Tjena tjena!
Tänkte starta en tråd på mina två Hondor nu här med, har endast haft projekttråd på Del Solen på Hondaklubben innan. Civicen har kommit i min ägo på sistone som vinterbil men lär säkert spåra ur lite grann!
Allt från början till sidan X är saxat från HPC, därför kan texterna vara lite osammanhängande och vissa bilder inte synas. Ska försöka ordna detta under tidens gång!
Har gått o blivit med en Del Sol nu istället för civicen!
Har letat efter en i bra skick ett tag nu och denna köptes dagen efter annonsen lades in.
Lite info:
Årsmodell 1995, Manuell targa, ESi motorn med 125hk & VTEC!, endast lite rost i nedkanten av hjulhusen och en liten fläck på takbågen. Skivbromsar fram och bak
Dåligt med info om servicear och för tillfället går den inte rent så den kommer få ganska mycket kärlek nu till en början
Bilen är iprincip original rakt igenom, 2,5" rostfritt Tenrai avgassystem från katten, hyffsat bra ljudsystem från MDS, med 12" baslåda från GAS och huvudenhet från Denver. 16" TSW alufälgar på nankangdäck..
Motorn kommer få en liten renovering eftersom den blåryker när man pressar den, och den extremt stora och otympliga baslådan ska bytas ut mot något betydligt mindre men som ändå ger lite skönt ljud...
Just nu ser väll planerna ut såhär:
Ska bytas:
Framlampor
Baklampor
Bromsljus
Fälgar [Klart]
Bromsar [Klart]
SRI [Klart]
Ratt [Klart]
Växelspaksknopp [Klart
Fjädring [Klart]
Grenrör [Klart]
Slutdämparen [Klart]
Ska fixas:
Motorn [Klart]
Den lilla rost där finns [Klart]
Fräsha till i motorrum [Klart]
Lackera ventilkåpa [Klart]
Riva ut neon under säten [Klart]
Ta bort tyg under motorhuven [Klart]
Få bort färgen från högtalargaller [Klart]
Bilen ser i dagsläget ut såhär:
]Inför 2014!
22/10-13:
Bilen står nu avställd, har snackat med lackeraren så den kommer gå till lack o få dörrarna omlackade och bort med alla repor och bucklor, känns sköönt!
Idag plockade jag upp brorsans gamla turbobygge i stativet, ska börja plocka ner och kontrollera om den är värd att bygga på. Mer om detta kommer i slutet av sidan 1!
I dagsläget ser iallafall bilen ut såhär:
-----
Idag for stabiliseringsstag på, undertill fram och bak!
Rev ut nästan hela inredningen och fann till min inte särskillt stora förvåning 6st lysrör, 4st dioder, överdrivet mycket sladdar och världens kanske mest oseriösaste kopplingar.. Men från den ljusa sidan verkar det vara allt som är gjort med den!
Såg väldigt fräsh undertill iallafall, lite oljefukt runt motorn men det kommer försvinna nu i dagarna när den ska få lite kärlek. Det som är tänkt att börja med är olja, filter, tändstift, kupefilter, ventiljustering, kamrem och vattenpump.
Känns det aktuellt så kommer vi nog gå på o byta ventiltätningar o såklart topplockspackning med.
Sen ska jag ta ner dörrsidorna o smörja fönsterhissarna lite, dem går lite trögt emellanåt.
Kommer även se till att fräsha upp ordentligt i motorrummet under tiden!
Tanken är att den ska bli lika fin som civicen så den tåls att titta på till Wangan meet!
Det var allt för idag men förvänta er en del under dagarna
-----
Blev ännu ett ryck idag igen!
Idag har jag rengjort en del i motorutrymmet!
Har blästrat massa fästen o lackerat i mattsvart, även torkararmarna fick lite sand o sedan färg på sig!
Stolarna flög ut för ryggen gick inte att fälla på den ena, smorde och rengjorde allt så nu fungerar det kanon, passade på att dammsuga ordentligt överallt!
Dörrhandtaget samt listerna till fönsterhissarna fick smörja också så det går lätt o fint!
De grönlackade högtalargallren är nu rengjorda och nylackade med svart vinylspray också.
Den ojämna tomgången är nu fixad, felet var gamla sunkiga biltema tändstift så nu sitter det nya NGK R stift i den, och såklart ny fin Castrol Magnatec olja och ett nytt filter på, nu går den kanon!
Ryker blått gör den fortfarande, så har beställt ny toppackning, nya ventiltätningar, ny kamrem, ny vattenpump, och en ny ventilkåpspackning med packningarna till tändstiften!
Ringde även Rosenholtz och beställde lite andra småprylar, däribland nya spolarmunstycken till huven eftersom dem som sitter där nu är "styling" med neon i...
Blir nya slangar till dem också samt några andra nya fina slangar med!
Såklart ska ni få några bilder också
En "före"-bild på motorrummet.
De bakre staget! Kommer göra mig av med japsdämparen snarat samt skaffa nya baklampor och beställa en ny regskylt utan EU märke som ska sitta lite mer centrerat
Och till sist, en liten kvällsrunda i solen utan tak
-----
Var ett tag sen det hände något nämnvärt med bilen!
Håller på o fixar lite här och där på den för tillfället, en ny topp håller på att bli renoverad!
Det som är gjort än så länge änr ett short ram intake, kromat rör med svarta muffat och ett svart/blått filter nere i hörnet. Funderar på att bygga vidare så filtret sitter bakom framkjolen istället!
Den gamla stora baslådan jag hade har flugit ut och blivit ersatt med en liten smidig aktiv bas, sitter bra bakom förarstolen och ger betydligt bättre bas än vad det stora aset gjorde!
Nya baklampor är beställda för tredje gången nu, gillar inte 6 veckors leveranstid...
Extraktorgrenrör är köpt av Malkolm, när det anländer vet jag dock inte än
Råkade köpa ett par nya coilover sleevs också så dem bör komma vilken dag som helst med
Idag var jag däremot o köpte nya fälgar till bilen!
Det blev ett par Brock B6 16" fälgar, 9" breda bak med ET 30 och 7,5" breda fram med ET 35.
Både fälgar och däck är splitternya, fick dem till kanonpris Däcken bak är 245/45 -16 och fram sitter där 225/45 -16, Bakdäcken ska bytas ut till likadana som sitter fram så det blir lite strech på dem bak!
Lite bilder på fälgarna än sålänge:
Framtill, Blir nog två styck likadana däck baktill!
Kvar av mina planer änsålänge är att montera allt som är beställt plus en regskylthållare bak med väldigt fin text på, och såklart ny skylt. Kommer nog bli lite camber på bakhjulen också så fälgkanten ligger i linje med skärmen. Den lilla rost som finns ska göras vid samt förra ägarens "rostlagning". Lär väll komma lite mer på vägen också
-----
Har löst problemet med däcken nu, en kille som jobbar på en däckverkstad ska för en billig slant kränga över framdäcken så dem sitter bak, och lägga på två bättre beg 205/40 -16 däck framtill.
Kommer bli lite strech både fram och bak, men lite camber bak sen så är jag hemma!
Idag kollade jag över bromsoken bak, eftersom det ena hade blivit varmt vid en lite längre körning i helgen. Visade sig att båda oken bak var kassa.. Hur jag ska lösa det vet jag inte då nya kostar ca 1500kr/st.. Någon som har liggandes?
Beställde iallafall nya belägg bak eftersom dem som satt på hade ca 1mm kvar till godset.
Sedan för att fördriva tiden lite la jag på en gammal gul film på helljusena, vad tycks?
-----
Sådär, Framdäcken sitter nu bak och nya däck på fram! Blev 205/40-16 fram.
Mina sleevs har nu kommit hem och väntar bara på camberkit bak också innan det kommer på plats
Lamporna var tydligen slut i hela Tyskland och USA, så en kille skulle ta hem från England istället så det skulle gå lite snabbare, dock tar det ändå cirka 2 veckor till
Lite bilder kan ni inte vara utan
-----
Lite nya prylar har anlänt!
Fick bland annat rätt spolarmunstycke från Rosenholtz, så nu har jag två likadanaistället för ett matt o ett blankt
Igår kom det ett grenrör till mig från Malkolm!
Och min nya fina skylthållare! Blev ju ny skylt på det med såklart
Sedan slängde jag även på sleevsen fram också, med justeringar denna gång, får nog ta isär o slänga på dem som det ska vara bak också, blev lite för lågt ändå..
Allt för idag, trevlig midsommar på er allihopa!
-----
Lite nyheter igen
+ Camberstagen har kommit, dock inte monterade än!
+ Grenröret monterat!
+ Avgassystemet är ombyggt!
- Baklamporna har blivit försenade, skulle kommit förra veckan men lär inte ens komma denna..
Kvar att göra:
* Lacka ljusdämparen svart & montera ändrör
* Byta ratt
* Montera camberstag bak & 5mm spacer fram
* Fixa halvljusautomatik
* Fixa klart motorn
-----
Lite goda och dåliga nyheter idag..
Börjar med det goda
Mobilhållare och ny knopp!
Fick bli lite spontana dekaler inför Wangan imorgon, om dem får sitta kvar längre återstår att se.. Ingen direkt professionell montering
Dualpipes, numera med ändrör och en liten dekal i bakrutan med
Höll på att glömma att camberstagen är monterade!
Och det dåliga nyheterna till efterrätt:
*ABS-lampan tänd efter en liten motortvätt, lät bilen stå o torka i några timmar och gick sedan ut o drog minuskabeln ett tag medans jag delade alla kontaktstycken o blåste i dem, hjälpte inte..
*Missljud någonstans ifrån höger bak, mestadels gnissel.
*Missljud från växellådan.. Tickar när släpper upp kopplingen i låg hastighet, upphör när jag trycker ner kopplingen eller lägger den i neutral.
Menmen.. Det löser vi en annan dag
SES PÅ WANGAN MEET IMORGON
-----
Vart ett tag sedan jag skrev här, har från och till pillat med någonting på bilen lite varje dag känns det som, men man tappar lusten efter att skruva på andras i minst 8h per dag.
Ska försöka lista allt jag gjort hittills:
*Renoverat höger bakok, vänster är på G
*Lackat dimljuset bak i bilens färg
*Plockat av bakspoiler och sidokjolar för att bedöma rost
*Bokat tid för rostlagning på bakskärmar, jagar lackerare
*Börjat måla alla bromsok gula, smörjer samtidigt upp alla bromsar och byter belägg bak i samband med okrenoveringen.
*Köpt ny stereo och monterat
*Lagt in skumgummilister bakom panelerna bakom stolarna för att minska oljud
*Lackat "tomrummen" i Honda-emblemen svarta
*Renoverat toppen med ny toppackning, nya topplocksbultar, slipade ventiler, nya ventiltätningar, ny insugspackning osv
*Bytt kamrem, spännare och vattenpump
*Lackerat ventilkåpa i bilens färg, ny packning till den med
*Tvättat kamremskåporna och polerat motorfäste samt grenrör
Det är nog det hela, en ventiljustering och sedan ställa rätt tändningen så är den nog frisk igen, Än sålänge ryker den så gissningsvis behövs nya kolvringar med.
Nästnästa vecka åker den iväg till plåtslagaren o får nya skärmkanter bak, sedan vidare på lack
Känns rätt så dumt att plöja ner så mycket pengar på bilen som man aldrig får igen, är inte så mega förtjust i den så jag vet inte om jag vill ha kvar den så länge till men om jag nu får loss lite pengar till lite piggare motor så kanske den blir roligare
Får fixa lite bilder på hur den ser ut nu i motorrummet till skillnad från när jag köpte den, än sålänge får ni vara nöjda med en spontanbild från igår
Finns mer info och bilder på garaget.org/axzza
-----
Ett tag sedan sist, igen
Har hänt lite grann med bilen sedan sist, ingen märkvärdigt dock.
Körde till Hyllinge kvällen innan Vallåkra, märkte att bilen gick sämre och sämre..
Kunde konstatera att toppackningen hade gett sig så det var bara till o bli bogserad hem igen.
Toppen flög av veckan därpå, kunde inte hitta några fel på den så det fick bli en ny packning av annat märke och ihop igen, eller ja, bytte alla kolvringar också när jag ändå var i farten
Men sedan dess har bilen fungerat som den ska, ryker inte ett dugg längre heller.
Häromdagen tog jag in och gjorde en ventiljustering med så den är så gott som perfekt nu!
