2674
Sök

Köpråd: Vilken bil ska jag välja?

7 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#21
Mack:

Kan du rekommendera en hygglig BMW kombimodell med drag, bensinare som du tycker är bra, så ska jag se om jag kan få till en testkörning.

Forummoderator
26 349 Inlägg
10 mars 2014
#22
Mackenzie skrev:
Mack:

Kan du rekommendera en hygglig BMW kombimodell med drag, bensinare som du tycker är bra, så ska jag se om jag kan få till en testkörning.

Jag är tyvärr den sämste personen att fråga när det kommer till BMW.
Mitt intresse för BMW slutade ungefär vid E34:ans kaross..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 mars 2014
#23
Om det måste vara en bensinare är det väl 320i till 330i som är intressanta med tanke på dina andra alternativ du listat. 320i är kanske lite i underkant, men 330i är å andra sidan i överkant.

Att tänka på är att Skoda Octavia, Volvo V60 och BMW 3-serien alla är mindre bilar än t ex V70 och A6. Du skriver inte vad du ska ha bilen till, men om du ofta åker med fullt baksäte, har barnstolar, barnvagn eller vovve bör Audi A6, Volvo V70, Skoda Superb eller en BMW 5-serie vara ett mer lämpligt alternativ då de har betydligt bättre innerutrymmen.

Jag tycker det är bättre att satsa på t ex en 1-2 år gammal Skoda Superb än en 5 år gammal BMW 5-serie för samma pris, men det är jag det.


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
10 mars 2014
#24
Kan säga att en v60 är allt annat än tråkig! rolig på många sätt men trång smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Trucker
2 710 Inlägg
10 mars 2014
#25
Lillkanto:

Då måste jag, som prövat MÅNGA bilar och ägt en rad olika bilmärken och modeller, säga att du tyvärr saknar känsla för bilar! Sista volvon som gjordes hette S70!

Fart missbrukare

Forummoderator
26 349 Inlägg
10 mars 2014
#26
trippelturbo skrev:
Lillkanto:

Då måste jag, som prövat MÅNGA bilar och ägt en rad olika bilmärken och modeller, säga att du tyvärr saknar känsla för bilar! Sista volvon som gjordes hette S70!

Nja. Jag har hört att sista var 940..men hursomhelst.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
2 710 Inlägg
10 mars 2014
#27
Mack skrev:
trippelturbo skrev:
Lillkanto:

Då måste jag, som prövat MÅNGA bilar och ägt en rad olika bilmärken och modeller, säga att du tyvärr saknar känsla för bilar! Sista volvon som gjordes hette S70!

Nja. Jag har hört att sista var 940..men hursomhelst.

Jo, håller med dig delvis. Brukar själv också säga det. Men S70 producerades under svenskt ägande och T5 går än idag knappt o få tag på! Däremot kryllar det av S60 T5 (ihopknycklad gubbskit)

Att en "hård inbiten Volvonörd" som Lillkanto tycker att V60 är bra skit, är ett svek mot Volvo. Det som var Volvo en tid, vill säga smile

Fart missbrukare

7 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#28
Andromeda:

Jag har inte något speciellt användningsområde, storleken på utrymmet i bilen spelar egentligen mindre roll. Jag har tittat på dem bilar jag listat för att jag gillar dem.
V70 är för ful tycker jag.

Hur är en BMW 3-serien/5-serien i jämförelse med Audi A6?

Forummoderator
26 349 Inlägg
10 mars 2014
#29
trippelturbo skrev:
Mack skrev:
trippelturbo skrev:
Lillkanto:

Då måste jag, som prövat MÅNGA bilar och ägt en rad olika bilmärken och modeller, säga att du tyvärr saknar känsla för bilar! Sista volvon som gjordes hette S70!

Nja. Jag har hört att sista var 940..men hursomhelst.

