningen för.dej.