Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den... Visa mer
Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den stora bristvaran men kanske kan jag med hjälp av garaget.org nå längre än tidigare. Detta är resan dit!
Efter ca en timmes funderingar, skruvande och lite bändande lyckades jag få loss headersröret trots en fånig oljefilterförflyttare och en egenhändigt byggd ejektor. Så om någon behöver råd om hur man tar bort ett headersrör på höger sida på en mopar A-body kan jag de närmsta dagarna förklara in i minsta detalj. Imorgon tar jag mig an vänstersidan vilken jag minns som värre.
vänster sida är enklast, fast den ser värre ut fast om du har styrservo så blir de nog den värsta sidan mitt råd är att lyfta hur hela motorn de går fortast har jag lärt mej på min valle-67 som har 408
Blev småbitar av det röret.Styrstaget går igenom rören samt startmotorn är ett litet bekymmer. Man måste ju lyfta upp motorn lite och jag har ändå inte tänkt spara rören då (som du troligtvis vet) de ligger så lågt så de har varit "släpsko" vid ett flertal tillfällen. Nu vet jag också varför det fjuttat o tickat om motorn.. packningen hade i vanlig ordning inte hållit tätt.
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.
Det ser du i infon om bilen, men ja det är det, och det kommer det säkert vara fram tills jag måste bygga en ny bottendel beroende på hur dumdristig jag blir när bilen fungerar igen.
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.
Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta. Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på att smallblock bara är skit
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Du ska inte passa på att köra sprut när du ändå håller på?
Inte första vändan men tanken var det från början men eftersom jag ändå ska plocka ut "moderat" med effekt så tar jag den enkla (billiga) vägen i ett första skede men framöver blir det nog ett bra motorstyrningssystem.
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.
Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta. Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på att smallblock bara är skit
Kan ju vara en idé men oftast specialbygger man ju efter behov (eller efter att ha ställt till det så för sig att man inte har något annat val). Smallblock är inget dumt alls och jag med min fåniga 318 har ändå åkt hyfsat snabbt med tanke på omständigheterna. 3.23 utv. 235/60 Edelbrock600 tvåplansinsug och ganska snäll kam. Man kan ju ändock få en rätt stor motor av en sb med rätt strokerkit.
Har lagt lite tid i mitt lilla garage ikväll också. Punktat ihop vänstersidan och ska troligtvis imorgon plocka isär det igen och helsvetsa rören innan jag svetsar samman fläns och kollektor med piporna.
Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta. Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på att smallblock bara är skit
Kan ju vara en idé men oftast specialbygger man ju efter behov (eller efter att ha ställt till det så för sig att man inte har något annat val). Smallblock är inget dumt alls och jag med min fåniga 318 har ändå åkt hyfsat snabbt med tanke på omständigheterna. 3.23 utv. 235/60 Edelbrock600 tvåplansinsug och ganska snäll kam. Man kan ju ändock få en rätt stor motor av en sb med rätt strokerkit.
Jag förstår det, tänkte mest på att om du bygger fler så är jag en klar spekulant Just smallblock är väl överlag också lättare som motorer än vad bigblock är? När det gäller Cheva vill jag minnas att storblockarna är väldigt mycket bamsigare. Har du då kört med orginal motor och växellåda i övrigt?
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Det är ju nästan så man blir kåt när man ser detta. Du kommer väl att använda dessa grenrör när de är färdiga som mall för att tillverka fler? Jag menar, det finns ju fler som vill blåsa dörrarna av de som är totalt insnöade på att smallblock bara är skit
Kan ju vara en idé men oftast specialbygger man ju efter behov (eller efter att ha ställt till det så för sig att man inte har något annat val). Smallblock är inget dumt alls och jag med min fåniga 318 har ändå åkt hyfsat snabbt med tanke på omständigheterna. 3.23 utv. 235/60 Edelbrock600 tvåplansinsug och ganska snäll kam. Man kan ju ändock få en rätt stor motor av en sb med rätt strokerkit.
Jag förstår det, tänkte mest på att om du bygger fler så är jag en klar spekulant Just smallblock är väl överlag också lättare som motorer än vad bigblock är? När det gäller Cheva vill jag minnas att storblockarna är väldigt mycket bamsigare. Har du då kört med orginal motor och växellåda i övrigt?
Ska prova så det funkar som det är tänkt. Ja de är ju oftast både lättare och mindre och visst är det så att det är väl lättare att få mer effekt ur en större motor med lägre trimningsgrad så den är snällare men om man har för avsikt att överladda kan det bli en hel del ändå. Specen på motorn finns i faktan om bilen. Inte helt original