3323
Sök

Får ingen gnista 850 t5-95

15 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Någon som har en aning vad som kan vara fel?
Har bytt motor men får ingen gnista.
Har plockat ur stiften och provat direkt från spolen. Har provat byta både fördelare, stift kamaxelgivare, svänghjulsgivare utan resultat. Ända gången det kommer gnista är precis innan man kört ur batteriet när motorn går runt extremt sakta.
Mvh Christian


Forummoderator
26 342 Inlägg
18 december 2013
#2
Bytt till vadå för motor?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 250 Inlägg
18 december 2013
#3
Kollat alla kontakter? Kommit ihåg alla jordkablar? Kollat så att det finns ström nog i batteriet? Öppnar spridarna?


15 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Kollat alla kontakter? Kommit ihåg alla jordkablar? Kollat så att det finns ström nog i batteriet? Öppnar spridarna?

Kollat alla kontakter, dock vet jag att jag var lite osäker vart några sladdar skulle sitta från kabelstammen som grenar ut nära startmotorn. Jag har jordat alla lösa tunna sladdar i motorn som går från kabelstammen förutom  2st grova röda kablar har jag satt på + Polen samt en tunnare vit nästan grå sladd på startmotorn. Och en grov röd på generatorns + pol och en tunn sladd med flatstift på  D+.
Motorn är förövrigt en likadan fast med andra stakar/kolvar/kammar.
Har även provat byta styrbox utan framgång.
Kan det vara så att jag satt nån utav dom tunna sladdarna fel från kabelstammen? Va som sagt 4årsedan jag rev ur gamla motorn sedan har projektet stått fram tills nu.


2 452 Inlägg
18 december 2013
#5
ska vara 2 st grova röda kablar som är till startmotorn sen ska det vara en lite med på plusen har för mig den gråaktig,sen har du en liten som är grönrandig som ska sitta som flatstift i en plint,på startmotorn...

döden kommer tillbaka

15 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#6
turbodeath skrev:
ska vara 2 st grova röda kablar som är till startmotorn sen ska det vara en lite med på plusen har för mig den gråaktig,sen har du en liten som är grönrandig som ska sitta som flatstift i en plint,på startmotorn...

Ok, då är ju iaf det rätt kopplat, från är bara då om resterande sladdar ska vara jordade i motorn som grenar ut från stammen ?
Allt fungerade som sagt innan motorbytet.
Bilen får även rejält med soppa iaf,


2 250 Inlägg
18 december 2013
#7
Kanske inte jordat tillräckligt många, eller en för mycket?
Jag menar: Är det så enkelt i alla bilar att man jordar allt som hänger löst? Ska det inte kopplas till bestämda ställen typ givare o s v?
Har svårt att tänka mig att en bilfabrikant drar i en massa trådar som endast ska jordas... verkar lite ologiskt.
Senast redigerat av Meaganeowner (18 december 2013)

8 250 Inlägg
18 december 2013
#8
Får den soppa så är det ju inget fel på dem viktigaste grejerna. Är du säker på att du satt alla kontakter rätt? Får var inte härvan märkt är det lätt att förväxla kontakterna till spjället och tomgångsmotorn och gör man det så kan det bli tokigt.
Senast redigerat av Marlboroman (18 december 2013)


15 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Får den soppa så är det ju inget fel på dem viktigaste grejerna. Är du säker på att du satt alla kontakter rätt? Får var inte härvan märkt är det lätt att förväxla kontakterna till spjället och tomgångsmotorn och gör man det så kan det bli tokigt.

Ja, det är ju dom ända kontakterna som är likadana, dock räcker inte sladden till tomgångsmotorn om man försöker skifta dom på min.
Det ända jag inte provat bytt är tändspolen, får försöka jaga tag i en sådan, Om kamremmen skulle stå nått kugg fel så borde den väl hursomhelst helst ge gnista?


8 250 Inlägg
18 december 2013
#10
Ja, den ska ge gnista även om avgaskammen skulle sitta fel.


15 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#11
Nu har jag även bytt tändmodul/tändspole utan gnista:(.
Har bytt alla givare nu utan någon skillnad.
Motorn som bilen hade innan körde med separata spolar , det jag gjorde va att flytta över fördelaren och kamaxelgivarn samt svänghjulsgivaren för att köra med mitt befintliga tändsystem, något mer jag kan missat tro?
Har bytt följande:
Fördelare, svänghjulsgivare, kamaxelgivare, tändmodul, tändstift, tändspole, styrbox, batteri. Även kollat relät vid kylaren. Pumpen låter när man vrider nyckeln till tändläge 2. Bensin kommer fram.
Blir tom på idéer nu:(
Nån som har en bild eller liknande på kabelstammens lösa trådar utan kontakter? Ända jag kan komma på som skulle eventuellt vara galet där.


8 250 Inlägg
19 december 2013
#12
Men om det suttit separata spolar på den så blir ju frågan om anpassningselektroniken för det sitter kvar? Frö ska man kunna köra COP på en 850 så lär man ju ha en extra box för det, och sitter den kvar så kan den säkert ställa till det.


15 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#13
Marlboroman: hittat felet nu tack vare dig:).
Nu när jag hade bytt alla delar och det inte funkade ändå kom jag och tänka på kontakterna på gasspjället, tomgångskontakten . Jag skar upp eltejpen som dom var lindade med från stammen för dom räckte inte om man försökte skifta plats på dom. Sagt och gjort, nu gnista!smile
Nu ska jag ut och prova pickupen med ca 550hk:)!
God jul allesammans och tack för hjälpen!



Sök