4111
Sök

Fråga angående Watt på slutsteg!

50 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
Hej! Måste kolla hur tjock kabel jag behöver till mitt steg. Har läst på nårdik hur man kollar detta. men det jobbiga är att På mitt Mcclain steg står det 4x160 W men det stämmer väl ändå inte.. Vad skulle ni uppskatta att det var för "riktiga watt" så jag kan mäta på ett ungefär.

Förresten så är det en 4 m 8mm2 kabel dragen. (hoppas hårt på att det ska räcka). Tacksam för svar!
Senast redigerat av Codreanu (19 november 2006)

268 Inlägg
19 november 2006
Det är svårt att uppskatta "riktiga" watt, men kabeln va lite snål kabel, det funkar ju.. men ska du grena den till ett steg till så får du dra större. lika bra å sätta i för stor än för liten smile

50 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
e ganska säker på att jag inte kommer grena inom en snar framtid.. men gör jag det så byter jag. sen spelar de väl roll vad man ska driva med steget? ska driva en 10" bas som klarar 800 w sen två rockford fosgate 5*7 så jag menar de e ju inte så mkt..

Chef
379 Inlägg
19 november 2006
effekten som är angiven på slutstegen brukar vid billigare steg vara angivet vid 10% THD (Total Harmonisk Distortion, eller nåt liknande)

De lite dyrare stegen kan ange effekten vid 0.5 - 1%, med den nominella effekten är vanligtvis angiven vid 0.05% THD.

men räkna på att den nominella effekten är på ca 4x80w på ditt steg.
Det ger en total effekt på 320w (640w max)

Man får använda Ohms lag för att räkna ut effekten en kabel kan belastas med.

P = U*I

Vi räknar med att du maxar steget, säg ca 600w, och i en bil med 12v elsystem, kommer det att gå åt (I = P/U, 600w/12v = 50A, fast i en bil har man kanske 13.5 volt vid batteriet, vilket resulterar i 44.5A). Och för att kunna skicka 50A(44.5A) från batteriet till steget behövs en ganska grov kabel.....

1.5 kv (kvadrat) kan du belasta med 10A
2.5 kv =  16A
4 kv = 20A

Kommer inte ihåg formeln för att räkna ut det där......

Sen beror det också på hur långt från batteriet slutsteget sitter, eller rättare hur lång kabeln är då det försvinner en del på vägen.....

Kolla om det sitter säkring på ditt steg och hur stor den är......

Men 8 kv låter lite litet.... skulle nog behöva en 16kv kabel.....

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 november 2006
alltid bra att ta till lite extra, men kom ihåg att du nästan aldrig använder effekten som slutsteget anger, och när du väl gör det så under väldigt korta stunder. din kabel räcker antagligen, men kom ihåg att det alltid är bättre att dra en extra grov kabel för att vara på den säkra sidan.

man lever bara en gång så lev väl!

21 761 Inlägg
19 november 2006
Chrille74 skrev:
Vi räknar med att du maxar steget, säg ca 600w, och i en bil med 12v elsystem, kommer det att gå åt (I = P/U, 600w/12v = 50A, fast i en bil har man kanske 13.5 volt vid batteriet, vilket resulterar i 44.5A). Och för att kunna skicka 50A(44.5A) från batteriet till steget behövs en ganska grov kabel.....

2.5 kv =  16A
4 kv = 20A

Jag brukar räkna med hälften i RMS men sedan anger jag 50% verkningsgrad på steget, då blir resultatet ändå likadant som din uträkning.

0,017(rå) x kabellängd / kabelarea x stegets strömförbrukning. Då får du fram spänningsförlusten i en kopparkabel. I Nårdiks tabell har man en gräns vid 0,5V spänningsfall, men det är nog bättre att räkna på mindre förluster.
Senast redigerat av Drönirettab (19 november 2006)

50 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
ok lite väl invecklade svar, men jag kör väl på 8mm2 förresten den e ca 4 m. Men det ska nog asså och säkring har jag. tackar

21 761 Inlägg
19 november 2006
Det går att ha 8mm2 kabel men det är bättre med en grövre, precis som chrille74 och Bullo skriver. Det teoretiska spänningsfallet borde bli ca 0,4V om du krämar på med 4x80W, nu spelar du antagligen inte så högt men man bör dimensionera kabeln så att den klarar av stegets strömförbrukning vid den högsta RMS-effekten.

Jag skulle också helst vilja ha lite grövre kabel, tex 16mm2, men det kan nog fungera med 8mm2.

141 Inlägg
19 november 2006
tänk på att man kör efter watt rms och inte peak

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

2 911 Inlägg
20 november 2006
Drönirettab skrev:
Chrille74 skrev:

2.5 kv =  16A
4 kv = 20A

Jag brukar räkna med hälften i RMS men sedan anger jag 50% verkningsgrad på steget, då blir resultatet ändå likadant som din uträkning.

Bör väl ändå bli andra hållet, 600w delat i 12v (för att göra det enkelt), om då steget har en uppmätt effekt på 600w och verkningsgraden på A/AB är runt ~50% bör det väl ändå bli 100A för det steget? 600w uppmätt effekt, vilket är hälften av stegets effekt då ytterligare 600 är värme? eller menar du att t.ex. Hifonics uppmätta 2kw-steg bara lämnar 1kw ?

Edit: läste för snabbt, nevermind wink
Senast redigerat av HarryComa (20 november 2006)

454 Inlägg
20 november 2006
hur märker man att man har för klen ström kabel ?

21 761 Inlägg
20 november 2006
Steget kan börja att klippa signalen, det blir distorsion fastän man inte driver på så mycket som det borde gå. Steget kan nog också slå av sig tillfälligt vid kraftiga basslag. Protectionlampan kan blinka till vid basslagen.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 november 2006
ryttersson skrev:
hur märker man att man har för klen ström kabel ?

I värsta fall märker du det när du får ta fram brandsläckaren...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök