Drönirettab skrev:
Bara för att ett visst steg drar minst ström så är det ingen garanti för att det ska låta bra.
Inte många tillverkare som anger verkningsgraden hos sina steg, då är det inte lätt att veta om steget är "strömsnålt".
Att utifrån stegets avsäkring avgöra om det verkar effektivt är inte riktigt rätt väg att gå, men man kan i vissa fall få ett hum om hur det är.
Ampire MB1000.1 är ett klass D.
Det har jag inte sagt heller.
För det första avgörs inte verkningsgraden av strömförbrukningen. Jag har hittat både verkningsgrad (75%) och strömförbrukning (79 A) på Ampire. Så om bilen klarar av att leverera så mycket ström kontinuerligt kan han köpa Ampire-steget. Annars får han som sagt inte ut full effekt ändå.
Inte heller det påståendet stämmer. Avsäkringen skvallrar om hög strömförbrukning, så inte heller den här gpngen är det verkningsgraden som avses.
Det är troligen klass d eftersom verkningsgraden är hög. Ab brukar väl ha ungefär hälften så hög verkningsgrad.
Jag har inte hittat nåt om verkningsgrad och strömförbrukning på JL steget, men det har en säkring på 60 A, alltså borde det dra mindre ström. JL Audio om steget:
"Exceptional efficiency is also achieved, which allows the amplifier to be physically compact and also draws far less current from a vehicle’s electrical system during high-power operation."
Därför kan man lugnt använda att klass d steg till basen, men inte till framsystem för de låter oftast sämre än AB. Jag ville inte rekommendera nåt steg, jag ville bara poängtera det som är allmänt känt i branschen, men inte för en nybörjare.