3220
Sök

Volvo 740GL "Diodbygge"

Tänkte slänga i LED/dioder lite överallt i min 740. Får se om jag gör lite större projekt än det :) Stay tuned!

38 183 Visningar
Uppdaterades senast 3 april 2014
67 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#42
Smeuland skrev:
Stiligt ju :3
Funderar på att köpa en 740 :3

Tycker jag låter som en vettig idé! Sätena i 740 är verkligen GUDOMLIGA! big_smile


1 830 Inlägg
18 februari 2014
#43
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Stiligt ju :3
Funderar på att köpa en 740 :3

Tycker jag låter som en vettig idé! Sätena i 740 är verkligen GUDOMLIGA! big_smile

Är inte 760 bättre ? wink


67 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#44
Jiiimmie skrev:
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Stiligt ju :3
Funderar på att köpa en 740 :3

Tycker jag låter som en vettig idé! Sätena i 740 är verkligen GUDOMLIGA! big_smile

Är inte 760 bättre ? wink

Har faktiskt inte testat 760 någon gång... hmm
I 740in är det nästan fotöljer ju! big_smile


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
19 februari 2014
#46
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Förstår inte riktigt hur du kopplat dioderna o:
Är hemsk med elektricitet (:

Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

295 Inlägg
19 februari 2014
#47
Turbo-Fransson skrev:
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Förstår inte riktigt hur du kopplat dioderna o:
Är hemsk med elektricitet (:

Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Fast det är väl bättre att parallellkoppla för eftersom om en lampa går sönder så slutar inte dom andra lamporna inte att lysa smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
19 februari 2014
#48
Viktor- skrev:
Turbo-Fransson skrev:
willeepillee skrev:
Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Fast det är väl bättre att parallellkoppla för eftersom om en lampa går sönder så slutar inte dom andra lamporna inte att lysa smile

Visserligen smile
Dock brukar dioder/ledlampor hålla ett x antal tusen timmar smile

Men det är helt rätt det du säger smile

EDIT: Man kan ju fundera på vart man placerar dioderna om man seriekopplar dem så man inte behöver riva ner hela bilen för att byta en lampa om det skulle behövas wink
Senast redigerat av Turbo-Fransson (19 februari 2014)

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

67 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#49
Turbo-Fransson skrev:
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Förstår inte riktigt hur du kopplat dioderna o:
Är hemsk med elektricitet (:

Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Ajuste tänkte fel smile
Tacktack! big_smile


67 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#50
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-0cfea02089103b8d7da4ed6efec24eca.jpg

Var och köpte mig nya fälgar och däck igår för mina gamla var inte sådär jättebra mönster kvar på! xD
Ska iaf iväg och besikta bilen nu!
Önska mig lycka till! big_smile

(Bild på dom nya kommer när det blir bättre väder så ja kan tvätta bilen)
Senast redigerat av willeepillee (20 februari 2014)


Renovering/film
129 Inlägg
20 februari 2014
#51
Turbo-Fransson skrev:
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Förstår inte riktigt hur du kopplat dioderna o:
Är hemsk med elektricitet (:

Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^
Senast redigerat av DilluTioN (20 februari 2014)

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

1 830 Inlägg
20 februari 2014
#52
DilluTioN skrev:
Turbo-Fransson skrev:
willeepillee skrev:

Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

Där ser man ! ^^
Själv hade jag ingen aning om att man kunde koppla dem fel (förutom + o - ) xD


Renovering/film
129 Inlägg
20 februari 2014
#53
Där ser man ! ^^
Själv hade jag ingen aning om att man kunde koppla dem fel (förutom + o - ) xD

Kopplar man + och - fel så händer ingenting wink

En lysdiod är i grunden en diod, och en diod fungerar som en backventil. Elektriciteten kan bara flöda åt ett håll.
Så man bör inte blanda ihop begreppen diod och lysdiod. En diod lyser nämligen inte.

Om man seriekopplar är det därför viktigt att tänka på att man kopplar alla leds åt samma håll, för annars kommer dom blockera varandra och ingen kommer fungera. smile
Senast redigerat av DilluTioN (20 februari 2014)

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
20 februari 2014
#54
DilluTioN skrev:
Turbo-Fransson skrev:
willeepillee skrev:
Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"

willeepillee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200285/200285-1075612befc1a950c5d2d8aa2da209e9.jpg

Ledsen för dålig uppdatering men här är kopplingen på hur jag gjorde till taklampan smile

Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

Där ser man! Hade faktiskt inte en aning om att de va så känsliga!

Lite lustigt faktiskt då jag går sista året på gymnasiet och utbildar mig till elektriker.. Och att vi nyligen gått igenom svagström och allt vad det innebär lite mer djupgående även på lysdioder och grejer... Känns stabilt...

Då har jag i alla fall lärt mig något nytt idag! smile
Senast redigerat av Turbo-Fransson (20 februari 2014)

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Renovering/film
129 Inlägg
20 februari 2014
#55
Turbo-Fransson skrev:
DilluTioN skrev:
Turbo-Fransson skrev:
willeepillee skrev:
Dioderna jag har drivs med 3V så jag får sätta en 470ohm resistans för att man ska kunna koppla dom till 12V tongue
Lödde en + kabel från en av "kontakterna",sen så seriekopplade jag det smile gjorde likadant med - "kontakten"


Inte för att vara petig, men som du kopplade lamporna så parallellkopplade du dem och inte i serie smile

Sen har jag ett tips till dig om du vill använda fler såna dioder smile
Istället för att löda ihop ett motstånd till varje diod så du kan driva dem med 12v, så kan du löda ihop 4st dioder med varandra och då slippa motstånden smile

Gjorde en liten bild smile Hoppas du fattar smile Självklart så behöver man ju inte ta ström direkt från batteriet eller sätta minus där, men det fattar du ju wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173085/173085-3074ec1d45ccc269c7940a1f51dfee5f.jpg

Följer detta och lycka till! smile

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

Där ser man! Hade faktiskt inte en aning om att de va så känsliga!

Lite lustigt faktiskt då jag går sista året på gymnasiet och utbildar mig till elektriker.. Och att vi nyligen gått igenom svagström och allt vad det innebär lite mer djupgående även på lysdioder och grejer... Känns stabilt...

Då har jag i alla fall lärt mig något nytt idag! smile

Fick faktiskt någon känsla av att du pluggade något sådant.. Ingen aning om varför egentligen.. tongue
Kanske skulle skriva en guide om det här, men det tar så lång tid och man tjänar ju inte riktigt något på det..

Men led-lampor är ganska känsliga, att använda ett motstånd i sig är redan att "fuska". Egentligen bör man använda hela kretskort för att kunna göra det effektivare. Detta används dock mer när det gäller högre effekter.
ofta från 1w och uppåt., Så kallade "LED drivers".

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
20 februari 2014
#56
DilluTioN skrev:
Turbo-Fransson skrev:
DilluTioN skrev:

Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.

Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.

Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.

Om man ska koppla som du har visat så ska ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.

Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.

Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.

Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.

Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^

Där ser man! Hade faktiskt inte en aning om att de va så känsliga!

Lite lustigt faktiskt då jag går sista året på gymnasiet och utbildar mig till elektriker.. Och att vi nyligen gått igenom svagström och allt vad det innebär lite mer djupgående även på lysdioder och grejer... Känns stabilt...

Då har jag i alla fall lärt mig något nytt idag! smile

Fick faktiskt någon känsla av att du pluggade något sådant.. Ingen aning om varför egentligen.. tongue
Kanske skulle skriva en guide om det här, men det tar så lång tid och man tjänar ju inte riktigt något på det..

Men led-lampor är ganska känsliga, att använda ett motstånd i sig är redan att "fuska". Egentligen bör man använda hela kretskort för att kunna göra det effektivare. Detta används dock mer när det gäller högre effekter.
ofta från 1w och uppåt., Så kallade "LED drivers".

Hahahah! Deja! wink

Du verkar va rätt kunnig du med inom detta, har du med gått någon liknande linje eller du jobbar kanske med det? smile

Nej, har med funderat på att skriva en guide till en annan grej för ett tag sen, men den hade blivit så lång så jag orkade inte wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

73 Inlägg
20 februari 2014
#57
Nu har jag en 740 GLE big_smile


67 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#58
Smeuland skrev:
Nu har jag en 740 GLE big_smile

Fint! årsm.?


73 Inlägg
20 februari 2014
#59
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Nu har jag en 740 GLE big_smile

Fint! årsm.?

-87a c:


67 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#60
Smeuland skrev:
willeepillee skrev:
Smeuland skrev:
Nu har jag en 740 GLE big_smile

Fint! årsm.?

-87a c:

Najs! big_smile



Sök