I övrigt har det inte hänt något med den, putsat och kört lite bara. Börjar fundera på hur jag ska göra med den i vinter, tyvärr lutar det åt att den kommer få stå ute med ett kapell över sig bara.
Har börjat på en liten lista med saker som ska fixas innan nästa säsong iallafall:
Type R läpp fram [Check]
Läpp bak
Euro spec baklampor [Check]
Oneblock-lampor fram [Check]
Bromsljus i vingen
Camberstag fram
15x8" fälgar
D1 Spec muttrar
Semi-R däck runtom
Hjulinställning
Xenon i hel/halvljus [Check]
Hel/halvljus kombinerat i lyktorna [Check]
Tona sidorutor + bakruta?
Text i bakrutan
Skarpare instrumentbelysning [Check]
Sportstolar [Check]
Ny sportratt
Stabiliseringsstag fram och mellan B-stolpar
Borttagning av bucklor samt lack på dörrar [Check]
Får se hur det blir med jobb och därefter hur mycket som blir överstruket innan sommaren
Till sist några bilder:
Motorrummet, bättre än innan men fortfarande inte särskillt fint.
På den sista syns det varför dörrarna ska lackas!
Det var väll allt för denna gången, nu blir det tacos sen ska Hondan rulla vidare till Löddeköpinge för "Last Stand", Hoppas vi syns där!
-----
22/10 -2013
Nu står bilen avställd, dörrarna ska få ny färg i vinter så man slipper alla repor, bucklor och nyansskillnaden!
En ny önskelista är fixad inför 2014, hoppas kunna beta av allt som jag gjorde med listan från detta året
15x8" fälgar
Coilovers
Uppgraderade bromsar
Type R läpp fram
Euro spec baklampor
Svarta lampor fram
Ambercorners
Bromsljus i vingen
Camberstag fram
Centrumringar
Guldiga D1 Spec muttrar
Semi-R däck runtom
Hjulinställning
Xenon i hel/halvljus
Hel/halvljus kombinerat i lyktorna
Bygga om nuvarade helljus (De gula) till dimljusen
Tona sidorutor + bakruta?
Text i bakrutan?
Skarpare instrumentbelysning
Sportstolar
Ny ratt
Stabiliseringsstag motorrum och mellan B-stolpar
Det är väll vad som står på schemat för vintern!
För att småstarta lite har jag plockat fram brorsans gamla turbobygge, (D16z6 på 253hk/315Nm) idag och börjat plocka ner i delar för att kontrollera vad som har överlevt. Motorn gav upp påväg till finmappningen för honom då toppackningen gick eftersom toppen har blivit planad totalt 4ggr. Denna motor var hans absolut första bygge, med alldeles för lite kunskap kring en motor, mycker har tagit skada och nästan allt har fått smaka på packningssilikon..
Blocket är borrat till 76mm, och i sitter YCP 76mm kolvar (med 75mm kolvringar...) och Eagle H-Profil stakar.
Jag själv har aldrig heller byggt om en motor på detta viset, har bara renoverat min egna D16 motor.
Har nu praktiserat på en bilverkstad i ett år och lärt mig väldigt mycket, men har fortfarande mycket kvar så bli inte förvånade om ni läser något mysko jag har fått för mig, hjälp till o rätta mig isåfall!
Lite bilder på "Guldblocket"!
Oljeretur svetsat i sumpen, pålitligt? (Blev skitdålig bild)
Lättat svänghjul, lite rostigt dock, går det att rengöra och använda måntro?
Fullt med skit och gammalt vatten i sumpen
Det bästa med packningssilikon...
Som ny, eller inte..
Orkade inte skruva mer, att det såg så illa ut trodde jag inte. Får hoppas att kolvar och stakar går att använda iallafall! Han körde trots allt bara 50-60mil med motorn. Ska fortsätta när tid och ork kommer! I värsta fall har jag ett till block ståendes som är helt original
Som sagt, kommer behöva en hel del hjälp, tips och råd på vägen så hjälp till nu är ni snälla!
Vad är annars vitsen med hondaklubben?
-----
Körde vidare idag, har nu rensat iprincip hela blocket. Svänghjulet sitter dock som fan så får låna hem en mutterknack från jobb för att få loss det.
Sen har jag ingen aning om hur jag ska gå till väga för att kontrollera ram/vev-lager?
Hur som helst åkte kolvar och stakar ut bland annat, såvitt jag kan se ser dem väldigt fräsha ut, hittade även kartongen till kolvarna men fick dessvärre syn på produktbeskrivningen där det stod "75mm".. Jag har fått höra att dem skulle vara 76mm och att blocket skulle vara borrat..
Lite trevligare dock att brodern min har en helt ny LSD Diff till lådan liggandes
Har börjat använda Dropbox nu istället för garaget.org till bilduppladdningen, dock verkar det som vissa kan se medans andra inte kan.. Någon som också använder detta och kan hjälpa till?
Lägger iallafall upp några till idag även dem från Dropbox
Den fina diffen, någon som vet om det är bra grejer?
Ramlager? Rätta mig om jag har fel! Vad tycker ni? Ser de schysst ut eller bör det bytas?
Bryggan över veven, har faktiskt ingen aning om vad den kallas. Hur som helst har brodern min slipat i den för att kolvstakarna skulle gå fritt. Är detta normalt eller bara dumt?
Kolv och stake, tycker själv det ser schysst ut, vad tycker ni?
Lite närmare på kolven, Inga farliga repor?
Allt för idag, återkommer en vacker dag!
-----
Dåligt med svar på sistone
Hur som helst hämtade jag ett paket idag (fick ett igår med faktiskt)!
Dock inget monterat ännu..
Fick en snilleblixt att för en gångs skull använda sökfunktionen på forumet!
"Del sol" i sökrutan inom säljes/bytes var ingen dum idé, hittade en annons med splitternya framlyktor och dimljusen till bilen.
Precis när jag skulle dra iväg ett PM fick jag syn på datumet, annonsen var 2 år gammal...
"Man kan väll alltid försöka" tänkte jag o drog iväg ett PM ändå!
Inte illa pinkat ändå, nu ligger dem här hemma hos mig nya i förpackning och till en kostnad av hälften av halva nypriset plus frakt!
Något som inte gjorde saken sämre var att jag fick ett annat paket till jobbet igår, En sats med 55w Bi-Xenon på 6000k!
Första gången man längtar tills på måndag så man kommer åt bilen och kan montera ihop det!
Trevlig helg på er!
-----
Lite smått fixat änsålänge:
Lyktor och xenon installerat och nästan klart, en ljusinställning ska på plats med.
De nya lyktorna saknade hål för parkeringsljus så det blir nästa bekymmer..
Ägnade lite tid idag åt att borra hål i de nya dimljusena för att gömma två dioder i dem och ha som p-ljus, men när allt var klart så visade sig att inte ett enda fäste stämde på de nya...
Får se hur jag löser den biten, vill varken ha några fula externa p-ljus eller borra hål i nya lyktorna.
Dimljusena är monterade för tillfället, samt inkopplade till helljuset. Om och när turbon kommer på plats kommer det bli luftintag av båda hålen i fronten istället.
Köpte ett par slitsade skivor av Bullet för ett tag sedan, de var lite ytrostade så jag har snyggat till dem lite grann. Får hoppas dem inte har slått sig eller något liknande, det ska tillsammans med greenstuff belägg pryda bilen till sommarn.
Väntar med att fixa bromsarna till in i de sista så dem inte står och blir rostiga under vintern.
Kommer dock plocka ner alla bromsar runt om och smörja samt måla alla ok helt svarta inom kort.
-----
Nu ligger "reserv" växellådan i delar, ska renoveras och få en LSD diff!
Har dock stött på några problem, hoppas något har gett sig på liknande innan och kan hjälpa till!
Magnet i växellådan, går knappt att få ren, kan man få tag i ny eller någon som har tips på hur man rengör den?
Lager på var sida om den gamla diffen, går ej att få av.. Tips?
Nya diffen Fick vara med på bild bara för den var så fin
Sista bilden. Kronhjul? som ska monteras på nya diffen. Bultarna tar emot diffen så de vill dra snett.
Vet inte hur jag ska lösa detta problemet faktiskt, går att slipa av lite på bulthuvudet men hylsan kommer fortfarande inte få plats.. Andra bultar isåfall men dessa är felgängade så idet enda jag kommer på är om någon vet vart man kan få tag i felgängade med insex-skalle?
Slutligen, vart köper man reservdelar till en växellåda? att köpa Honda original kommer kosta mer än hela turbobygget har jag en aning om då reservdelar till växellådor generellt är svindyrt..
-----
Får försöka komma på allt som har skett med bilen sedan sist.
Så här såg bilen ut i somras efter jag fick tillbaks sen efter rostlagning, stor nyansskillnad på dörr och skärmar.
Eftersom lackeraren la för få lager färg så lös underarbetet igenom.. Gör om, gör rätt.
Lämnade in den igen och lackade även dörrarna denna gång, givetvis försvann alla bucklor och dyligt då med.
När jag hämtade den så var det rinningar på bägge bakskärmar så han ska få tillbaks den igen och göra om.
Nya modellanpassade mattor från Dahlhems.se
Ny knopp från ebay
Bytte mina originalskenor mot dessa stolar med en medlem då han inte fick plats i dem, i väntan på riktiga Type R stolar
Fronten får väll anses klar, nya oneblock lampor med 55w 6000k Bi-xenon, USA-skylten och en ny hållare på plats.
Såklart även en "Type-R" läpp också
Nya "Euroclear"-baklampor, med dubbla positions & bromsljusen.
Och till sist har jag fått mina nya splash guards! Inte monterade än dock
Nu väntar jag bara på snön, sen ska sommarfälgarna på och fjädrarna ska skruvas upp så bilen kan besiktigas och stå redo för sommaren!
PS. har köpt nya kolvringar till turbomotorn, kommer göra ett försök att få ihop den med delarna jag har.
Fick ju köpa mig en Civic EG5 att ha som vinterbil, men jag gillar den så mycket så den kommer nog få bli en liten ban-bil som det ser ut just nu!
Har jävligt svårt att bestämma mig dock, men vad som står högst just nu är turbo i civicen och ha den som banbil, samtidigt som Del Solen får nöja sig med att vara fin och köras dagligen!
Ni får några bonusbilder på min civic, har en hel del kvar att göra på den utseendemässigt innan något annat ska hända!
Ska på ny front med VTI läpp, nya framskärmar, laga bakskärmar, nya fälgar och förhoppningsvis lite mer sänkning.
Funderar även starkt på att lacka lister, trösklarna, backspeglar och vingen i rött, åsikter om detta tack?
Gammal bild lånad av förr-förr-förra ägaren, på bana som den ska få återgå till snarast
Info om civcen:
Årsmodell 1993, just nu 24k mil på mätaren.
Rätt fint skick för sin ålder och miltal.
Motorn dricker en del olja, så om planerna kring ny turbomotor går vägen kommer denna plockas ner och göras vid till framtida projekt.
I övrigt helt OK, eltaklucka, elhissar, elspeglar och annat skojj har den också.
Ska göras:
Laga rost i bakskärmar
Byta stötfångare fram
Montera VTI läpp
Plocka ner dörrsidor och smörja elhissar samt dörrlås
Måla bromsoken
Slitsade Brembo Max skivor fram med Ferrodo belägg
Ta bort toning på bakrutor
Nya baklampor
Funderar även på att lacka lister, trösklar, vinge och backspeglar röda. Vad tror ni om detta?
Turbobygget på denna bil kommer inte listas, får bara ses som en bonus ifall det går vägen!
Det jag redan hunnit med att göra vid bilen sedan jag köpte den är:
Blästrat & lackat ventilkåpa
Blästrat & lackat torkararmar
Blästrat & lackat batterihållare
Kemat inredningen
Fjäderbenstag övre både fram och bak
Polerat hela bilen
Bytt och lackat grenrör
Bytt ut de flesta rostiga bultar mot nya rostfria
Nya universala gummimattor
Bytt skivor o klossar bak (original)
Börjat såga, lägga i, spackla och slipa i bakskärmarna
Nya högtalare i dörrarna, ny huvudenhet och en aktiv baslåda.
Sådär!
Här kan man väll påstå att projekttråden startar på Garaget.org!
Hoppas ni orkar läsa igenom detta första inlägg och sedan fortsätter hänga med på resan och tycka till om allt möjligt och hjälpa till där det behövs!
