Bilen lever ännu ett tag iaf
Lite irriterande skit som spökar för mig men blir nog motorbygge när tid och pengar finns. Målet då blir nog bara 400 Väldigt körbara hästar och att skiten håller för att brukas och rasta av någon "pappa betalar".
Bilen har fått ny fördelare och rotor.
Nya tändkablar x6 (även till tändspolen)
Avgasröret trilskades en hel del med mig. Fick bända det på plats riktigt ordentligt. Flexskarv är ett helvete
Den skarpsynte ser även att slangarna till värmepaketet är kvar.
Jag hade bekymmer i höstas att det läckte vatten när bilen fick stå en stund och även under körning. Köpte nya packningar men det hjälpte inte. Då skarvades värmepaketet loss och sen har packningarna och mellanläggen legat i dörrsidan
Hur ska dessa sitta med dubbla O ringar och två olika mellanlägg? Jag tror att jag har fått dit de med att innerst så ska det sitta en O-ring, Mellanlägg, O-ring och ytterst mot motorn så ska den stora mellanlägget/låset sitta i sitt spår. Dock även med nya packningar och nya fina låsclips på rören/slangarna så läcker det lik förbannat här! Detta utan att ens ha startat motorn!
Efter en dags frustration så är värmepaketet åter bortkopplat och enda nackdelen är väl att det är kallt att köra hem bilen 8mil kl Halv två på natten när temperaturen låg på 7 grader (mer om detta i nästa uppdatering).
Inte mycket kvar.
Blev lite styling här. Fick spänna till den en extra gång när den format till sig lite.
I princip ihop! Bara i med ny glykol.
Långlivad T-5R om ens detta är det äkta miltalet... (Importerad från Tyskland då inga Gröna T-5R såldes i Sverige.) Bilen hoppade igång med lite pirriga fötter. kissade på sig lite när man trixade ut bilen ur garaget. Mitt över dimensionerade styrstopp som jag kanske ska öka två snäpp är lite mycket vid fickparkering. Men efter att ha fått stå och vaknat till liv så spändes lite vattenslangar åt och turbon luktade apa och rök lustigt. Efter att ha blivit varmkörd ett par gånger så verkar detta ha försvunnit och även om jag var om inte är lite orolig att bilen tog vatten då det bolmade lite vitt bakom. Men syns inget när jag kör nu iaf.
Efter detta så har bilen fått en storservice!
Nya Stift
Nya Tändkablar ink till Tändspole
Ny Rotor
Ny Fördelar
Ny Toppackning
Ny Insugpackning
Nya Avgaspackningar
Nya packningar till Turbons vatten och olje rör.
Nya O-ringar till Tändstiftshålen
Ny Vattenpump med packning
Ny Termostat
Ny Kamrem och spännare och löphjul
Ny rem och löphjul
Ny Glykol
Ny Olja och filter
Rengjort Luftfilter
Nya packningar till kamaxlarna
Nya toppbultar
Tror detta nämner det mesta.
Tanken var att byta tryckarna med men när jag glömde de hemma så orkade jag fan inte sätta mig i en lånad bil och glida hem 12-13mil för att sen åka lika långt tillbaka. Så fick köra på de gamla. Det väsnas lite från dessa men men. Tanken var även att lägga i ett par GLT kamaxlar men det gör väl knappast något på org motorer. Så detta får vi ta någon annan gång.
Så Ingen ska säga att jag inte tar hand om grejorna även om jag faktiskt vågar bruka skiten!
Köpa en bil och åka och vara rädd om köper jag men att man äger en bil som bara står och samlar damm eller inte iaf någongång vågar användas lite inspirerat som tanken ligger bakom. Då är det ingen bil för min del iaf.
Det blev lite provkörningar på gårdsplanen och allting verkar lira iaf. Hittade en bult till ena länkarmen som satt hårt men med glapp. Skruvade in och har haft koll på detta lite nu så verkar som att allting lirar. Bilar med hård upphängning tar oerhörd stryk på delar som annars inte normalt rör på sig så att man efterdrar varje skruv på bilen regelbundet är en ren försäkring för sig själv och ANDRA!
Då Jag ligger någon vecka efter med uppdateringarna så var jag i kvalet att ställa på bilen några dar innan månadsskifte eller betala en hel månad i onödan så väntade jag ut månadsskiftet istället
Fick roa mig med lite annat skit under tiden.
Såhär såg den gamla huven ut som de hade lackat och riktat efter att bilen varit emot en "refug" lite lätt. Tss.. Jag vet att bilen har varit i närkontakt minst två gånger under livet då Hela fronten var nylackad före jag köpte bilen och att vänster sidan på bilen så har tröskel och Stolpar varit ommålade.
Hur man dessutom kan godtag denna lackering tycker jag är lustigt.. Haha.
Nya bättre/sämre huven hur man nu vill se det. Ingen rost förutom några stenskott. Ingen buckla i huven eller liknande. Men då skärmar och stöt är omlackerade så är dessa mycket mörkare än övriga bilen så nya huven är ljusare. Men ju bara om man kollar noga.
Dock måste jag justera ena huvlåset då de är lite trixigt ibland.
Härket står och skäms i spegelbilden eller är glad över att få en hudtransplantation till? Under hur mycket hon kan ta innan hon säger ifrån??
Jag har ju sagt att det gått troll i bilen med?
Med detta så hoppas vi väl att bilen ska få smaka några hundra problemfria mil framöver? :ugeek: :ugeek: