Masquerade skrev:Rquired skrev:Jag visste inte att en Opel Vectra från 1990-talet har 18-19cm frigång det var imponerande, till och med en original Volvo 240 får se sig slagen med flera centimeters marginal där!
Tvärt om så är 20cm markfrigång inte det minsta imponerande. Med originalfjädringen på min lilla coupe har jag runt 15-16cm markfrigång, med en enorm kaross, skrytiga PR-bilder om ett liv off-road, fyrhjulsdrift och en märkbart ökad förbrukning borde man kunna vänta sig mer än 5cm extra på en BMW X3 (eller vilken annan stadsjeep som helst). I det fallet kan man lika gärna köpa en Suzuki SX4 och få samma markfrigång för en struntsumma utan att tumma på förbrukningen.
Jag håller dock fast vid att köpa ordentligt från början. Du gör en bra jämförelse med att ta ett maskingevär till ett knivslagsmål, med maskingeväret vet man i alla fall att man vinner. Applicera metaforen i verkligheten och man har två scenarion: I det ena rullar man sakta och försiktigt fram på en gropig skogsväg eftersom bilen egentligen inte är byggd för terrängen (farsans GLK, min morbrors splitter nya X3, grannens CR-V). I det andra kör man utan att oroa sig, precis som det gjordes med L200:an. Jag föredrar det senare alternativet.
Håller dessutom inte med om att bilen blir obekväm olastad. Mitsubishi må ha säten lika mjuka som parkbänkar, men man hoppar inte hejdlöst runt i bilen på grund av fjädringen. Finn gott om konkurrenter (framförallt amerikanska) som ger samma terrängmöjligheter med ljusår bättre komfort om man tycker att L200:an brister där.
Enligt Mitsubishi´s hemsida har en L200 20cm markfrigång (utan last) även den, men du menar att 20cm frigång på en L200 är okej men 20cm på en stadsjeep är meningslöst? De fem centimetrarna som skiljer mellan en L200/X3 och din Mercedes är mycket viktigare för bilens framkomlighet än vad de verkar vara när man föreställer sig dem, men självklart hänger inte en bils förmåga på markfrigången enbart.
Jag håller däremot med om att det ligger något bakom jämförelsen mellan en kniv och ett maskingevär, ett tungt maskingevär är ingenting man orkar bära omkring på var dag och av den anledningen kanske man tröttnar och står försvarslös när man väl behöver det. Men en liten och smidig kniv kräver ingen uppoffring utan följer med över allt utan ansträngning.
Nu har det blivit lite knepigt när vi använder metaforer om våld för att diskutera stadsjeepar men min ståndpunkt och erfarenhet är att många modeller av typen SUV/Crossover klarar av hårda tag utan att kompromissa med den komfort, de driftkostnaderna och de vägegenskaper en personbil har. Visst förekommer det nackdelarna och förbrukningen är en, men anser du att din CLK320 är en sämre bil än vad en CLK230 Kompressor är bara för att förbrukningen med sex cylindrar är högre eller är en stadsjeep nödvändigtvis sämre för att de kräver lite mer bränsle? Det är vad man får för den högre förbrukningen som avgör och det är subjektivt.
En SUV eller Crossover är däremot en kompromiss när det kommer till förmågan att ta sig fram och hur mycket stryk de tål det håller jag med dig om, men då återkommer vi till vapnen. Är det värt och köra tusentals mil om året i en stor och rejäl terrängbil när man sällan eller aldrig har nytta av dess egenskaper, trådskaparen kör trots allt en Vectra för tillfället, eller är det mer vettigt att köpa en stadsjeep med godkänd framkomlighet och ta det lite försiktigare de få gånger man behöver ta sig fram?
Även på den frågan är svaret subjektivt men klarar man sig med en Vectra behöver man uppenbarligen aldrig de egenskaper en rejäl terrängbil erbjuder, och då blir stadsjeepen i mina ögon en vettig kompromiss mellan personbilen som i värsta fall riskerar att köra fast och terrängbilen som inte behövs.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0