Håller på och kikar runt efter en
4-DÖRRARS småbil (ej sedan eller coupé), i storleksklass Golf ungefär, att åka året runt med. Den ska vara
pigg och sportig, men samtidigt billig i drift och ägande. Många sportiga småbilar har ju störigt nog bara 2 dörrar; Civic Type R, Astra/Corsa OPC t.ex.
En bil jag har fastnat för är
VW Golf GTi MKV (2004-2007) som har 200hk. Pigg och trevlig bil med prestanda och utrymmen som räcker. Klart godkänd nivå på skatt (1800kr/år) och försäkring. Har även kikat lite på
Mazda 3 MPS (2007-2009), men den ligger lite i överkant.. 260hk är ju kul, men den är väl inte i det snålaste laget och skatten är dessutom rätt hög (2640kr/år - vilket är högre än min E46 M3!). Och
VW Polo MKIV (2006-2009) med sina 150hk kommer nog istället att kännas lite slö och tråkig, tänker jag.
Kriterierna och förutsättningarna är som följer.
Grundläggande riktlinjer (lite plus minus är okej beroende på vad som finnes):
Max 100.000kr
Max 10.000 mil
Max 10 år
Krav:
4-dörrars
Manuell växellåda
OK utrymme i kupé och bagage
Hyfsat modernt utrustad med AC, färddator, multifunktionsratt osv
Pigg (säg från 180-200hk, för att specificera ytterligare..)
Billig att äga (går att köra relativt snålt, låg skatt och försäkring och ingen modell som ofta står på verkstad...)
Frågan:Så hjälp mig, vad finns det utöver Golf GTi V för fler 4-dörrars, praktiska småbilar som skjuter på bra, men ändå har en bra totalekonomi och innebär ett tryggt och bekvämt ägande? :-) En bra jävla bil helt enkelt! Ös på med tips!