Kom på att jag hade ett gammalt ok liggandes som jag kan demonstrera på i väntan på reparationssatsen.
Det är ett rätt enkelt ingrepp.
Börja med att demontera hjulet, när de väl är borta ska du in bakom skivan till okets baksida,
lossa bromsslangens anslutning (gul pil).
Skruva ur bultarna som håller oket (röda pilar), sen "skruvar" du av oket från bromsslangen.
Måtten på bultarna som håller oket kan variera, men dessa mått hade jag på mitt:
När oket väl är demonterat kan man se dammskyddet runt båda kolvarna, är detta skadat eller saknas helt och kolvarna går väldigt trögt finns risken att ett nytt ok måste inhandlas, men märker du att kolvarna går fint i loppen så kan du fortsätta reparationen:
Först tar man bort låsringen som håller dammskyddet på plats, detta görs enkelt med en spetstång:
När låsringen väl är borta kan man bara dra dammskyddet från kolven:
När dammskyddet är borta ser man spåret i kolven där skyddet suttit, använd en flat mejsel och bänd försiktigt ut kolven från oket:
Om mejseln inte skulle få ut kolven hela vägen kan man försiktigt med en polygrip greppa tag i kolvens topp och lirka ut den sakta för att inte skada kolv/cylinder:
Plopp!, så kom den ut, passa på att inspektera kolv och cylinder så dom inte har några skador:
Sen tittar man in i cylindern, där ser man en tätningsring:
Denna tar man enkelt bort med hjälp av en spetstång:
Reparationssatsen monterar du bara i omvänd ordning.
Så varför ska man göra ett sådant ingrepp och inte bara köpa ett helt nytt ok?
Det är väldigt enkelt för gör-det-självaren, det tar inte många minuter.
Dessutom kan du spara mycket pengar.
Ett nytt, billigare ok kan kosta ungefär 600kr, ett nytt av lite dyrare märke kan kosta runt
(om inte över) tusenlappen..
Så hur JAG än ser det har jag sparat minst ca 500kr och betydligt mer om jag valt köp av dyrare märke
Hoppas nu att guiden har hjälp nån som har liknande bekymmer med bromsar