3512
Sök

3SGE Turbokonvertering

3sGE med ct26 turbo och 3sgte kolvar

14 005 Visningar
Uppdaterades senast 27 september 2015
121 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#1
Tanken med detta projekt är att turbokonvertera motorn och sedan hitta en lämplig bil att stoppa den i.

Jag har satt motorn på motorstativ och rivit den helt.

alla delar och lager ser hela och bra ut.

kolvtopparna ska svarvas så att jag får en lägre komp ca 9-8 bar,nuvarande 11 bar tror jag de hade.

T-vis har plockats bort då de gör motorn mer komplicerad och ända nyttan den gör är bränsle ekonomi på låga varvtal.

insuget måste svetsas om så att spjällhuset är på andra sidan.

insuget skall även portas

toppen skall renoveras (ifall det behövs) ventilsäten och tätningar

jag ska bygga megaquirt insprut när jag fått tag på en lämplig bil.


121 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#5
Ska försöka få kolvarna frästa till veckan. Ska jobba med blocket medans då det ska lackeras.


9 Inlägg
31 januari 2014
#6
Häftigt hoppas du lyckas! Sitter ju en sådan där motor i Celican min, så kommer bli intressant o följa.
Är du säker på att T-vis är så begränsande? Är det endast för bränsleförbrukningen?

http://www.gtfours.co.uk/what/tvis/tvis.htm

Fast som det står där, på rallybilar och lite vässade fordon så är det bortplockat!


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#7
Använder den där sidan du linkade ganska flitigt faktiskt!

Precis som du säger så tar de bort t-vis när de kör rally och trimmar motorn,jag tror mycket är för att göra motorn simplare och du får ju ett lägre luftmotstånd


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-26bd517c4e98a8c91fe4b8ab77274b87.jpg

Blocket rengjort!


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-b99a9c0e21196edf3dc755e691cba4c9.jpg

Kolvarna och vevlagerna var i mycket bättre skick än vad jag trodde de skulle va.


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-f19ae16da84f6655ee5dbc9db290ef77.jpg

Cylinderloppen ser bra ut med.


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-c445a7fdd25b5cda0d7d98fab5d5bda5.jpg

Toppen var fin den med, lite sot bara Ska kolla så ventilsätena inte läger senare


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-de596859ce7b1383f13f5e020e8eee74.jpg

Lite delar från motorn. Det var faktiskt ganska simpelt att skruva i denna, stötte inte på nå problem förutom remskivan på vevaxeln. Den satt hårt som satan så jag fick kriga med den ett tag


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-deabc97751dad864c4c48fef0b5e7685.jpg

Blocket grundlackat.


121 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#14
En bil motorn hade passat suveränt till är ju en MR2a

Bolton på lådan och insuget kan jag ha som det är. Bra väghållning på dessa bilar med men jag vet ej hur det är med elhärvorna om man kan köra med mr2ans och sedan bara byta till en plugandplay box.

Megasquirt hade ju varit fint och då lär man sig en hel del med på att bygga det.


9 Inlägg
3 februari 2014
#15
Helt klart! Det skulle varit häftigt, bygg megasquirt o lär dig det smile


121 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197327/197327-7a2e7fe78161f96fd9f7b454f4f05456.jpg

Som jag uppfattat det så har 3sgte och 3sge samma vevar

kolvarna är i princip samma de med fast de är frästa

hela 3 serien ska tydligen ha samma kolvtyper


121 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#20
väntar på kolvarna som är på fräsning nu.



Sök