//Axzza
Tänkte starta en tråd på mina två Hondor nu här med, har endast haft projekttråd på Del Solen på Hondaklubben innan. Civicen har kommit i min ägo på sistone som vinterbil men lär säkert spåra ur lite grann!
Allt från början till sidan X är saxat från HPC, därför kan texterna vara lite osammanhängande och vissa bilder inte synas. Ska försöka ordna detta under tidens gång!
Har gått o blivit med en Del Sol nu istället för civicen!
Har letat efter en i bra skick ett tag nu och denna köptes dagen efter annonsen lades in.
Lite info:
Årsmodell 1995, Manuell targa, ESi motorn med 125hk & VTEC!, endast lite rost i nedkanten av hjulhusen och en liten fläck på takbågen. Skivbromsar fram och bak
Dåligt med info om servicear och för tillfället går den inte rent så den kommer få ganska mycket kärlek nu till en början
Bilen är iprincip original rakt igenom, 2,5" rostfritt Tenrai avgassystem från katten, hyffsat bra ljudsystem från MDS, med 12" baslåda från GAS och huvudenhet från Denver. 16" TSW alufälgar på nankangdäck..
Motorn kommer få en liten renovering eftersom den blåryker när man pressar den, och den extremt stora och otympliga baslådan ska bytas ut mot något betydligt mindre men som ändå ger lite skönt ljud...
Just nu ser väll planerna ut såhär:
Ska bytas:
Framlampor
Baklampor
Bromsljus
Fälgar [Klart]
Bromsar [Klart]
SRI [Klart]
Ratt [Klart]
Växelspaksknopp [Klart
Fjädring [Klart]
Grenrör [Klart]
Slutdämparen [Klart]
Ska fixas:
Motorn [Klart]
Den lilla rost där finns [Klart]
Fräsha till i motorrum [Klart]
Lackera ventilkåpa [Klart]
Riva ut neon under säten [Klart]
Ta bort tyg under motorhuven [Klart]
Få bort färgen från högtalargaller [Klart]
Bilen ser i dagsläget ut såhär:
]Inför 2014!
22/10-13:
Bilen står nu avställd, har snackat med lackeraren så den kommer gå till lack o få dörrarna omlackade och bort med alla repor och bucklor, känns sköönt!
Idag plockade jag upp brorsans gamla turbobygge i stativet, ska börja plocka ner och kontrollera om den är värd att bygga på. Mer om detta kommer i slutet av sidan 1!
I dagsläget ser iallafall bilen ut såhär:
-----
Idag for stabiliseringsstag på, undertill fram och bak!
Rev ut nästan hela inredningen och fann till min inte särskillt stora förvåning 6st lysrör, 4st dioder, överdrivet mycket sladdar och världens kanske mest oseriösaste kopplingar.. Men från den ljusa sidan verkar det vara allt som är gjort med den!
Såg väldigt fräsh undertill iallafall, lite oljefukt runt motorn men det kommer försvinna nu i dagarna när den ska få lite kärlek. Det som är tänkt att börja med är olja, filter, tändstift, kupefilter, ventiljustering, kamrem och vattenpump.
Känns det aktuellt så kommer vi nog gå på o byta ventiltätningar o såklart topplockspackning med.
Sen ska jag ta ner dörrsidorna o smörja fönsterhissarna lite, dem går lite trögt emellanåt.
Kommer även se till att fräsha upp ordentligt i motorrummet under tiden!
Tanken är att den ska bli lika fin som civicen så den tåls att titta på till Wangan meet!
Det var allt för idag men förvänta er en del under dagarna
-----
Blev ännu ett ryck idag igen!
Idag har jag rengjort en del i motorutrymmet!
Har blästrat massa fästen o lackerat i mattsvart, även torkararmarna fick lite sand o sedan färg på sig!
Stolarna flög ut för ryggen gick inte att fälla på den ena, smorde och rengjorde allt så nu fungerar det kanon, passade på att dammsuga ordentligt överallt!
Dörrhandtaget samt listerna till fönsterhissarna fick smörja också så det går lätt o fint!
De grönlackade högtalargallren är nu rengjorda och nylackade med svart vinylspray också.
Den ojämna tomgången är nu fixad, felet var gamla sunkiga biltema tändstift så nu sitter det nya NGK R stift i den, och såklart ny fin Castrol Magnatec olja och ett nytt filter på, nu går den kanon!
Ryker blått gör den fortfarande, så har beställt ny toppackning, nya ventiltätningar, ny kamrem, ny vattenpump, och en ny ventilkåpspackning med packningarna till tändstiften!
Ringde även Rosenholtz och beställde lite andra småprylar, däribland nya spolarmunstycken till huven eftersom dem som sitter där nu är "styling" med neon i...
Blir nya slangar till dem också samt några andra nya fina slangar med!
Såklart ska ni få några bilder också
En "före"-bild på motorrummet.
De bakre staget! Kommer göra mig av med japsdämparen snarat samt skaffa nya baklampor och beställa en ny regskylt utan EU märke som ska sitta lite mer centrerat
Och till sist, en liten kvällsrunda i solen utan tak
-----
Var ett tag sen det hände något nämnvärt med bilen!
Håller på o fixar lite här och där på den för tillfället, en ny topp håller på att bli renoverad!
Det som är gjort än så länge änr ett short ram intake, kromat rör med svarta muffat och ett svart/blått filter nere i hörnet. Funderar på att bygga vidare så filtret sitter bakom framkjolen istället!
Den gamla stora baslådan jag hade har flugit ut och blivit ersatt med en liten smidig aktiv bas, sitter bra bakom förarstolen och ger betydligt bättre bas än vad det stora aset gjorde!
Nya baklampor är beställda för tredje gången nu, gillar inte 6 veckors leveranstid...
Extraktorgrenrör är köpt av Malkolm, när det anländer vet jag dock inte än
Råkade köpa ett par nya coilover sleevs också så dem bör komma vilken dag som helst med
Idag var jag däremot o köpte nya fälgar till bilen!
Det blev ett par Brock B6 16" fälgar, 9" breda bak med ET 30 och 7,5" breda fram med ET 35.
Både fälgar och däck är splitternya, fick dem till kanonpris Däcken bak är 245/45 -16 och fram sitter där 225/45 -16, Bakdäcken ska bytas ut till likadana som sitter fram så det blir lite strech på dem bak!