Jo, håller med dig delvis. Brukar själv också säga det. Men S70 producerades under svenskt ägande och T5 går än idag knappt o få tag på! Däremot kryllar det av S60 T5 (ihopknycklad gubbskit)

Att en "hård inbiten Volvonörd" som Lillkanto tycker att V60 är bra skit, är ett svek mot Volvo. Det som var Volvo en tid, vill säga smile

Sant sant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
10 mars 2014
#30
trippelturbo skrev:
Mack skrev:
trippelturbo skrev:
Lillkanto:

Då måste jag, som prövat MÅNGA bilar och ägt en rad olika bilmärken och modeller, säga att du tyvärr saknar känsla för bilar! Sista volvon som gjordes hette S70!

Nja. Jag har hört att sista var 940..men hursomhelst.

Jo, håller med dig delvis. Brukar själv också säga det. Men S70 producerades under svenskt ägande och T5 går än idag knappt o få tag på! Däremot kryllar det av S60 T5 (ihopknycklad gubbskit)

Att en "hård inbiten Volvonörd" som Lillkanto tycker att V60 är bra skit, är ett svek mot Volvo. Det som var Volvo en tid, vill säga smile

Nu kan du ju ta och lugna dej lite grann här och tänka på vad som gäller angående Volvo PV (för resten är ju svenskägt!) och Volvo v60.

Volvo v60 rullar ut från samma fabrik som s70 gjorde (torslanda).
Volvo v60 är utvecklad i sverige.
Volvo v60 har drivlina och karosseri som är tillverkat i sverige.
Volvo v60 är krocktestad i sverige.
Volvo v60 håller otroligt hög kvalitet vad gäller driftsäkerhet, inredningsmaterial och karosseri.

Men Volvo PV är nu mera ägt av kinesiska Geely. Det är det folk ser.

Volvos personvagnar har nu blivit svenskare än när dom gjorde s70, då motorerna är utvecklade och byggda här i sverige med svenskt stål.

Vad exakt är det du menar med dina okunniga kommentarer?
Jag gav min åsikt om Volvo v60 och då börjar du smutskasta både mig personligen och Volvo PV. Skärpning!

Volvo har kvar samma visioner och värderingar som alltid och tummar ALDRIG på säkerhet och kvalité, därför är jag stolt över att vara svensk och att jag kan säga att jag kommer från samma land som Volvo!

Volvo är och förblir världens säkraste bilar.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 mars 2014
#31
Mackenzie skrev:
Andromeda:

Jag har inte något speciellt användningsområde, storleken på utrymmet i bilen spelar egentligen mindre roll. Jag har tittat på dem bilar jag listat för att jag gillar dem.
V70 är för ful tycker jag.

Hur är en BMW 3-serien/5-serien i jämförelse med Audi A6?

Båda är komfortabla bilar i en annan klass än de övriga du listat. Men det följer också att det är en annan prisklass det rör sig om; du får en äldre bil för samma peng helt enkelt.
Väljer du fel Audi-motor kan det bli riktigt dyrt. FSI hade sina kamkedjor som rasade och fortfarande rasar på löpande band, TFSI har också mycket motorproblem, DSG-lådorna har någon redan nämnt. Men en manuell diesel är rätt skottsäker.

BMW frågar du lämpligtvis Garaget-medlemmen Rquired om. Skicka ett PM så kan han nog svara på det mesta smile


Trucker
2 710 Inlägg
10 mars 2014
#32
Lillkanto skrev:
trippelturbo skrev:
Mack skrev:

Nja. Jag har hört att sista var 940..men hursomhelst.

Jo, håller med dig delvis. Brukar själv också säga det. Men S70 producerades under svenskt ägande och T5 går än idag knappt o få tag på! Däremot kryllar det av S60 T5 (ihopknycklad gubbskit)

Att en "hård inbiten Volvonörd" som Lillkanto tycker att V60 är bra skit, är ett svek mot Volvo. Det som var Volvo en tid, vill säga smile

Nu kan du ju ta och lugna dej lite grann här och tänka på vad som gäller angående Volvo PV (för resten är ju svenskägt!) och Volvo v60.

Volvo v60 rullar ut från samma fabrik som s70 gjorde (torslanda).
Volvo v60 är utvecklad i sverige.
Volvo v60 har drivlina och karosseri som är tillverkat i sverige.
Volvo v60 är krocktestad i sverige.
Volvo v60 håller otroligt hög kvalitet vad gäller driftsäkerhet, inredningsmaterial och karosseri.

Men Volvo PV är nu mera ägt av kinesiska Geely. Det är det folk ser.

Volvos personvagnar har nu blivit svenskare än när dom gjorde s70, då motorerna är utvecklade och byggda här i sverige med svenskt stål.

Vad exakt är det du menar med dina okunniga kommentarer?
Jag gav min åsikt om Volvo v60 och då börjar du smutskasta både mig personligen och Volvo PV. Skärpning!

Volvo har kvar samma visioner och värderingar som alltid och tummar ALDRIG på säkerhet och kvalité, därför är jag stolt över att vara svensk och att jag kan säga att jag kommer från samma land som Volvo!

Volvo är och förblir världens säkraste bilar.

Jag ber om ursäkt om du på ngt sätt tog illa upp, absolut inte menat ngt personligt mot dig! V60 och en rad andra modeller må tillverkas i Sverige, men det säger inte att det är samma kvalité på den som på en 850, 740 eller 940 ( och det kan du INTE förneka!!) Samma med Saab tex, tillverkades ju i Trollhättan ca 10 år efter att modellen 9000 slutade tillverkas. Än idag är det en jävla rusning efter 9000 Aero, däremot inte samma rusning efter 9-3 aero eller 9-5 aero! Och det vet även Andromeda!

Påstår du att Volvo är och förblir världens säkraste bil så kan jag bara säga att då har du bevisligen inte åkt i en tysk bil! Vad EuroNCAP osv visar är inte allt. Huvudfrågan är hur stabil respektive bil är på vägen i olika väderförhållanden! Tycker det är rent av skam att V60 inte håller samma mått som BMW 3-serie i snömodd, och då ska V60 vara gjord för svenska vägar och förhållanden, framhjulsdrift och med massa teknik och finesser!

Körde en V60 d2 -12 i snö o helvetes vädret här för typ en månad sen, ingen rolig upplevelse! Seg o ostabil!!
Körde min egen BMW 335d -10 (med betydligt fetare däck än på Volvon, kan tilläggas), lik förbannad så var visst BMWn så mkt stabilare efter vägen!

Finns anledningar till varför jag är så emot Volvo idag! Volvo VAR Volvo, tyvärr! Ägde en 740 för ngt år sen, den gick tamefan nästan bättre än V60! Då är det illa!

Fart missbrukare

Of World
3 369 Inlägg
10 mars 2014
#33
trippelturbo skrev:
Lillkanto skrev:
trippelturbo skrev:

Jo, håller med dig delvis. Brukar själv också säga det. Men S70 producerades under svenskt ägande och T5 går än idag knappt o få tag på! Däremot kryllar det av S60 T5 (ihopknycklad gubbskit)

Att en "hård inbiten Volvonörd" som Lillkanto tycker att V60 är bra skit, är ett svek mot Volvo. Det som var Volvo en tid, vill säga smile

Nu kan du ju ta och lugna dej lite grann här och tänka på vad som gäller angående Volvo PV (för resten är ju svenskägt!) och Volvo v60.

Volvo v60 rullar ut från samma fabrik som s70 gjorde (torslanda).
Volvo v60 är utvecklad i sverige.
Volvo v60 har drivlina och karosseri som är tillverkat i sverige.
Volvo v60 är krocktestad i sverige.
Volvo v60 håller otroligt hög kvalitet vad gäller driftsäkerhet, inredningsmaterial och karosseri.

Men Volvo PV är nu mera ägt av kinesiska Geely. Det är det folk ser.

Volvos personvagnar har nu blivit svenskare än när dom gjorde s70, då motorerna är utvecklade och byggda här i sverige med svenskt stål.

