2613
Sök

Passat tdi bygger tryck i kylsystemet

71 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Hjälper en kompis nu som börjar tröttna på att felsöka sin bil. En del verkstäder säger att det är topplockspackningen och en del säger att det inte är det.

Den bygger rejält tryck i systemet så det pressas ut vattnet. Låter man sen bilen stå i några dagar så ligget trycket kvar. Har trycksatt systemet och det är tätt :S Avgastest har gjorts 2 gånger och inga tecken där heller.
Bilen kokar inte heller utan håller tempen så termostaten kan de inte va heller. Ny vattenpump och har försökt lufta systemet men mer luft kommer hela tiden.
Dålig värme i kupen är det.

När bilen köptes blårykte den lite (köla) men nu har det slutat och ryker som en normal bil.

Hittar inte felet och vill inte lägga ut 10 000 - 15 000kr på ett topplock + packnings byte ifall det inte är det.

Tack på förhand
// Daniel


Avstängd
10 388 Inlägg
10 mars 2014
#2
Nu vet jag inte vilken årsmodell vi pratar om, men, 10-15k för topplock och packning?!

Bytte på en 06:a för ett år sen, 5k för toppen, ~1000 packning + vad nu bultarna sprang lös på.

Dålig värme skulle jag säga; luft i systemet (vilket där uppenbarligen är). Försvinner någon kylarvätska?
Senast redigerat av it_mutt (10 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

71 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#3
Ja fast bilen blir inlämnad vid byte. Varken han eller jag har inte verktyg eller kunskap om byte sad


1 125 Inlägg
10 mars 2014
#4
Men ett visst tryck blir det ju då det är slutet system


5 126 Inlägg
10 mars 2014
#5
Är det den äldre passaten? Tror de sitter en 1,9tdi i dom smile
Brukar kunna vara topplockspackningen som spökar när dom bygger tryck i kylsystemet. Sen brukar även värmen försvinna när det blir luft i värmepaketet och luften kommer tillbaka efter man luftat och kört ett tag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

184 Inlägg
10 mars 2014
#6
Någon avgaser i i kylvattnet?

Jag tror på toppackning eller spräckt topp.

71 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#7
Ja lite tryck ska de vara men inte så stort som det är nu

Japp den äldre modellen med 1,9 tdi äre

Tycker det borde vara topp packningen eller sprucken topp men visar ingen mer syndrom att det är topp packningen förutom trycket.

Det är inga vatten i avgaserna, inge vatten i oljan. Har trycksatt systemet och det visar att det är tätt. Luktar inte avgaser i vattenbehållaren eller liknande :S Förstår inte


184 Inlägg
10 mars 2014
#8
Det är skillnad att trycksätta kylsystemet med 1bar mot att du har et förbränningstryck är minst en 30-40bar (gissningsvis) upp till 120-150 på fullast.

Ringa och fråga någon verkstad om de har mätutrustning för att kolla avgaser i kylvattnet.
Jag har en en liten "verktyg" som jag sätter i expansionskärlet. Med den kan jag suga upp luft från expansionskärlet och låta det bubbla genom provvätska som finns i verktyget. Byter vätskan färg är det avgaser.

klabbarpan
3 041 Inlägg
10 mars 2014
#9
Låter som att din kompis har en sprucken topp.


71 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#10
Det har gjorts det testet med luften från expansionskärlet och det visare inga tecken på avgaser :S


2 250 Inlägg
11 mars 2014
#11
Byt lock till expansionskärlet... Det sitter ventiler i denna som reglerar trycket. En släpper in luft när motorn kallnar. Den andra släpper ut luft när trycket blir lagom högt.
Ska vara ett visst tryck i dagens bilar. Annars kokar de på vissa heta ställen i motorn och så blir det så högt tryck att ventilen inte hinner med att släppa ut luft o vattenskadad.

71 Inlägg
334 Inlägg
11 mars 2014
#13
hade samma problem med min passat tdi o det va topplokspackningen som var körd så de e bara byta rätt simpelt o enkelt på dom

Rösta gärna på mina bilar Mvh

71 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#14
Ah ok. Ja de låter mer och mer att det är topp packningen samt ev toppen sad
Får nog bli att byta det lite längre fram.
Det finns ju motorblockstätning som man kan ha som tillfällig lagning. Men hur mycket förstör det ?? En del säger att det kan förstöra värmepaketet och liknande. Stämmer detta ??

Eller är det ok att hälla i medlet så man kan köra med den någon månad innan byte ?
smile(=


5 126 Inlägg
13 mars 2014
#15
Aja baja på tätningen. Risken är stor att du inte får värme i bilen efter det. Stött på många bilar med igenkladdade värmepaketet, toppar, block och kylare med mera smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

71 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#16
Japp då ska ja undvika det smile


71 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#17
Tänkte göra liten uppdate nu när ja har lite mer kött på benena. Bygger som sakt tryck och man hör vattnet skvalpa i värmepacketet. Luftar man så kommer luften tillbaka efter ett tags körning (ett par mil) Har gjort avgastest i expantionskärlet på 2 verkstäder och det ger inget utslag på avgaser. Börjar tvivla på att det är toppackningen pga detta eller kan det fele med det testet ibland?


1 125 Inlägg
7 maj 2014
#18
Var med om ett liknade fel fast på en BMW,det visade sej vara vattenpumpen till slut.


71 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#19
Vattenpumpen,termostat ska vara bytt precis innan vi köpte den. Men vet inte om de är sant dock.


A.Sörman
1 299 Inlägg
7 maj 2014
#20
Provade ni å byta locket till expansionskärlet som tidigare nämnts? Har haft dom symtomen själv med dåligt lock



Sök