4047
Sök

Skoda drar ut batteriet

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#1
Hej

Har ett stort problem med min Skoda Octavia från -99. Den drar tjuvström och laddar ut batteriet, tar ca 1vecka att bli helt urladdat.

Mätte igår och kom fram till följande när bilen var avstäng och låst(mätt mellan + på batteriet och + kablarna till generator mm):

- Startmotorn drog 0.6A
- Kabeln som jag tror går till generatorn drog 4,8A
- Kabeln som går till genrella bilelen drog 4,8A

När jag sedan mätte A mellan batteripolerna så mätte jag 4,8A.

Jag får inte ihop hur det kan bli så stor förbrukning när bilen är avstängd för skulle det dra 4.8A av batteriet konstant så skulle batteriet vara urladdat mycket fortare än ca 1 vecka.

Mycket tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning
Daniel

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
12 december 2013
#2
Fast är det väldigt lite "volt" som dras så kommer den inte att förbruka tillräckligt mycket watt för att ta ut batteriet. Fast var länge sen jag läste el i gymnasiet.

Men

P = U * I
P = Effekt, mäts i watt
U = Spänning, mäts i volt
I = Ström, mäts i ampere

Så kolla hur hög spänningen är. Är den låg så tar det ju längre tid för den att med en viss ampere att tömma batteriet. Eftersom det som drar inte generera så mycket effekt. Men jag kan ha fel. Som sagt, rostig som bäst på elläran.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#3
När bilen är igång har jag ca 14.2V på batteriet, när den är avstäng har jag ca 12.6V på batteriet.

Så 12.6V och 4.8A känns orimligt för det skulle gå snabbt att ladda ur batteriet då.

Det som är riktigt skumt är att jag får 4.8A på generator och bilelen (2st separata kablar från batteriets +) och samma 4.8A när jag mäter över batteriets poler.

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
12 december 2013
#4
Så om du kopplar ur ALLA kablar från batteriet och bara mäter plus till minuspol så får du 4.8A?

Ett annat bra tips kan vara att mäta precis som du gör redan på tex bilelen, sen drar du ut en säkring åt gången från säkringsdosan tills mätvärdet går ner.

Tar ju lite tid men du borde hitta den delen av bilelen som tjuvdrar. Sen fortsätta felsöka i det säkringsområdet så att säga.
Senast redigerat av DoAe (12 december 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

2 024 Inlägg
12 december 2013
#5
Har du lossat kablarna från batteriet innan du sätter instrumentet mellan pluspol och kabel?

Du kan inte mäta mellan plus och minuspol när du mäter ström, det funkar inte så.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#6
Jajjemen,

är alla kablar urkopplade så får jag 4.8A på batteriet och 12.6V.

Mäter jag på generator får jag 4.8A och mäter jag bilelen så får jag 4.8A. Däremot ligger startmotorn på 0.6A.

Undra varför generator och bilel visar samma som batteriet....

Jag skall ge mig på säkringarna och dra ur alla och se ifall det går ner.

2 024 Inlägg
12 december 2013
#7
Låter som du gör något galet när du mäter/har nåt fel på ditt instrument.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
12 december 2013
#8
Fast dra inte ur alla på en och samma gång.

Ta dom en och en. =P

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#9
Japp,

jag har lossat alla kablar från pluspolen på batteriet och mäter mellan + på batteriet och + kabeln till generator, startmotor och bilelen för att få fram hur mycket ström som går när bilen är avstängd.

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#10
Jag har även testat att mäta en och en men får samma mätresultat då.

Har en Fluke multimeter som inte har strulat någon gång tidigare.

2 024 Inlägg
12 december 2013
#11
Har du haft den inställd på A och satt den mellan plus och minuspol så finns det en stor chans att du smällt säkringen i instrumentet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
12 december 2013
#12
Ja får du ingen skillnad när du kopplat ur alla säkringar så har du något som går "utanför" säkringarna.

Dvs ingenting som finns original på bilen, eftersom all el som finns original måste ju gå genom säkringarna. Vad har du mer inkopplat i efterhand på ditt elsystem?

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#13
Enda jag har bytt är stereo i efterhand men den har jag mätt och den drar ingen tjuvström.

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
12 december 2013
#14
Slutsteg?

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#15
Nej,

stereon är det enda som är eftermonterat från original vad jag känner till.

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
12 december 2013
#16
Ja finns ju inte så jättemycket mer jag kan tänka på förutom jobbiga saker.

Jordkablar som är av så att strömmen tar en annan väg än normalt.
Något relä som "fastnat" i öppet läge.

Svårt att säga. I värsta fall blir det väl att lämna in på verkstad eller nån som är riktigt kunnig på Skoda.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

8 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#17
Jag får nog ta och undersöka jordkablarna till att börja med, inte omöjligt med att de kan ställa till det.

Vart sitter normalt sett reläerna, de har jag inte kollat upp?

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
12 december 2013
#18
Ingen aning. Kan inte skoda hmm
Kan vara inbakade nästan vart som helst. Bäst är att ha en reparationsbok till hands och gå till elsystemet, eller googla tills fingrarna blöder smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

27 Inlägg
12 december 2013
#19
Vanligt på VAG och Skoda att röd och gul kabel i ISO-kablaget (till stereon) är skiftade/sitter fel. Den ena går på tändningen, den andra är till radiominnet.
Kan du starta radion utan att sätta i nyckeln, så är det troligen det som är problemet. Isåfall är det bara att byta plats på kablarna in i ISO-kontakten.

Mvh


4 467 Inlägg
12 december 2013
#20
blir inte klok på hur du mäter.


Sök