Lite bilder på fälgarna än sålänge:
Framtill, Blir nog två styck likadana däck baktill!
Kvar av mina planer änsålänge är att montera allt som är beställt plus en regskylthållare bak med väldigt fin text på, och såklart ny skylt. Kommer nog bli lite camber på bakhjulen också så fälgkanten ligger i linje med skärmen. Den lilla rost som finns ska göras vid samt förra ägarens "rostlagning". Lär väll komma lite mer på vägen också
-----
Har löst problemet med däcken nu, en kille som jobbar på en däckverkstad ska för en billig slant kränga över framdäcken så dem sitter bak, och lägga på två bättre beg 205/40 -16 däck framtill.
Kommer bli lite strech både fram och bak, men lite camber bak sen så är jag hemma!
Idag kollade jag över bromsoken bak, eftersom det ena hade blivit varmt vid en lite längre körning i helgen. Visade sig att båda oken bak var kassa.. Hur jag ska lösa det vet jag inte då nya kostar ca 1500kr/st.. Någon som har liggandes?
Beställde iallafall nya belägg bak eftersom dem som satt på hade ca 1mm kvar till godset.
Sedan för att fördriva tiden lite la jag på en gammal gul film på helljusena, vad tycks?
-----
Sådär, Framdäcken sitter nu bak och nya däck på fram! Blev 205/40-16 fram.
Mina sleevs har nu kommit hem och väntar bara på camberkit bak också innan det kommer på plats
Lamporna var tydligen slut i hela Tyskland och USA, så en kille skulle ta hem från England istället så det skulle gå lite snabbare, dock tar det ändå cirka 2 veckor till
Lite bilder kan ni inte vara utan
-----
Lite nya prylar har anlänt!
Fick bland annat rätt spolarmunstycke från Rosenholtz, så nu har jag två likadanaistället för ett matt o ett blankt
Igår kom det ett grenrör till mig från Malkolm!
Och min nya fina skylthållare! Blev ju ny skylt på det med såklart
Sedan slängde jag även på sleevsen fram också, med justeringar denna gång, får nog ta isär o slänga på dem som det ska vara bak också, blev lite för lågt ändå..
Allt för idag, trevlig midsommar på er allihopa!
-----
Lite nyheter igen
+ Camberstagen har kommit, dock inte monterade än!
+ Grenröret monterat!
+ Avgassystemet är ombyggt!
- Baklamporna har blivit försenade, skulle kommit förra veckan men lär inte ens komma denna..
Kvar att göra:
* Lacka ljusdämparen svart & montera ändrör
* Byta ratt
* Montera camberstag bak & 5mm spacer fram
* Fixa halvljusautomatik
* Fixa klart motorn
-----
Lite goda och dåliga nyheter idag..
Börjar med det goda
Mobilhållare och ny knopp!
Fick bli lite spontana dekaler inför Wangan imorgon, om dem får sitta kvar längre återstår att se.. Ingen direkt professionell montering
Dualpipes, numera med ändrör och en liten dekal i bakrutan med
Höll på att glömma att camberstagen är monterade!
Och det dåliga nyheterna till efterrätt:
*ABS-lampan tänd efter en liten motortvätt, lät bilen stå o torka i några timmar och gick sedan ut o drog minuskabeln ett tag medans jag delade alla kontaktstycken o blåste i dem, hjälpte inte..
*Missljud någonstans ifrån höger bak, mestadels gnissel.
*Missljud från växellådan.. Tickar när släpper upp kopplingen i låg hastighet, upphör när jag trycker ner kopplingen eller lägger den i neutral.
Menmen.. Det löser vi en annan dag
SES PÅ WANGAN MEET IMORGON
-----
Vart ett tag sedan jag skrev här, har från och till pillat med någonting på bilen lite varje dag känns det som, men man tappar lusten efter att skruva på andras i minst 8h per dag.
Ska försöka lista allt jag gjort hittills:
*Renoverat höger bakok, vänster är på G
*Lackat dimljuset bak i bilens färg
*Plockat av bakspoiler och sidokjolar för att bedöma rost
*Bokat tid för rostlagning på bakskärmar, jagar lackerare
*Börjat måla alla bromsok gula, smörjer samtidigt upp alla bromsar och byter belägg bak i samband med okrenoveringen.
*Köpt ny stereo och monterat
*Lagt in skumgummilister bakom panelerna bakom stolarna för att minska oljud
*Lackat "tomrummen" i Honda-emblemen svarta
*Renoverat toppen med ny toppackning, nya topplocksbultar, slipade ventiler, nya ventiltätningar, ny insugspackning osv
*Bytt kamrem, spännare och vattenpump
*Lackerat ventilkåpa i bilens färg, ny packning till den med
*Tvättat kamremskåporna och polerat motorfäste samt grenrör
Det är nog det hela, en ventiljustering och sedan ställa rätt tändningen så är den nog frisk igen, Än sålänge ryker den så gissningsvis behövs nya kolvringar med.
Nästnästa vecka åker den iväg till plåtslagaren o får nya skärmkanter bak, sedan vidare på lack
Känns rätt så dumt att plöja ner så mycket pengar på bilen som man aldrig får igen, är inte så mega förtjust i den så jag vet inte om jag vill ha kvar den så länge till men om jag nu får loss lite pengar till lite piggare motor så kanske den blir roligare
Får fixa lite bilder på hur den ser ut nu i motorrummet till skillnad från när jag köpte den, än sålänge får ni vara nöjda med en spontanbild från igår
Finns mer info och bilder på garaget.org/axzza
-----
Ett tag sedan sist, igen
Har hänt lite grann med bilen sedan sist, ingen märkvärdigt dock.
Körde till Hyllinge kvällen innan Vallåkra, märkte att bilen gick sämre och sämre..
Kunde konstatera att toppackningen hade gett sig så det var bara till o bli bogserad hem igen.
Toppen flög av veckan därpå, kunde inte hitta några fel på den så det fick bli en ny packning av annat märke och ihop igen, eller ja, bytte alla kolvringar också när jag ändå var i farten
Men sedan dess har bilen fungerat som den ska, ryker inte ett dugg längre heller.
Häromdagen tog jag in och gjorde en ventiljustering med så den är så gott som perfekt nu!
