DilluTioN skrev:
Sådär bör man absolut inte koppla en LED.. Även om det GÅR. Anledningen till detta är att en led-lampa har en viss "volt drop", ca 3.4V på såna som användes i tråden om jag inte minns helt fel. (Detta kallas för diode forward voltage) Och detta är den volt som lampan behöver för att lysa, får den för mycket eller för lite så lyser den inte, alternativt går sönder.
Så att seriekoppla 4st led innebär 3.4V x 4 = 13.6v. Men eftersom det är en bil det handlar om så har man volt allt från 11 till 15v. Detta gör att den överblivna "volten" kommer göra att effekten i LED-lamporna ökar, och dom drar då mer ström, och bränns tillslut.
Det finns inga genvägar till att koppla LEDs utan motstånd, undantaget är väl om man använder sig av klockbatterier då dom inte kan ge så hög effekt.
Om man ska koppla som du har visat så ska
ett 5.6omhs motstånd användas någonstans i kretsen.
Där emot så är det bättre att seriekoppla än att parallellkoppla lysdioder just pga "forward voltage". Man vill komma så nära 12v som möjligt (Om man kopplar i en bil alltså). Då behöver motståndet endast sänka volten och begränsa effekten väldigt lite. Säg att vi kopplar 4st lampor med 3.4V drop, då blir den totala volten 13.6v. Om vi då utgår från att vi har ett bilbatteri så behöver motståndet bara sänka från ca 14v till 13.6. Och då förlorar man inte så mycket energi.
Om man däremot använder ett motstånd per LED så behöver motståndet sänka volten från 14v till ca 3.4v för att lampan inte ska få för hög spänning. Och när man sänker volten så förlorar man effekt som går ut genom motståndet.
Så om man gör som trådskaparen har gjort så går det åt 4st 560omhs motstånd som ska klara av en effekt av 0.5w.
Om man seriekopplar så behövs 1st 5.6omhs motstånd som ska klara en effekt av 0.125w.
Seriekopplingen blir då väldigt mycket mer energieffektiv, och det är ju en stor del av att använda leds.
Kanske lite svårt att förstå men försökte förklara så nybörjarvänligt som möjligt ^^