Squidspeed skrev:
Är det bara jag som är villig att erkänna att stora varningsklockor gällande etniskt ursprung och grundläggande fiffel tänds så fort namnet på annonsen är "BMW", "Emma-Sara" eller valfritt nysvenskt namn? Klart som tusan att det finns undantag även här - även jag har invandrade vänner, men som någon innan mig skrev - jag vet hur de funkar first hand; skulle aldrig köpa deras bilar!
...och oftast i dessa annonsen vi pratar om är det "Ali-baba och de 13 förövarna" alternativ "banan-svenne" med <<dyfflekkffii>> i skogen med 32.000 stavfel och "volvo. godis, skambjud åker i skräppapperkorgen, seriösa ringer!!!!11!" skrivet på varannan rad. Vad är det med de där förresten? Har själv haft massor av Volvobilar, men vafan vaddå godis? En VX3 originalkam och en diffad axel? Skit på er och sätt rätt pris på skrotet istället..!
Men; som svar på frågan: JA! Är bilen intressant så ringer jag givetvis. Men med ovan skrivna meningar sagda är det dock osannolikt att det blir affär på nämna premisser..
+1
Även om jag känner invandrare jag utan att tveka skulle köpa en begagnad bil av och lita helt på deras beskrivning av skicket.
Jag skulle i och för sig inte köpa en mer effektstark bil av en helsvensk 20-åring heller.
Men jag håller med dig, kan man inte ens skriva ut namn (eller ännu värre "fel" namn) i annonsen är ju allt förtroende som bortblåst. Vad mer ljuger de om då? Man kan ju inte lita på någonting de säger om bilen.
Samma om regnummer döljs i annonsen. Jag kan förstå det på nyare BMW där litauiska ligor letar krockkuddar att stjäla på Blocket eller på dyra sportbilar, men jag lovar att inte en jävel är så intresserad av att stjäla en standard V70 -01 att de letar objekt på Blocket för att hämta.
Däremot visar det sig nästan alltid att skatten ska betalas snart eller att säljarens uppgift om att bilen är nyligen besiktigad betyder att den ska in om två månader annars körförbud.
Det värsta lik jag tittat på som beskrevs som toppskick och visade sig ha blåst toppackning, totalt nedsuttet säte, hål i avgasrör osv var det en helsvensk som sålde. Han använde fruns namn i annonsen för att det skulle "se bättre ut" också.
Men jag har aldrig spekulerat på någon BMW, Merca eller någon äldre Toyota heller.
Och säga vad man vill, ni som hävdar att ni inte är främlingsfientliga. Enligt media och politiker är vi som upplever att det är större sannolikhet för problem att göra affärer med visa folkgrupper just främlingsfientliga. Främlingsfientliga as är vad vi är!
I alla andra länder är det sund självbevarelsedrift att lita mer på sina egna. Det funkar så även hos våra invandrargrupper, men för en svensk är det tabu.