I övrigt har det inte hänt något med den, putsat och kört lite bara. Börjar fundera på hur jag ska göra med den i vinter, tyvärr lutar det åt att den kommer få stå ute med ett kapell över sig bara.
Har börjat på en liten lista med saker som ska fixas innan nästa säsong iallafall:
Type R läpp fram [Check]
Läpp bak
Euro spec baklampor [Check]
Oneblock-lampor fram [Check]
Bromsljus i vingen
Camberstag fram
15x8" fälgar
D1 Spec muttrar
Semi-R däck runtom
Hjulinställning
Xenon i hel/halvljus [Check]
Hel/halvljus kombinerat i lyktorna [Check]
Tona sidorutor + bakruta?
Text i bakrutan
Skarpare instrumentbelysning [Check]
Sportstolar [Check]
Ny sportratt
Stabiliseringsstag fram och mellan B-stolpar
Borttagning av bucklor samt lack på dörrar [Check]
Får se hur det blir med jobb och därefter hur mycket som blir överstruket innan sommaren
Till sist några bilder:
Motorrummet, bättre än innan men fortfarande inte särskillt fint.
På den sista syns det varför dörrarna ska lackas!
Det var väll allt för denna gången, nu blir det tacos sen ska Hondan rulla vidare till Löddeköpinge för "Last Stand", Hoppas vi syns där!
-----
22/10 -2013
Nu står bilen avställd, dörrarna ska få ny färg i vinter så man slipper alla repor, bucklor och nyansskillnaden!
En ny önskelista är fixad inför 2014, hoppas kunna beta av allt som jag gjorde med listan från detta året
15x8" fälgar
Coilovers
Uppgraderade bromsar
Type R läpp fram
Euro spec baklampor
Svarta lampor fram
Ambercorners
Bromsljus i vingen
Camberstag fram
Centrumringar
Guldiga D1 Spec muttrar
Semi-R däck runtom
Hjulinställning
Xenon i hel/halvljus
Hel/halvljus kombinerat i lyktorna
Bygga om nuvarade helljus (De gula) till dimljusen
Tona sidorutor + bakruta?
Text i bakrutan?
Skarpare instrumentbelysning
Sportstolar
Ny ratt
Stabiliseringsstag motorrum och mellan B-stolpar
Det är väll vad som står på schemat för vintern!
För att småstarta lite har jag plockat fram brorsans gamla turbobygge, (D16z6 på 253hk/315Nm) idag och börjat plocka ner i delar för att kontrollera vad som har överlevt. Motorn gav upp påväg till finmappningen för honom då toppackningen gick eftersom toppen har blivit planad totalt 4ggr. Denna motor var hans absolut första bygge, med alldeles för lite kunskap kring en motor, mycker har tagit skada och nästan allt har fått smaka på packningssilikon..
Blocket är borrat till 76mm, och i sitter YCP 76mm kolvar (med 75mm kolvringar...) och Eagle H-Profil stakar.
Jag själv har aldrig heller byggt om en motor på detta viset, har bara renoverat min egna D16 motor.
Har nu praktiserat på en bilverkstad i ett år och lärt mig väldigt mycket, men har fortfarande mycket kvar så bli inte förvånade om ni läser något mysko jag har fått för mig, hjälp till o rätta mig isåfall!
Lite bilder på "Guldblocket"!
Oljeretur svetsat i sumpen, pålitligt? (Blev skitdålig bild)
Lättat svänghjul, lite rostigt dock, går det att rengöra och använda måntro?
Fullt med skit och gammalt vatten i sumpen
Det bästa med packningssilikon...
Som ny, eller inte..
Orkade inte skruva mer, att det såg så illa ut trodde jag inte. Får hoppas att kolvar och stakar går att använda iallafall! Han körde trots allt bara 50-60mil med motorn. Ska fortsätta när tid och ork kommer! I värsta fall har jag ett till block ståendes som är helt original
Som sagt, kommer behöva en hel del hjälp, tips och råd på vägen så hjälp till nu är ni snälla!
Vad är annars vitsen med hondaklubben?
-----
Körde vidare idag, har nu rensat iprincip hela blocket. Svänghjulet sitter dock som fan så får låna hem en mutterknack från jobb för att få loss det.
Sen har jag ingen aning om hur jag ska gå till väga för att kontrollera ram/vev-lager?
Hur som helst åkte kolvar och stakar ut bland annat, såvitt jag kan se ser dem väldigt fräsha ut, hittade även kartongen till kolvarna men fick dessvärre syn på produktbeskrivningen där det stod "75mm".. Jag har fått höra att dem skulle vara 76mm och att blocket skulle vara borrat..
Lite trevligare dock att brodern min har en helt ny LSD Diff till lådan liggandes
Har börjat använda Dropbox nu istället för garaget.org till bilduppladdningen, dock verkar det som vissa kan se medans andra inte kan.. Någon som också använder detta och kan hjälpa till?
Lägger iallafall upp några till idag även dem från Dropbox
Den fina diffen, någon som vet om det är bra grejer?
Ramlager? Rätta mig om jag har fel! Vad tycker ni? Ser de schysst ut eller bör det bytas?
Bryggan över veven, har faktiskt ingen aning om vad den kallas. Hur som helst har brodern min slipat i den för att kolvstakarna skulle gå fritt. Är detta normalt eller bara dumt?
Kolv och stake, tycker själv det ser schysst ut, vad tycker ni?
Lite närmare på kolven, Inga farliga repor?
Allt för idag, återkommer en vacker dag!
-----
Dåligt med svar på sistone
Hur som helst hämtade jag ett paket idag (fick ett igår med faktiskt)!
Dock inget monterat ännu..
Fick en snilleblixt att för en gångs skull använda sökfunktionen på forumet!
"Del sol" i sökrutan inom säljes/bytes var ingen dum idé, hittade en annons med splitternya framlyktor och dimljusen till bilen.
Precis när jag skulle dra iväg ett PM fick jag syn på datumet, annonsen var 2 år gammal...
"Man kan väll alltid försöka" tänkte jag o drog iväg ett PM ändå!
Inte illa pinkat ändå, nu ligger dem här hemma hos mig nya i förpackning och till en kostnad av hälften av halva nypriset plus frakt!
Något som inte gjorde saken sämre var att jag fick ett annat paket till jobbet igår, En sats med 55w Bi-Xenon på 6000k!
Första gången man längtar tills på måndag så man kommer åt bilen och kan montera ihop det!
Trevlig helg på er!
-----
Lite smått fixat änsålänge:
Lyktor och xenon installerat och nästan klart, en ljusinställning ska på plats med.
De nya lyktorna saknade hål för parkeringsljus så det blir nästa bekymmer..
Ägnade lite tid idag åt att borra hål i de nya dimljusena för att gömma två dioder i dem och ha som p-ljus, men när allt var klart så visade sig att inte ett enda fäste stämde på de nya...
Får se hur jag löser den biten, vill varken ha några fula externa p-ljus eller borra hål i nya lyktorna.
Dimljusena är monterade för tillfället, samt inkopplade till helljuset. Om och när turbon kommer på plats kommer det bli luftintag av båda hålen i fronten istället.
Köpte ett par slitsade skivor av Bullet för ett tag sedan, de var lite ytrostade så jag har snyggat till dem lite grann. Får hoppas dem inte har slått sig eller något liknande, det ska tillsammans med greenstuff belägg pryda bilen till sommarn.
Väntar med att fixa bromsarna till in i de sista så dem inte står och blir rostiga under vintern.
Kommer dock plocka ner alla bromsar runt om och smörja samt måla alla ok helt svarta inom kort.
-----
Nu ligger "reserv" växellådan i delar, ska renoveras och få en LSD diff!
Har dock stött på några problem, hoppas något har gett sig på liknande innan och kan hjälpa till!
Magnet i växellådan, går knappt att få ren, kan man få tag i ny eller någon som har tips på hur man rengör den?
Lager på var sida om den gamla diffen, går ej att få av.. Tips?
Nya diffen Fick vara med på bild bara för den var så fin
Sista bilden. Kronhjul? som ska monteras på nya diffen. Bultarna tar emot diffen så de vill dra snett.
Vet inte hur jag ska lösa detta problemet faktiskt, går att slipa av lite på bulthuvudet men hylsan kommer fortfarande inte få plats.. Andra bultar isåfall men dessa är felgängade så idet enda jag kommer på är om någon vet vart man kan få tag i felgängade med insex-skalle?
Slutligen, vart köper man reservdelar till en växellåda? att köpa Honda original kommer kosta mer än hela turbobygget har jag en aning om då reservdelar till växellådor generellt är svindyrt..
-----
Får försöka komma på allt som har skett med bilen sedan sist.
Så här såg bilen ut i somras efter jag fick tillbaks sen efter rostlagning, stor nyansskillnad på dörr och skärmar.
Eftersom lackeraren la för få lager färg så lös underarbetet igenom.. Gör om, gör rätt.
Lämnade in den igen och lackade även dörrarna denna gång, givetvis försvann alla bucklor och dyligt då med.
När jag hämtade den så var det rinningar på bägge bakskärmar så han ska få tillbaks den igen och göra om.
Nya modellanpassade mattor från Dahlhems.se
Ny knopp från ebay
Bytte mina originalskenor mot dessa stolar med en medlem då han inte fick plats i dem, i väntan på riktiga Type R stolar
Fronten får väll anses klar, nya oneblock lampor med 55w 6000k Bi-xenon, USA-skylten och en ny hållare på plats.
Såklart även en "Type-R" läpp också
Nya "Euroclear"-baklampor, med dubbla positions & bromsljusen.
Och till sist har jag fått mina nya splash guards! Inte monterade än dock
Nu väntar jag bara på snön, sen ska sommarfälgarna på och fjädrarna ska skruvas upp så bilen kan besiktigas och stå redo för sommaren!
PS. har köpt nya kolvringar till turbomotorn, kommer göra ett försök att få ihop den med delarna jag har.
Fick ju köpa mig en Civic EG5 att ha som vinterbil, men jag gillar den så mycket så den kommer nog få bli en liten ban-bil som det ser ut just nu!
Har jävligt svårt att bestämma mig dock, men vad som står högst just nu är turbo i civicen och ha den som banbil, samtidigt som Del Solen får nöja sig med att vara fin och köras dagligen!
Ni får några bonusbilder på min civic, har en hel del kvar att göra på den utseendemässigt innan något annat ska hända!
Ska på ny front med VTI läpp, nya framskärmar, laga bakskärmar, nya fälgar och förhoppningsvis lite mer sänkning.
Funderar även starkt på att lacka lister, trösklarna, backspeglar och vingen i rött, åsikter om detta tack?
Gammal bild lånad av förr-förr-förra ägaren, på bana som den ska få återgå till snarast
Info om civcen:
Årsmodell 1993, just nu 24k mil på mätaren.
Rätt fint skick för sin ålder och miltal.
Motorn dricker en del olja, så om planerna kring ny turbomotor går vägen kommer denna plockas ner och göras vid till framtida projekt.
I övrigt helt OK, eltaklucka, elhissar, elspeglar och annat skojj har den också.
Ska göras:
Laga rost i bakskärmar
Byta stötfångare fram
Montera VTI läpp
Plocka ner dörrsidor och smörja elhissar samt dörrlås
Måla bromsoken
Slitsade Brembo Max skivor fram med Ferrodo belägg
Ta bort toning på bakrutor
Nya baklampor
Funderar även på att lacka lister, trösklar, vinge och backspeglar röda. Vad tror ni om detta?
Turbobygget på denna bil kommer inte listas, får bara ses som en bonus ifall det går vägen!
Det jag redan hunnit med att göra vid bilen sedan jag köpte den är:
Blästrat & lackat ventilkåpa
Blästrat & lackat torkararmar
Blästrat & lackat batterihållare
Kemat inredningen
Fjäderbenstag övre både fram och bak
Polerat hela bilen
Bytt och lackat grenrör
Bytt ut de flesta rostiga bultar mot nya rostfria
Nya universala gummimattor
Bytt skivor o klossar bak (original)
Börjat såga, lägga i, spackla och slipa i bakskärmarna
Nya högtalare i dörrarna, ny huvudenhet och en aktiv baslåda.
Sådär!
Här kan man väll påstå att projekttråden startar på Garaget.org!
Hoppas ni orkar läsa igenom detta första inlägg och sedan fortsätter hänga med på resan och tycka till om allt möjligt och hjälpa till där det behövs!
//Axzza
Senast redigerat av Axzza (16 juli 2014)
Honda Performance Club
0
0
0
0