Vad exakt är det du menar med dina okunniga kommentarer?
Jag gav min åsikt om Volvo v60 och då börjar du smutskasta både mig personligen och Volvo PV. Skärpning!

Volvo har kvar samma visioner och värderingar som alltid och tummar ALDRIG på säkerhet och kvalité, därför är jag stolt över att vara svensk och att jag kan säga att jag kommer från samma land som Volvo!

Volvo är och förblir världens säkraste bilar.

Jag ber om ursäkt om du på ngt sätt tog illa upp, absolut inte menat ngt personligt mot dig! V60 och en rad andra modeller må tillverkas i Sverige, men det säger inte att det är samma kvalité på den som på en 850, 740 eller 940 ( och det kan du INTE förneka!!) Samma med Saab tex, tillverkades ju i Trollhättan ca 10 år efter att modellen 9000 slutade tillverkas. Än idag är det en jävla rusning efter 9000 Aero, däremot inte samma rusning efter 9-3 aero eller 9-5 aero! Och det vet även Andromeda!

Påstår du att Volvo är och förblir världens säkraste bil så kan jag bara säga att då har du bevisligen inte åkt i en tysk bil! Vad EuroNCAP osv visar är inte allt. Huvudfrågan är hur stabil respektive bil är på vägen i olika väderförhållanden! Tycker det är rent av skam att V60 inte håller samma mått som BMW 3-serie i snömodd, och då ska V60 vara gjord för svenska vägar och förhållanden, framhjulsdrift och med massa teknik och finesser!

Körde en V60 d2 -12 i snö o helvetes vädret här för typ en månad sen, ingen rolig upplevelse! Seg o ostabil!!
Körde min egen BMW 335d -10 (med betydligt fetare däck än på Volvon, kan tilläggas), lik förbannad så var visst BMWn så mkt stabilare efter vägen!

Finns anledningar till varför jag är så emot Volvo idag! Volvo VAR Volvo, tyvärr! Ägde en 740 för ngt år sen, den gick tamefan nästan bättre än V60! Då är det illa!

Har ochså märkt att V60in är ostadig och "orolig" på vägen.. speciellt efter 150... på torrasfalt med sommarsulor.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

80 Inlägg
10 mars 2014
#34
Sedan kan du ju inte jämföra en d2a emot en 335d hade du kört en d5 med eller utan awd skulle du upplevt en helt annan bil!

Trucker
2 710 Inlägg
10 mars 2014
#35
ssmon skrev:
Sedan kan du ju inte jämföra en d2a emot en 335d hade du kört en d5 med eller utan awd skulle du upplevt en helt annan bil!

Vad har motorstorleken med stabiliteten att göra?

Har 225er fram och 255er bak på BMWn på vinterdäcken!
Hade 205 fram på Volvon!

Oavsett motorstorlek kan man tycka att Volvon i detta fall borde vara betydligt stabilare med tanke på däckens storlek i snöstorm o helvete (tror inte nån i Sverige missade snöovädret som lamslog Sverige för typ en månad sen)

Smutskastar absolut inte ngt speciellt märke, utan säger bara att ett visst märke inte är lika bra som det andra! Kia säljer som smör pga deras generösa garantier, en arbetskamrat hade fått problem med stereon efter 400mil from den dagen han fick nyckeln. Han tog ut den ny! DET ska vi jämföra med min BMW jag kört i 3000mil, utan några som helst problem! Finns säkerligen måndagsexemplar hos alla märken osv, men att förneka att BMW och Merca idag är världsledande på många punkter, är också att blunda för verkligheten! Finns bara en sak som drar folk till att köpa en Kia idag, priserna! En ny Kia kostar mindre än en 5 år gammal Mercedes eller BMW!

