3479
Sök

Köpråd: BMW e36 eller e39? Max 20 tkr

2 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej! Jag har ganska så nyligen fyllt 18 år och är ganska så snart klar med körkortet och jag har kikat runt på lite bilar både på blocket och här på garaget.org. Men, då står det mellan två bilar som jag hade hoppats på att ni/du kanske har någon erfarenhet av? Någon som vet hur BMW e36 eller e39 är? Det jag vill veta om dem har något typiskt fel som oftast rasar osv. Kan mecka så kan ju en hel del och kommer pilla ganska så mycket med dem själv. Eller om ni har något annat köptips till mig så tipsa gärna, max 20,000 dock!

Tacksam för svar, ha det bra allihopa! smile
Senast redigerat av Hybridsmurfen (29 januari 2014)

En Medlem
405 Inlägg
29 januari 2014
#2
Är du ute efter en bakhjulsdriven? Är du inte så skulle jag inte skaffat någon av de bilarna du nämner pga de ofta är ganska slitna i din budget. För att inte nämna törstiga, tunga och mardrömskostnader i försäkring.

Går att hitta hyfsat fina bilar för 20k, men det är som sagt lite beroende på vad du är ute efter?
Senast redigerat av -matte (29 januari 2014)

1 948 Inlägg
29 januari 2014
#3
Rent generellt när man pratar om gamla bilar så behöver man inte bry sig om "typ-fel", dessa har redan inträffat och förhoppningsvis lagats.

Bara att undersöka så gott det går och sen hålla tummarna för att inte något dyrt kommer gå sönder smile

Vet inte riktigt om dina pengar räcker till, men en fräsch e36 328 är en väldigt prisvärd bil när det kommer till körglädje.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2014
#4
Det är ingen dum idé att köpa en gammal BMW för de är rejäla konstruktioner i sig med rimliga driftkostnader och många trevliga egenskaper, men som ung bör man tänka på att en större bil med mycket motor under huven alltid dras med högre utgifter än vad en Ford Fiesta 1.1 gör och det är inget som är unikt för en BMW trea eller femma.

Med BMW får man sätta ett minus i kanten när det gäller försäkringspremien för det är roliga bilar som lockar till hård körning men motorstarka bilar har en tendens att läxa upp oerfarna förare som försöker testa var gränsen går och det i kombination med att biltypen är populär hos yngre förmågor gör att försäkringsbolagen sätter priserna för den senare gruppen utifrån det. BMW är ett utmärkt exempel men motorstarka SAAB, Volvo och andra märken drabbas av samma fenomen.

Törstiga kan man däremot knappast påstå att de är utan tvärt om bjuder BMW på väldigt mycket motor i förhållande till förbrukningen, en gammal 328i är knappast någon traktor när det kommer till prestanda men går ändå att köra runt 9L/100km blandad körning och ner mot 6.5L på landsväg utan problem och det vågar jag påstå är mer än ok för en tjugo år gammal bil med sex cylindrar och cirka 1500kg att släpa på.

De svagheter som kan förekomma finns väl dokumenterade i till exempel begagnatguiden på www.autopower.se men alla bilar har sina svagheter, det viktigaste på en BMW är att underhållet skötts korrekt så se till att hitta en bil som har älskats av föregående ägare. Det är tyvärr inte helt enkelt när bilarna börjar bli till åren och man har 20.000:- att röra sig med men det bör räcka till en helt ok 323i eller 328i om man lägger ner lite energi på leta efter rätt exemplar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
29 januari 2014
#5
Nu var jag iofs 28-29 när jag hade min BMW 525 -01 (E39), men vill iaf flika in att den var billigare att försäkra än min S80 2,4T -01 jag hade innan. Så BMW är inte alltid så dyra att försäkra... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 januari 2014
#6
Jag vet inte riktigt vad det är försäkringsbolagen har emot mig men jag kan inte försäkra en bmw till rimliga pengar...

E39 525iT -02: 1000:- i månaden
E34 525TD -94 700:- i månaden
X3 3.0TD -04 1100:- i månaden

Har kollat runt på alla försäkringsbolagen, har aldrig varit vållande, har haft kk i över 10 år, tunga behörigheter i över 5...

Som exempel på de bilar jag står på idag.

Saab 9-5 2.3t Bio -07 (210hk) 290:- (Hel)
Saab 9-5 2.0t -00 150:- (Trafik)
Opel Vectra 2.2 DTI -04 220:- (Halv)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 januari 2014
#7
discokapten skrev:
Jag vet inte riktigt vad det är försäkringsbolagen har emot mig men jag kan inte försäkra en bmw till rimliga pengar...

E39 525iT -02: 1000:- i månaden
E34 525TD -94 700:- i månaden
X3 3.0TD -04 1100:- i månaden

Har kollat runt på alla försäkringsbolagen, har aldrig varit vållande, har haft kk i över 10 år, tunga behörigheter i över 5...

Som exempel på de bilar jag står på idag.

Saab 9-5 2.3t Bio -07 (210hk) 290:- (Hel)
Saab 9-5 2.0t -00 150:- (Trafik)
Opel Vectra 2.2 DTI -04 220:- (Halv)

tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

12 Inlägg
29 januari 2014
#8
Skaru ha en bakhjulsdriven till bus så köp en 740/940 och lek av dig.

Annars skulle jag satsat på en E39a.
Äldre 3-serien bjuder inte alls på samma kvalité som en 5-serie.
En fräsch 520 E39 är på 150hk och det duger nog som första bil.
Skaru ha något som är mkt värre så skulle jag råda dig till att öka budgeten.
För runt 30 tkr fåru en fräsch 528.

4 261 Inlägg
29 januari 2014
#9
har haft både e39 och e36 och kan varmt rekommendera båda. e39 kändes lite för stor för mig men det är bara en smaksak, det är en riktig skön bil att köra och väldigt tyst och bekväm . har min andra e36 nu och känner mig som hemma. riktigt skön bil att köra som känns tight och grym på alla sätt.

betalade runt 300 för e39 528 trafikförsäkring och nu 250 för e36.  delar kostar inget speciellt mke om man beställer från skruvat-biltema eller andra ställen som är billigare än tex mekonomen eller andra.

mer bil kan man inte få för pengarna. båda har kedja och går inte sönder så ofta . förbrukning är väldigt bra om du inte skaffar m5 eller m3 alltså.

jag personligen bryr mig inte så mke om utrustning och löjlig trams som nyare bilar har. räcker med el hissar och
värme i bilen.


se upp bara för e36 är mycket mer sönderkörda än e39 men båda går att hitta för bra priser.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
29 januari 2014
#10
Har även jag ägt både E39 och E36. Båda med samma motor, 2,5L. Kan varmt rekommendera båda. Fantastiska att köra och väldigt snåla för sin effekt.
Någon fin E39 kommer du nog dock inte hitta för 20 lök. Leta i så fall hellre efter en relativt lågmilad (Säg under 20k mil) E36a, 325 - 328.


2 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#11
Tusen tack för alla svar! Jag ska kika runt lite, jag praktiserar som bilmekaniker i andra året nu och har fått jobberbjudande där så kan få delarna billigare via dem osv. Ni vet inte någon annan bil som ni rekommenderar? Spelar egentligen ingen större roll om den är framhjuls eller bakhjulsdriven. Helst bakhjulsdriven men som sagt så är det inte det viktigaste just nu, vill ju bara ha en bra och fungerande bil smile

4 261 Inlägg
30 januari 2014
#12
andreasjohan skrev:
Tusen tack för alla svar! Jag ska kika runt lite, jag praktiserar som bilmekaniker i andra året nu och har fått jobberbjudande där så kan få delarna billigare via dem osv. Ni vet inte någon annan bil som ni rekommenderar? Spelar egentligen ingen större roll om den är framhjuls eller bakhjulsdriven. Helst bakhjulsdriven men som sagt så är det inte det viktigaste just nu, vill ju bara ha en bra och fungerande bil smile

sj så har jag prövat många olika bilar men blir inte gladare än när jag sitter i en bmw. Kan inte prata för nån annan än mig men så känns det. och bmw går att styla väldigt mycket efter din smak.

framhjulsdrivet känns ganska tråkigt nu tycker jag sj. man kan inte leka så mke. vill man bara åka fram o tbax utan
att tänka på nått så är framhjulsdrift som gäller. vill du leka lite och sladda och tänja på gränserna så är bakhjulsdrift då.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 januari 2014
#13
-matte skrev:
Är du ute efter en bakhjulsdriven? Är du inte så skulle jag inte skaffat någon av de bilarna du nämner pga de ofta är ganska slitna i din budget. För att inte nämna törstiga, tunga och mardrömskostnader i försäkring.

Går att hitta hyfsat fina bilar för 20k, men det är som sagt lite beroende på vad du är ute efter?

Får man fråga vad du har för erfarenheter av ägarkostnader?

Ett praktexempel är ju för ett antal år sedan innan jag hade fyllt 25 (sägs ju ska bli billigare då) så var min gamla 325 E36 billigare i försäkring än en 240GL jag hade innan.


Sen har samtliga bmw jag har ägt legat i ungefär samma prisklass på försäkring som resterande gamla volvos jag har haft, så nej, bmw är INTE dyr att äga smile





För att tillföra något till tråden, både e36 och e39 trevliga bilar, E36 är väll lite roligare att köra medans E39 är snyggare och bekvämare, allt beror ju på vad du vill ha bilen till smile
Senast redigerat av _Glenne_ (30 januari 2014)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 261 Inlägg
31 januari 2014
#14
_Glenne_ skrev:
-matte skrev:
Är du ute efter en bakhjulsdriven? Är du inte så skulle jag inte skaffat någon av de bilarna du nämner pga de ofta är ganska slitna i din budget. För att inte nämna törstiga, tunga och mardrömskostnader i försäkring.

Går att hitta hyfsat fina bilar för 20k, men det är som sagt lite beroende på vad du är ute efter?

Får man fråga vad du har för erfarenheter av ägarkostnader?

Ett praktexempel är ju för ett antal år sedan innan jag hade fyllt 25 (sägs ju ska bli billigare då) så var min gamla 325 E36 billigare i försäkring än en 240GL jag hade innan.


Sen har samtliga bmw jag har ägt legat i ungefär samma prisklass på försäkring som resterande gamla volvos jag har haft, så nej, bmw är INTE dyr att äga smile





För att tillföra något till tråden, både e36 och e39 trevliga bilar, E36 är väll lite roligare att köra medans E39 är snyggare och bekvämare, allt beror ju på vad du vill ha bilen till smile

sj tycker ja e36 är mycket roligare att köra, mindre bil med mycket bra balans i kaross, behöver inte så stor motor för att röra på sig. medans e39 behöver minst 523-525 medans du klarar dig fint med en e36 316-318.

allt detta är egentligen smaksak.

men ingen av dom är dyra att äga om man har ett vanligt heltidsjobb

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 februari 2014
#15
panda666 skrev:
_Glenne_ skrev:
-matte skrev:
Är du ute efter en bakhjulsdriven? Är du inte så skulle jag inte skaffat någon av de bilarna du nämner pga de ofta är ganska slitna i din budget. För att inte nämna törstiga, tunga och mardrömskostnader i försäkring.

Går att hitta hyfsat fina bilar för 20k, men det är som sagt lite beroende på vad du är ute efter?

Får man fråga vad du har för erfarenheter av ägarkostnader?

Ett praktexempel är ju för ett antal år sedan innan jag hade fyllt 25 (sägs ju ska bli billigare då) så var min gamla 325 E36 billigare i försäkring än en 240GL jag hade innan.


Sen har samtliga bmw jag har ägt legat i ungefär samma prisklass på försäkring som resterande gamla volvos jag har haft, så nej, bmw är INTE dyr att äga smile





För att tillföra något till tråden, både e36 och e39 trevliga bilar, E36 är väll lite roligare att köra medans E39 är snyggare och bekvämare, allt beror ju på vad du vill ha bilen till smile

sj tycker ja e36 är mycket roligare att köra, mindre bil med mycket bra balans i kaross, behöver inte så stor motor för att röra på sig. medans e39 behöver minst 523-525 medans du klarar dig fint med en e36 316-318.

allt detta är egentligen smaksak.

men ingen av dom är dyra att äga om man har ett vanligt heltidsjobb

Jag skrev ju att E36 är roligare att köra.

Men jag skulle personligen aldrig köpa en 316/318, fruktansvärt slöa och tråkiga, dessutom är ju att köpa en bmw med mindre cylindrar än sex som att att köpa en saab utan turbo, ingenting man gör smile
Senast redigerat av _Glenne_ (1 februari 2014)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 februari 2014
#16
_Glenne_ skrev:
panda666 skrev:
_Glenne_ skrev:

Får man fråga vad du har för erfarenheter av ägarkostnader?

Ett praktexempel är ju för ett antal år sedan innan jag hade fyllt 25 (sägs ju ska bli billigare då) så var min gamla 325 E36 billigare i försäkring än en 240GL jag hade innan.


Sen har samtliga bmw jag har ägt legat i ungefär samma prisklass på försäkring som resterande gamla volvos jag har haft, så nej, bmw är INTE dyr att äga smile





För att tillföra något till tråden, både e36 och e39 trevliga bilar, E36 är väll lite roligare att köra medans E39 är snyggare och bekvämare, allt beror ju på vad du vill ha bilen till smile

sj tycker ja e36 är mycket roligare att köra, mindre bil med mycket bra balans i kaross, behöver inte så stor motor för att röra på sig. medans e39 behöver minst 523-525 medans du klarar dig fint med en e36 316-318.

allt detta är egentligen smaksak.

men ingen av dom är dyra att äga om man har ett vanligt heltidsjobb

Jag skrev ju att E36 är roligare att köra.

Men jag skulle personligen aldrig köpa en 316/318, fruktansvärt slöa och tråkiga, dessutom är ju att köpa en bmw med mindre cylindrar än sex som att att köpa en saab utan turbo, ingenting man gör smile

beror ju lite på ... får jag välja mellan en 320 och en 318is så väljer jag en 318is alla dagar i veckan


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
1 februari 2014
#17
CHEEVA skrev:
_Glenne_ skrev:
panda666 skrev:

sj tycker ja e36 är mycket roligare att köra, mindre bil med mycket bra balans i kaross, behöver inte så stor motor för att röra på sig. medans e39 behöver minst 523-525 medans du klarar dig fint med en e36 316-318.

allt detta är egentligen smaksak.

men ingen av dom är dyra att äga om man har ett vanligt heltidsjobb

Jag skrev ju att E36 är roligare att köra.

Men jag skulle personligen aldrig köpa en 316/318, fruktansvärt slöa och tråkiga, dessutom är ju att köpa en bmw med mindre cylindrar än sex som att att köpa en saab utan turbo, ingenting man gör smile

beror ju lite på ... får jag välja mellan en 320 och en 318is så väljer jag en 318is alla dagar i veckan

Av nyfikenhet - varför?


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 februari 2014
#18
zekezeke skrev:
CHEEVA skrev:
_Glenne_ skrev:

Jag skrev ju att E36 är roligare att köra.

Men jag skulle personligen aldrig köpa en 316/318, fruktansvärt slöa och tråkiga, dessutom är ju att köpa en bmw med mindre cylindrar än sex som att att köpa en saab utan turbo, ingenting man gör smile

beror ju lite på ... får jag välja mellan en 320 och en 318is så väljer jag en 318is alla dagar i veckan

Av nyfikenhet - varför?

bättre väghållning i en 318is dvs ingen vanlig 318 utan en IS
sen är den både snålare och piggare ... 2 liters sexan är enligt mig hemsk, trött som fasen + att den hinkar i sig precis lika mycket som de större sexorna
dessutom så är diffbroms standard på en 318is... m42an är en väldigt fin liten motor smile


4 261 Inlägg
1 februari 2014
#19
_Glenne_ skrev:
panda666 skrev:
_Glenne_ skrev:
Får man fråga vad du har för erfarenheter av ägarkostnader?

