Framför allt för att motorn inte skall gå "fett".
Axat från TPC
Tack till Kim Thuresson
Budgetvariant: Öka arean på LMM lika många % som du ökar flödet på spridarna.
Original 740 turbo t o m 1989 flödar 300cc/min vid 3.0 bar
de gröna R AWD spridarna flödar 465 cc vid 3.8 bar.
Så om du höjer trycket till 3.8 bar och monterar de gröna R AWD spridarna, ökar du flödet med 465 / 300 = 1,55 = 55%
Jag är lite osäker på hur stor original LMM är, men jag tror den är 62mm invändigt (Diametern).
Arean = radien * radien * 3.14
Original area är alltså 31 * 31 * 3.14 = 3017,5 kvadratmillimeter.
Detta vill vi öka 55%, alltså 3017.5 * 1.55 = 4677 kvadratmillimeter.
Lite ekvationslösning:
Radien^2 * 3.14 = 4677
radien ^2 = 1489.5 (dividerar med 3.14 på båda sidor)
radien = roten ur 1489.5 = 38.6mm
diameter = radien *2
Diametern på din nya lmm bör alltså vara 77.2mm, då kommer motorn inte gå fett, men spridarna klarar mer effekt, samt att LMM inte bottnar lika tidigt.
Tänk dock på att sprutet inte alltid bryr sig om värdet från LMM, utan går på förprogrammerade värden, eller kanske bara på varvtal mm, och då kommer motorn gå fett.
Tror det gäller t e x kallstart.
Det bästa är naturligtvis att mappa om bilen.