Fart missbrukare

80 Inlägg
10 mars 2014
#36
Därför att det är annan hjulupphägning/fjädring plus andra däck storlekar osv osv.

512 Inlägg
11 mars 2014
#37
Mercedes benz karosstyp W211. !


7 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#38
Andromeda skrev:
Mackenzie skrev:
Andromeda:

Jag har inte något speciellt användningsområde, storleken på utrymmet i bilen spelar egentligen mindre roll. Jag har tittat på dem bilar jag listat för att jag gillar dem.
V70 är för ful tycker jag.

Hur är en BMW 3-serien/5-serien i jämförelse med Audi A6?

Båda är komfortabla bilar i en annan klass än de övriga du listat. Men det följer också att det är en annan prisklass det rör sig om; du får en äldre bil för samma peng helt enkelt.
Väljer du fel Audi-motor kan det bli riktigt dyrt. FSI hade sina kamkedjor som rasade och fortfarande rasar på löpande band, TFSI har också mycket motorproblem, DSG-lådorna har någon redan nämnt. Men en manuell diesel är rätt skottsäker.

BMW frågar du lämpligtvis Garaget-medlemmen Rquired om. Skicka ett PM så kan han nog svara på det mesta smile

Manuell diesel, blir inte den dyr i skatt istället?
Vilken Audi är "säkraste kortet" modell A6 Avant med drag?

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 mars 2014
#39
Mackenzie skrev:
Andromeda skrev:
Mackenzie skrev:
Andromeda:

Jag har inte något speciellt användningsområde, storleken på utrymmet i bilen spelar egentligen mindre roll. Jag har tittat på dem bilar jag listat för att jag gillar dem.
V70 är för ful tycker jag.

Hur är en BMW 3-serien/5-serien i jämförelse med Audi A6?

Båda är komfortabla bilar i en annan klass än de övriga du listat. Men det följer också att det är en annan prisklass det rör sig om; du får en äldre bil för samma peng helt enkelt.
Väljer du fel Audi-motor kan det bli riktigt dyrt. FSI hade sina kamkedjor som rasade och fortfarande rasar på löpande band, TFSI har också mycket motorproblem, DSG-lådorna har någon redan nämnt. Men en manuell diesel är rätt skottsäker.

BMW frågar du lämpligtvis Garaget-medlemmen Rquired om. Skicka ett PM så kan han nog svara på det mesta smile

Manuell diesel, blir inte den dyr i skatt istället?
Vilken Audi är "säkraste kortet" modell A6 Avant med drag?

Det är svårt att misslyckas med en manuell 2,0TDI 170 hk. Inte så jä*la dyr i inköp som de större motoralternativen, och rätt billig att skatta (runt 2500 kr/år) i och med partikelfilter.

Finns en del:

http://www.blocket.se/dalarna?q=audi+a6 … &md=th


huh?
10 427 Inlägg
11 mars 2014
#40
trippelturbo skrev:
ssmon skrev:
Sedan kan du ju inte jämföra en d2a emot en 335d hade du kört en d5 med eller utan awd skulle du upplevt en helt annan bil!

Vad har motorstorleken med stabiliteten att göra?

Har 225er fram och 255er bak på BMWn på vinterdäcken!
Hade 205 fram på Volvon!

Oavsett motorstorlek kan man tycka att Volvon i detta fall borde vara betydligt stabilare med tanke på däckens storlek i snöstorm o helvete (tror inte nån i Sverige missade snöovädret som lamslog Sverige för typ en månad sen)

Volvon hade dvs smalare fälgar (6,5-7"?) och smalare däck och du klagar på att den var ostabil. Medan du själv körde med breda fälgar, (7,5-8" & 8,5-9" ?) bredare däck och dessutom förmodligen RFT-däck med hårda däcksidor. Klart som fasen bilen med bredare däck och fälgar beter sig stadigare och när man dessutom kör "staggered" så får man ju ett understyrt beteende, vilket kanske är lämpligt om man kör rätthjulsdrift från början för extra säkerhet. Sen att drivgrepp/fäste förmodligen är sämre med relativt bredare vinterostar, det tycker jag inte man kallar för stabilitet  - om det var det du nu syftade på.



Sök