3402
Sök

Motorbyte eller ombyggt fordon?

14 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Nissan 200sx -89, vad behövs göras för att få bilen laglig med en Saab b204L motor?

Nissanmotorn ligger på 124kW 228nm och Saabmotorn på 136kW 263nm dvs en ökning med 10% i kW och 15% i nm.

Går det att endast göra motorbyte eller måste jag uppgradera andra delar för att motivera bytet av motor?

Vill inte få problem med sfro så jag gör hellre för mycket än för lite för att få den godkänd.

MVH/Tobias Nilsson
Senast redigerat av TobeNilsson (3 mars 2014)

Saab

7 274 Inlägg
3 mars 2014
#2
Inlägg   24 Feb 2004 07:42        Citera
Hej

De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först;
A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg
B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt
C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRo), och vi gör också ett bromsprov
D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc.

Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-

För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
(alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon)

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.

taget från en annan tråd men där får du en fingervisning.
Bäst är att kontakta sfro.


14 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#3
jo jag har kontaktat dom men jag har fått 2 olika svar... så jag borde lagligt kunna byta till saabmotor, bmw-växellåda och alla bromsar?
Mvh/Tobias

Saab

Hjultomte
1 500 Inlägg
3 mars 2014
#4
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:

Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Saxat från SFROs lathund

Så kör med B204E istället för bes smile

Det ska jag göra när min ska försökas bes ^^
Senast redigerat av TooS (3 mars 2014)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

14 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#5
jo precis men mak kan också motivera en högre effekt med andra modifieringar, jag kommer köra på annan växellåda senare iaf så man kanske skulle bes med den på en gång.

Vad ska du köra med för låda i din nissan?

Saab

Hjultomte
1 500 Inlägg
3 mars 2014
#6
TobeNilsson skrev:
jo precis men mak kan också motivera en högre effekt med andra modifieringar, jag kommer köra på annan växellåda senare iaf så man kanske skulle bes med den på en gång.

Vad ska du köra med för låda i din nissan?

Har en omsvetsad original låda. Får hoppas det räcker en liten stund iallafall.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök