Historia om bilen: Köptes ny 1982 av min Gammelfarfar som brukade den tillsammans med min Gammelfarmor. När dom blev för gamla för att köra bil ställdes den av i ca 1 år hos min farfar. Sedan för två års sedan fick min pappa ta över bilen och brukade den fram tills får någon månad sedan då han köpte en nyare bil. Då fick jag ta över bilen som jag skall ha om ca 1,5 år när jag fyller 18. Så bilen är en släktbil kan man säga.
Lite stylning gjorde min pappa medans han hade bilen. Bla. tonat baklysen, blinkers, målat över det mesta krom med svart färg och bytt fälgar.
Mina planer för bilen: Byta bromsar fram och bak Byta handbromswire Byta ventiltätningar Fixa choken och tomgången (Möjligtvis byta förgasare) Fixa lacken Montera LED vid framlysena och baklysena och i kupén. Tona bakrutorna Sportigare slutdämpare Ev sänkning
Kan komma mer planer under tiden
Meningen med projektet/bilen är att fixa en fräsch och bra bil tills när jag får körkort.
Bilder i dagsläget:
Får ett par Pioneer 5,25 tums högtalare imorgon som jag skall montera framme så kommer förmodligen en update om några dagar
Efter att kollat efter ställen att montera 5,25" högtalarna framme bestämde jag mig för att inte använda dom. Fanns ingen plats under instrumentpanelen och dom fick inte plats i dom originala högtalarhålen. Sedan har jag ingen lust att börja såga i instrumentpanelen eller dörrklädslarna.
Min farsa skall den bakre ljuddämparen om några dagar så kommer några bilder på den sen.
Men för att det inte skall vara helt dött är i tråden så lägger jag upp 2 bilder sålänge:
Inredningen med obligatorisk dekaltrim (Stereon sitter inte intryckt klokt då jag har kopplat där bakom): Instrumentpanelen är lite sprucken så skall eventuellt byta ut den till en hel
1.6 Liters monstret på 90 hästar: Skall tvätta efter jag fixat ventiltätningarna så den slutar läcka olja.
Kommer bilder på ljuddämparen när den är hemma igen.
Har inte hänt något speciellt med bilen senaste tiden.
Jag har fått hem ljuddämparen fixad och omlackad, men har inte monterat den ännu då jag inte har någon lust att ligga under bilen i all snö och skruva.
Har däremot klätt tanklocket och en del av mittkonsolen med 4D Kolfiber-film.
Skall flytta ner bilen till ett skärmtak i helgen så den slipper stå ute i snön och frysa.
Denna röda Ascona kommer tyvärr säljas då jag köpt en gul 82a combi coupé manuell istället, så kommer lägga ner detta projekt och skapa ett ny projekt för den.