3878
Sök

Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den... Visa mer

87 882 Visningar
Uppdaterades senast 26 mars 2020
170 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#1
Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått.
Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad gjutjärnsklump.
Motivationen, tiden och pengarna har varit den stora bristvaran men kanske kan jag med hjälp
av garaget.org nå längre än tidigare.
Detta är resan dit!
Senast redigerat av DanielDart (19 oktober 2017)


170 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
#2
Ska försöka hålla sidan uppdaterad framöver men är novis inom området än så länge.
Senaste bilderna. Har dock hänt lite sen dess.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-329b5cbad70a42ac44443630db2c8c98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-4d091f5d224a87e8a0277e46ff5cbee6.jpg

https://www1.garaget.org/archive/177/176876/285715/285715-3316886.jpg
Senast redigerat av DanielDart (14 februari 2014)


Skåning
739 Inlägg
14 februari 2014
#3
Prem lagd!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

170 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
#4
Ska de närmsta dagarna montera fjädrar efter styrningsbearbetning då de nya ventiltätningarna anlänt
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-8e54e0ee866dba4e79cb3a3db7336c3c.jpg


347 Inlägg
14 februari 2014
#5
Följer direkt! Lycka till med bygget smile


170 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#6
Efter ca en timmes funderingar, skruvande och lite bändande lyckades jag få loss headersröret trots en fånig oljefilterförflyttare och en egenhändigt byggd ejektor. Så om någon behöver råd om hur man tar bort ett headersrör på höger sida på en mopar A-body kan jag de närmsta dagarna förklara in i minsta detalj.
Imorgon tar jag mig an vänstersidan vilken jag minns som värre.


nitro express
88 Inlägg
18 februari 2014
#7
vänster sida är enklast, fast den ser värre ut smile fast om du har styrservo så blir de nog den värsta sidan tongue
mitt råd är att lyfta hur hela motorn de går fortast har jag lärt mej på min valle-67 som har 408 smile

nitro express

170 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#8
Blev småbitar av det röret.Styrstaget går igenom rören samt startmotorn är ett litet bekymmer. Man måste ju lyfta upp motorn lite och jag har ändå inte tänkt spara rören då (som du troligtvis vet) de ligger så lågt så de har varit "släpsko" vid ett flertal tillfällen.
Nu vet jag också varför det fjuttat o tickat om motorn.. packningen hade i vanlig ordning inte hållit tätt.


170 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#9
Har jobbat mig vidare samt varit på Biltema och skaffat lite nya saker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-e80d4101c200a5a016024f85096ba70a.jpg
Diskret
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-7e872fae3122351aeb0ab6010f1d8b07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-e0eb1f11ca3bc2e9fe7b86464440fd5b.jpg
Senast redigerat av DanielDart (19 februari 2014)


slappt&fint
376 Inlägg
19 februari 2014
#11
prem lagd! är de en 318 ?


170 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#12
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-0962a8ea03de28007fdc4eb5b310b66b.jpg


170 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#13
below_ skrev:
prem lagd! är de en 318 ?

Det ser du i infon om bilen, men ja det är det, och det kommer det säkert vara fram tills jag måste bygga en ny bottendel beroende på hur dumdristig jag blir när bilen fungerar igen.


Skåning
739 Inlägg
20 februari 2014
#14
DanielDart skrev:
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-0962a8ea03de28007fdc4eb5b310b66b.jpg

Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta.
Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? wink
Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på
att smallblock bara är skit wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

170 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#15
camaro67 skrev:
Du ska inte passa på att köra sprut när du ändå håller på?

Inte första vändan men tanken var det från början men eftersom jag ändå ska plocka ut "moderat" med effekt
så tar jag den enkla (billiga) vägen i ett första skede men framöver blir det nog ett bra motorstyrningssystem.


170 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#16
Ibanezman skrev:
DanielDart skrev:
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-0962a8ea03de28007fdc4eb5b310b66b.jpg

Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta.
Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? wink
Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på
att smallblock bara är skit wink

Kan ju vara en idé men oftast specialbygger man ju efter behov (eller efter att ha ställt till det så för sig att man
inte har något annat val).
Smallblock är inget dumt alls och jag med min fåniga 318 har ändå åkt hyfsat snabbt med tanke på omständigheterna.
3.23 utv. 235/60 Edelbrock600 tvåplansinsug och ganska snäll kam.
Man kan ju ändock få en rätt stor motor av en sb med rätt strokerkit.


Skåning
739 Inlägg
20 februari 2014
#17
DanielDart skrev:
Ibanezman skrev:
DanielDart skrev:
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-0962a8ea03de28007fdc4eb5b310b66b.jpg

Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta.
Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? wink
Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på
att smallblock bara är skit wink

Kan ju vara en idé men oftast specialbygger man ju efter behov (eller efter att ha ställt till det så för sig att man
inte har något annat val).
Smallblock är inget dumt alls och jag med min fåniga 318 har ändå åkt hyfsat snabbt med tanke på omständigheterna.
3.23 utv. 235/60 Edelbrock600 tvåplansinsug och ganska snäll kam.
Man kan ju ändock få en rätt stor motor av en sb med rätt strokerkit.

Jag förstår det, tänkte mest på att om du bygger fler så är jag en klar spekulant smile
Just smallblock är väl överlag också lättare som motorer än vad bigblock är?
När det gäller Cheva vill jag minnas att storblockarna är väldigt mycket bamsigare.
Har du då kört med orginal motor och växellåda i övrigt?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

170 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#18
Ibanezman skrev:
DanielDart skrev:
Ibanezman skrev:

Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta.
Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? wink
Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på
att smallblock bara är skit wink

Kan ju vara en idé men oftast specialbygger man ju efter behov (eller efter att ha ställt till det så för sig att man
inte har något annat val).
Smallblock är inget dumt alls och jag med min fåniga 318 har ändå åkt hyfsat snabbt med tanke på omständigheterna.
3.23 utv. 235/60 Edelbrock600 tvåplansinsug och ganska snäll kam.
Man kan ju ändock få en rätt stor motor av en sb med rätt strokerkit.

Jag förstår det, tänkte mest på att om du bygger fler så är jag en klar spekulant smile
Just smallblock är väl överlag också lättare som motorer än vad bigblock är?
När det gäller Cheva vill jag minnas att storblockarna är väldigt mycket bamsigare.
Har du då kört med orginal motor och växellåda i övrigt?

Ska prova så det funkar som det är tänkt. Ja de är ju oftast både lättare och mindre och visst är det
så att det är väl lättare att få mer effekt ur en större motor med lägre trimningsgrad så den är snällare
men om man har för avsikt att överladda kan det bli en hel del ändå.
Specen på motorn finns i faktan om bilen. Inte helt original


176 Inlägg
21 februari 2014
#19
ser fränt ut smile

och ser inte ut att va alltför jäkla trångt för grenrören heller, är lite betryggande för när man väl börjar bygga grenrör själv tongue


1 861 Inlägg
22 februari 2014
#20
Du får jobba på! Prenumererar och hoppas på många intressanta uppdateringar i framtiden! smile



Sök