Ett praktexempel är ju för ett antal år sedan innan jag hade fyllt 25 (sägs ju ska bli billigare då) så var min gamla 325 E36 billigare i försäkring än en 240GL jag hade innan.


Sen har samtliga bmw jag har ägt legat i ungefär samma prisklass på försäkring som resterande gamla volvos jag har haft, så nej, bmw är INTE dyr att äga smile





För att tillföra något till tråden, både e36 och e39 trevliga bilar, E36 är väll lite roligare att köra medans E39 är snyggare och bekvämare, allt beror ju på vad du vill ha bilen till smile

sj tycker ja e36 är mycket roligare att köra, mindre bil med mycket bra balans i kaross, behöver inte så stor motor för att röra på sig. medans e39 behöver minst 523-525 medans du klarar dig fint med en e36 316-318.

allt detta är egentligen smaksak.

men ingen av dom är dyra att äga om man har ett vanligt heltidsjobb

Jag skrev ju att E36 är roligare att köra.

Men jag skulle personligen aldrig köpa en 316/318, fruktansvärt slöa och tråkiga, dessutom är ju att köpa en bmw med mindre cylindrar än sex som att att köpa en saab utan turbo, ingenting man gör smile

fattar inte de snacket om att man måste ha sexa, trodde det också förut när jag hade 320. 320 är helt värdelös tycker jag,  man känner inte alls dom där 150 hästarna, kör nu en 318 med m43 motorn och kan säga visst att den är skit rolig. inte alls tråkig och slö som många hävdar, utan den är faktiskt väldigt pigg och har ett väldigt grym ljud tycker jag. det är klart att 325-328 är starkare men jag tycker att 318 eller is är perfekt för ekonomi och lek  balanserat just perfekt. däremot skulle jag aldrig välja en 320 ifall jag endå måste ha sexa. då skulle ja minst välja 325-28.  skulle inte ens kolla på 320-323.

det är verkligen skillnad på förbrukning mellan sexa och fyra, ser att min lilla 4 drar väldigt lite jämfört när ja hade 528 förut.

det är verkligen smaksak med folk som tycker att tex 318 är slö och nått annat. vad jämför ni med?



Ps: skulle personligen aldrig köpa en saab med eller utan turbo;)=

men 316 och 318 har endå bakhjulsdrivna så man kan visst ha hur kul som helst bara man gasar lite mer än vad man skulle gjort med tex 325
Senast redigerat av panda666 (1 februari 2014)

En Medlem
405 Inlägg
1 februari 2014
#20
Håller med ovanstående, var detta jag menade med mitt ovanstående inlägg också, fastän det kanske var lite överdrivet.

Har en kompis som köpte en e36a som första bil 320 då. Efter köpet upptäcktes att 3:an skrapade om man växlade in över 3000rpm, den var toksänkt, lite elfel mm.
Iaf den bilen drog 1.5l/milen, ren stadskörning då, kallstarter hela tiden osv, grejen var att den hade inte direkt nån prestanda att visa upp heller för den förbrukningen.

Min Mondeo 2001a som jag fick för 13,5k välutrustad och så med 145hk och 195Nm gick både bättre och snålare med råge än den bilen. Visst så är den tråkig i jämförelse men jag tycker det var ett bra val endå.

Bäst vore om du köper en 318 eller 318is, där har du en väldigt bra kombo mellan ekonomi och prestanda, bästa kombon för pengarna skulle jag vilja säga. Sen skulle jag hålla mig borta från e39 då den är lite väl stor och det är inte direkt en fördel på något vis som jag kan se, om man inte vill ha den som pappersvikt. smile

320 är däremot bäst på att omvandla bensin till värme, om man nu vill det smile


Sök