2942
Sök

Väldigt varmt stereo trots nydragning av el

Avstängd
598 Inlägg
10 april 2014
#41
lighter22 skrev:
att stereon får en inbyggd fläkt betyder inte för fem öre att den kommer leva längre.
Det tror jag inte på för fem öre. Det finns en anledning till att Alpines toppmodell har en finbyggd fläkt. Jag har haft den sen 2008.

2 035 Inlägg
10 april 2014
#42
Mät spänningen vid stereon. Med avslagen bil och stereo och vice versa.
Vad får du?

Mät impedans på högtalarna vid ISO kontakten, om du inte gjorde det vid mättillfället.
Vad får du för värden?

Biljudsveteran sen 1984!

436 Inlägg
11 april 2014
#43
Nausea skrev:
lighter22 skrev:
att stereon får en inbyggd fläkt betyder inte för fem öre att den kommer leva längre.
Det tror jag inte på för fem öre. Det finns en anledning till att Alpines toppmodell har en finbyggd fläkt. Jag har haft den sen 2008.
ja för att alpines toppmodell behöver kylningen från en extra fläkt!

medans sonys enklare/vanligare modeler inte behöver extra kylning från en fläkt.
har som sagt va själv kört sony på mina 3 senaste stereos och aldrig haft värme bekymmer.

får du ström problem till din alpine så betyder det inte bara för att du har en fläkt så kommer den att klara sig fläkten är utvald efter den kylförmåga som behövs efter dem specar som stereon är byggd efter.

med ditt resonemang så skulle alla sony apparater vara skit bättre att hitta fel källan än att fuska till en lösning.

EDIT: Stavningen tongue
Senast redigerat av lighter22 (11 april 2014)


1 523 Inlägg
11 april 2014
#44
lighter22 skrev:
Nausea skrev:
lighter22 skrev:
att stereon får en inbyggd fläkt betyder inte för fem öre att den kommer leva längre.
Det tror jag inte på för fem öre. Det finns en anledning till att Alpines toppmodell har en finbyggd fläkt. Jag har haft den sen 2008.
ja för att alpines toppmodell behöver kylningen från en extra fläkt!

medans sonys enklare/vanligare modeler inte behöver extra kylning från en fläkt.
har som sagt va själv kört sony på mina 3 senaste stereos och aldrig haft värme bekymmer.

får du ström problem till din alpine så betyder det inte bara för att du har en fläkt så kommer den att klara sig fläkten är utvald efter den kylförmåga som behövs efter dem specar som stereon är byggd efter.

med ditt resonemang så skulle alla sony apparater vara skit batter att hitta fel källan än att fuska till en lösning.
Amen to that brotha'!


Avstängd
598 Inlägg
11 april 2014
#45
lighter22 skrev:
Nausea skrev:
lighter22 skrev:
att stereon får en inbyggd fläkt betyder inte för fem öre att den kommer leva längre.
Det tror jag inte på för fem öre. Det finns en anledning till att Alpines toppmodell har en finbyggd fläkt. Jag har haft den sen 2008.
ja för att alpines toppmodell behöver kylningen från en extra fläkt!

medans sonys enklare/vanligare modeler inte behöver extra kylning från en fläkt.
har som sagt va själv kört sony på mina 3 senaste stereos och aldrig haft värme bekymmer.

får du ström problem till din alpine så betyder det inte bara för att du har en fläkt så kommer den att klara sig fläkten är utvald efter den kylförmåga som behövs efter dem specar som stereon är byggd efter.

med ditt resonemang så skulle alla sony apparater vara skit batter att hitta fel källan än att fuska till en lösning.
Ja, annars skulle de inte bygga in en fläkt. Du bekräftar altså det jag skriver cool

Sony vill kanske spara pengar och inte se till kundernas bästa och att de får valuta för pengarna.

Hur länge har du haft och använt de? I 6 år som min Alpine? Då kanske du får börja fundera på värmeutvecklingen eftersom den aktuella Sonyn (Volvocarros) ligger på 4x60 Watt medan min Alpine ligger på 4x50 Watt. Mindre effekt = mindre värme. Trots det har Alpjnen en inbyggd fläkt. Så jag köper inte din historia och litar inte på Sonys FANtasi effektsiffror.

Fläkten är temperaturstyrd så det är nog lugnt. Arbetstemperaturen ligger därmed inom de gränser som tillverkaren vill.  Det är fördelen med en fläkt.

Felet med ditt "resonemng" är att du förlitar dig på ditt eget förstånd och spekulation, det bygger inte på de fakta jag lagt fram.

Avstängd
598 Inlägg
11 april 2014
#46
Noiseprojekt skrev:
lighter22 skrev:
Nausea skrev:

Det tror jag inte på för fem öre. Det finns en anledning till att Alpines toppmodell har en finbyggd fläkt. Jag har haft den sen 2008.
ja för att alpines toppmodell behöver kylningen från en extra fläkt!

medans sonys enklare/vanligare modeler inte behöver extra kylning från en fläkt.
har som sagt va själv kört sony på mina 3 senaste stereos och aldrig haft värme bekymmer.

får du ström problem till din alpine så betyder det inte bara för att du har en fläkt så kommer den att klara sig fläkten är utvald efter den kylförmåga som behövs efter dem specar som stereon är byggd efter.

med ditt resonemang så skulle alla sony apparater vara skit batter att hitta fel källan än att fuska till en lösning.
Amen to that brotha'!
Only dead fish follow the stream.

436 Inlägg
11 april 2014
#47
Nausea skrev:
lighter22 skrev:
Nausea skrev:

Det tror jag inte på för fem öre. Det finns en anledning till att Alpines toppmodell har en finbyggd fläkt. Jag har haft den sen 2008.
ja för att alpines toppmodell behöver kylningen från en extra fläkt!

medans sonys enklare/vanligare modeler inte behöver extra kylning från en fläkt.
har som sagt va själv kört sony på mina 3 senaste stereos och aldrig haft värme bekymmer.

får du ström problem till din alpine så betyder det inte bara för att du har en fläkt så kommer den att klara sig fläkten är utvald efter den kylförmåga som behövs efter dem specar som stereon är byggd efter.

med ditt resonemang så skulle alla sony apparater vara skit batter att hitta fel källan än att fuska till en lösning.
Ja, annars skulle de inte bygga in en fläkt. Du bekräftar altså det jag skriver cool

Sony vill kanske spara pengar och inte se till kundernas bästa och att de får valuta för pengarna.

Hur länge har du haft och använt de? I 6 år som min Alpine? Då kanske du får börja fundera på värmeutvecklingen eftersom den aktuella Sonyn (Volvocarros) ligger på 4x60 Watt medan min Alpine ligger på 4x50 Watt. Mindre effekt = mindre värme. Trots det har Alpjnen en inbyggd fläkt. Så jag köper inte din historia och litar inte på Sonys FANtasi effektsiffror.

Fläkten är temperaturstyrd så det är nog lugnt. Arbetstemperaturen ligger därmed inom de gränser som tillverkaren vill.  Det är fördelen med en fläkt.

Felet med ditt "resonemng" är att du förlitar dig på ditt eget förstånd och spekulation, det bygger inte på de fakta jag lagt fram.
sony 1 inköptes av DB akuten 2007 den är I liv idag I kompisens V70 fungerar klockrent
Sony 2 inköptes 2009 då jag inte kunde ha dubbeldin I Benzen sitter I kompisens BMW 318 e46 och vet du vad? denna fungerar KLOCKRENT!
Sony 3 inköptes 2013 till Lincolnen så den har juh inte varit med så länge men den köptes för att den hade BT vilket jag saknade samt är en bra lösning med tanke på mobil "förbudet" när man kör. och även denna fungerar klockrent och jag är toknöjd.

sen kan vi juh ta det exemplet att dBakuten själv kör Sony stereo till sin The Beast tror inte han gjort det om det va ren skit.

sen angående fantasi siffror visst det kan säkerligen förekomma men juh mer fantasi siffror desto lägre värmeutveckling borde det juh bli I en sony enligt ditt resonemang att all värme utveckling hänger på Watt:en stereon pumpar ut.


1 523 Inlägg
11 april 2014
#48
Nausea skrev:
Noiseprojekt skrev:
lighter22 skrev:

ja för att alpines toppmodell behöver kylningen från en extra fläkt!

medans sonys enklare/vanligare modeler inte behöver extra kylning från en fläkt.
har som sagt va själv kört sony på mina 3 senaste stereos och aldrig haft värme bekymmer.

får du ström problem till din alpine så betyder det inte bara för att du har en fläkt så kommer den att klara sig fläkten är utvald efter den kylförmåga som behövs efter dem specar som stereon är byggd efter.

med ditt resonemang så skulle alla sony apparater vara skit batter att hitta fel källan än att fuska till en lösning.
Amen to that brotha'!
Only dead fish follow the stream.
Eller folk som tröttnat på att argumentera med idioter som vägrar inse fakta.


Avstängd
598 Inlägg
11 april 2014
#49
Noiseprojekt skrev:
Nausea skrev:
Noiseprojekt skrev:

Amen to that brotha'!
Only dead fish follow the stream.
Eller folk som tröttnat på att argumentera med idioter som vägrar inse fakta.
Så du erkänner att du mött din överman?

2 035 Inlägg
11 april 2014
#50
Vem är idiot och vem har rätt? =P


En liten fläkt i bilstereon är ju till för att kyla ner värmen i bilstereon. Men bara för det så kan den ju ändåså gå sönder.

JAG PERSONLIGEN tror inte att 4x60w innebär att w RMS är mer än på en stereo på 4x50w. Dem har kanske bara krämat ur 4x60w (max) fast med högre dist. Åså låter det ju häftigt att "jag har minsann 4x60w!!"

Biljudsveteran sen 1984!

436 Inlägg
11 april 2014
#51
bosabengt skrev:
Vem är idiot och vem har rätt? =P


En liten fläkt i bilstereon är ju till för att kyla ner värmen i bilstereon. Men bara för det så kan den ju ändåså gå sönder.

JAG PERSONLIGEN tror inte att 4x60w innebär att w RMS är mer än på en stereo på 4x50w. Dem har kanske bara krämat ur 4x60w (max) fast med högre dist. Åså låter det ju häftigt att "jag har minsann 4x60w!!"
ett ganska vanligt fenomen inom bilstereo att man pappers trimmar effekten smile

angående vem som är idiot så låter vi det vara osagt tycker det framgår ganska tydligt I inläggen smile


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
11 april 2014
#52
Mindre tjafs och mer fokus på TS.

och Nausea; inte första gången du predikar om dina "erfarenheter" och dyra produkter, tagga ner lite tack! Förstår de som tröttnar på att argumentera mot besserwissrar...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Forummoderator
17 902 Inlägg
11 april 2014
#53
Sluta bråka nu.

Jag är personligen intresserad av vad för typ av bil den sitter i? Sen vad de lämnar i form av RMS känns mindre intressant. Ta en titt på säkringen som sitter bak på stereon... Vilken ampere? Om vi nu ska tjafsa om Watt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
598 Inlägg
11 april 2014
#54
Menar du att hon ska omvandla Ampere till Watt per timme, precis som tillverkarna av värmeelement gör? *ironi*

403 Inlägg
11 april 2014
#55
Nausea skrev:
Menar du att hon ska omvandla Ampere till Watt per timme, precis som tillverkarna av värmeelement gör? *ironi*
Alltså det är ju inte fel att räkna hur hög potentiell effekt som stereon kan dra. Troligtvis sitter det en 10A säkring vilket gör att max effekt stereon kan dra är 10A x V. Med 14,4V blir det alltså 144W. Då är det rätt orimligt att stereon levererar 55W X 4.

Sen är det inte all den som blir till ljud utan mycket blir värme. Ett klass A/B brukar väl lika som bäst på 55%. Det betyder att 45% av inmatad effekt blir värme. På enklarare steroes behövs generellt sätt inte några fläktar, utan det räcker med endast kylflänsar. Detta eftersom effekten som slutsteget produceras inte är så pass hög.

Saker som kan göra att stereon går varm är fel motstånd i kretsarna, spelar över förmågan (högtalarna distar), trångt bakom stereon.

Har inte läst genom hela tråden, så ursäktar om jag repeterar.

Men en sak jag inte förstår är varför Nausea sitter och drygar i alla trådar på detta forum. Dålig attityd och kunskapen verkar heller inte vara den bästa. Förstår då inte varför du sitter och käftar med såna som ganska tydligt har både mer erfarenhet och kunskap än vad du har.
Senast redigerat av Carl7 (11 april 2014)

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
11 april 2014
#56
Carl7 skrev:
Nausea skrev:
Menar du att hon ska omvandla Ampere till Watt per timme, precis som tillverkarna av värmeelement gör? *ironi*
Alltså det är ju inte fel att räkna hur hög potentiell effekt som stereon kan dra. Troligtvis sitter det en 10A säkring vilket gör att max effekt stereon kan dra är 10A x V. Med 14,4V blir det alltså 144W. Då är det rätt orimligt att stereon levererar 55W X 4.

Sen är det inte all den som blir till ljud utan mycket blir värme. Ett klass A/B brukar väl lika som bäst på 55%. Det betyder att 45% av inmatad effekt blir värme. På enklarare steroes behövs generellt sätt inte några fläktar, utan det räcker med endast kylflänsar. Detta eftersom effekten som slutsteget produceras inte är så pass hög.

Saker som kan göra att stereon går varm är fel motstånd i kretsarna, spelar över förmågan (högtalarna distar), trångt bakom stereon.

Har inte läst genom hela tråden, så ursäktar om jag repeterar.

Men en sak jag inte förstår är varför Nausea sitter och drygar i alla trådar på detta forum. Dålig attityd och kunskapen verkar heller inte vara den bästa. Förstår då inte varför du sitter och käftar med såna som ganska tydligt har både mer erfarenhet och kunskap än vad du har.
Håller med på alla punkter! Alla!

Som någon annan skrev innan dock, vad har du för spänning på +- bakom stereon när den är igång(både när motorn är igång och avstängd)?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Avstängd
598 Inlägg
12 april 2014
#57
Carl7 skrev:
Nausea skrev:
Menar du att hon ska omvandla Ampere till Watt per timme, precis som tillverkarna av värmeelement gör? *ironi*
Alltså det är ju inte fel att räkna hur hög potentiell effekt som stereon kan dra. Troligtvis sitter det en 10A säkring vilket gör att max effekt stereon kan dra är 10A x V. Med 14,4V blir det alltså 144W. Då är det rätt orimligt att stereon levererar 55W X 4.

Sen är det inte all den som blir till ljud utan mycket blir värme. Ett klass A/B brukar väl lika som bäst på 55%. Det betyder att 45% av inmatad effekt blir värme. På enklarare steroes behövs generellt sätt inte några fläktar, utan det räcker med endast kylflänsar. Detta eftersom effekten som slutsteget produceras inte är så pass hög.

Saker som kan göra att stereon går varm är fel motstånd i kretsarna, spelar över förmågan (högtalarna distar), trångt bakom stereon.

Har inte läst genom hela tråden, så ursäktar om jag repeterar.

Men en sak jag inte förstår är varför Nausea sitter och drygar i alla trådar på detta forum. Dålig attityd och kunskapen verkar heller inte vara den bästa. Förstår då inte varför du sitter och käftar med såna som ganska tydligt har både mer erfarenhet och kunskap än vad du har.
Min Alpine har en 20A säkring, och så ser det ut i de flesta moderna HU, särskilt dubbeldin. De kansek hade 10A säkring på 90-talet när det var 4x25 watt.

Det du skriver är inget nytt för mig, det har jag vetat om i typ 20 år. Jag har till och med själv skrivit om det på detta forum!


Så jag tar inte år mig av dina anklagelser eftersom jag vet att jag har rätt.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
12 april 2014
#58
Min alpine från 2005 är avsäkrad med 15A, så under 20A är verkligen inget konstigt. Har du varit med i 20år borde du även veta att effektiviteten skiljer sig under det tidsspannet (20 år sedan var mitten på 90...).

Det är mer synd att du under dessa år inte lärt dig att hitta en bra nivå på hur man framför sina ideér som sin(!) fakta. Att idiotförklara folk gör du en hel del och skapar riktigt pissig stämning i trådarna. Hur gammal är du?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Avstängd
598 Inlägg
12 april 2014
#59
t_one21 skrev:
Min alpine från 2005 är avsäkrad med 15A, så under 20A är verkligen inget konstigt. Har du varit med i 20år borde du även veta att effektiviteten skiljer sig under det tidsspannet (20 år sedan var mitten på 90...).

Det är mer synd att du under dessa år inte lärt dig att hitta en bra nivå på hur man framför sina ideér som sin(!) fakta. Att idiotförklara folk gör du en hel del och skapar riktigt pissig stämning i trådarna. Hur gammal är du?
Den har väl inte lika mycket finesser och effekt som moderna HU.

Ni som gnäller är bara småaktiga människor som inte tål att bli tillrättavisade. Varför skulle jag ta åt mig? Och jag har INTE idiotförklarat nån. Äldre än dig eftersom jag förstår skillnaden mellan bevis och spekulation, tolkningar och ogrundade anklagelser och misstankar.
Senast redigerat av Nausea (12 april 2014)

Forummoderator
17 902 Inlägg
12 april 2014
#60
Kan ni sluta med pajkastning eller ska jag stänga tråden?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök