Efter montering av den nya turbinen startade jag upp bilen igen. Lät riktigt bra men efter en liten stund började den
ryka riktigt fantastiskt mycket. Uppgiven. Började fundera kring vad jag alltid gör för fel och jagade information på
nätet. Någon hade skrivit någonstans att om returledningen från turbon är av för liten dimension så leder
det till att olja trycks in i avgashuset med just det resultat jag upplevde.
Bort med slangjäveln samt de anslutningar den var monterade med. Ja de var alldeles för små.
Tillverkade nya samt började en jakt efter en vettig, oljebeständig och värmetålig slang.
Hittade en hyfsad slang med invändig dia på ca 19-20mm vilket ska räcka. Trångt o jävligt men efter en stund fick jag dit den utan att den låg i direkt kontakt med grenrör eller turbo.
Ny uppstart idag och varmkörning innan provkörning. Allt lät bra förutom ljudet av en lyftare som låter lite
väl högt (ska passa på att gå över ventiljusteringen en gång till eftersom ventilkåpspackningen inte är helt tät).
Min 14åriga dotter var mycket intresserad och följde med i allt som gjordes.
När det väl var dags för provkörning frågade hon om hon fick åka med, vilket hon fick.
Jag minjusterade pysventilen samt ställde tändboxen till att backa tändningen 2 grader/psi för försiktighets skull.
Körde en liten bit sen kunde jag inte låta bli att trampa ner gasen till halv ungefär. Laddtrycket hoppade nästan direkt upp till ca 0.3-0.4 och jösses vad det bar iväg.
Efter några "försiktiga" test och en 50 meters rejäl burn out på gatan här hemma lät jag bilen stå och varva ner och kyla av sig lite innan jag stängde av.
Min dotters dom lät inte vänta på sig länge, "pappa, det är en riktig fast and furious bil". Jag svarade, "ja, jag har
byggt ett monster"
Senast redigerat av DanielDart (15 maj 2015)