M123 skrev:
Det finns väl en hel novell med anledningar varför jag väljer bort elbilen.
Dock det primära är jag premierar inte saker som går bortom min etik och moral att använda, den är förkastlig i mitt tycke och har noll framtid.
Sen har jag det här med livsstil med, en elbil har inte V8, den har ingen kultur eller affektionsvärde, det är ett dött ting på 4 hjul som inte skulle kunna lösa mina transporter på något sätt.
Världen blir inte bättre med elbilar helt enkelt.
Jag håller med om att de inte är alls lika roligt som en förbränningsmotor, om man har en rolig förbränningsmotor vill säga.
2,5 liters dieseln i navaran eller 1,6an i C3an är ju dock inget som ger mig nån direkt njutning.
De hade jag lika gärna kunnat ersätta med en tyst elmotor.
Om världen blir bättre eller inte med elbilar kan man väll diskutera mycket kring.
Många saker blir bättre med el.
Luften inne i städerna tex och även ljudnivån.
Man slipper hålla på med dieselvärmare eller sitta och frysa i 15 min.
Man slipper dyra eller jobbiga service grejer som kamrem eller bara ett vanligt oljebyte.
En sak som jag personligen känner angående etik och moral är att man slipper vara beroende av vidriga mellanöstern länder och deras olja.
Jag har sett en del argument här på forumet om att det är barnarbete i gruvor som behövs för metaller till batterier osv. Jag tror säkert det förekommer.
Men oljeindustrin är ju knappast miljövänlig och övergrepp/folkmord osv är ju knappast någon nyhet att det förekommit i samband med oljeutvinning.
Så för min del så tror jag inte EL är 100% etiskt osv men jag är ganska säker på att oljan är värre.