4188
Sök

FFR 33 rod

Hot rod Factory five 33 Ls motor, manuell låda

390 648 Visningar
Uppdaterades senast 10 december 2023
855 Inlägg
1 mars 2015
#201
Nej dessa funkar så. Pratade vi inte om det när du va i garaget sist? Jag har ju facit i form av en corvette c5 i garaget ju.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

604 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#202
Helt rätt enligt bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-989672717b0692504f6db0d68d65d32b.jpg


1 423 Inlägg
1 mars 2015
#203
En del måste få det förklarat för sig flera ggr innan budskapet går in big_smile
Overflow tanken kan den sitta var som helst, eller måste den sitta ovanför kylaren?
Senast redigerat av Racingse (1 mars 2015)

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

855 Inlägg
1 mars 2015
#204
Var som helst. Men måste ta vattnet i botten på tanken. Inte som på bilden. Locket släpper trycket vid 15 psi (eller 23 eller va som nu står på locket) men när det svalnar drar det ju in vatten igen genom andra ventilen i locket. Så det måste stå vatten i den lilla slangen alltid. Orginal på corvisen sitter kärlet högst och har då trycklocket där och inget på kylaren.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

1 423 Inlägg
1 mars 2015
#205
scaryeyes skrev:
Var som helst. Men måste ta vattnet i botten på tanken. Inte som på bilden. Locket släpper trycket vid 15 psi (eller 23 eller va som nu står på locket) men när det svalnar drar det ju in vatten igen genom andra ventilen i locket. Så det måste stå vatten i den lilla slangen alltid. Orginal på corvisen sitter kärlet högst och har då trycklocket där och inget på kylaren.

Så man måste ha ett speciellt lock till kylaren???

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

855 Inlägg
1 mars 2015
#206
Nej. Det ska vara ett vanligt. Det du har går väl på båda hållen? Som ett orginallock. En liten backventil som det suger tillbaka igenom när vattnet svalnar
Senast redigerat av scaryeyes (1 mars 2015)

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

604 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#207
Det blev lite gjort i garaget polering av ramen på grillen ej ribborna
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-b329e2a43c2134d81452c2ad213fd78e.jpg
Börjat montera kondensorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-844065b1a2cf3443671f1c4c5c16d08c.jpg
Senast redigerat av blitzzen (1 mars 2015)


1 423 Inlägg
1 mars 2015
#208
Blänker fint, tog det lång tid att polera grillen?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

604 Inlägg
1 mars 2015
Trådstartare
#209
Allt är relativft vad lång tid är 
Enligt mitt tycke  så tog det inte lång tid
Grillen är väldigt fint slipad  tog ca 3-4 timmar att polera
skulle jag vara riktigt noga så kunde jag pollera att antal timmar till


604 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
#210
Montering av kardan  det var 35mm kvar innan den bottnar i växellådan tycker det var för mycket
Det var beställt på factory five  med ls motor och tremec tko 600 låda 
Det var att beställa en ny yoke då var det 25 mm för lång  kortning och montera o måla kardan
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-9f85d7bad79cd114921f98ec55038a43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-54b9ec57d00ef0095f40596c936e4566.jpg
Senast redigerat av blitzzen (7 mars 2015)


1 423 Inlägg
8 mars 2015
#211
Och du hade ändå flyttat bak motorn 12 mm, konstigt. Nåja, nu är väl drivlinan klar?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

604 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
#212
Men jag är inte förvånad det enda som inte har bråkat med mig  är betalningen av bilen sen har nästan allt krånglat
men det är sånt som händer bara att bygga vidare
Ja nu sitter drivlinan där den ska vara
ska börja med avgassystemet
Började med främre röret och det passar absolut inte måste ner ca 2cm  och vinklas om


604 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
#213
Då är kardan monterad o klar har spel på 18mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-16ab28156fd51b60e70ea1161847349a.jpg
Montering av condensorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-a6abf662de8e222be064e6e8e8548eb4.jpg
Kylare mont i grill återstår fläkt o kåpa
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-d4d3908a6f9a53ef3dea71b00a40489b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-17d709a7123f8115157f21ce913f0217.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200023/200023-3332f459abee968f0fb44c01ce5f7ee2.jpg


341 Inlägg
604 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#215
Tack vicktor

Är det någon som vet hur man kan få reda på stål kvaliteten på factory five ram
Har kontaktat hamrick performence  i holland och av dom det fick 11 sidor med papper  men när jag skickade dom sfro i våsterås fick jag till svar det var det värdelösaste papper som han hade sett och en del andra otrevliga  kommentarer från sfro mannen
hamrick performens dom förstår inget undrar i fall reglerna i sverige har ändrats sen var det tyst och ej mer svar.
Undrar hur andra factory five bilar fick godkänt
Har kontaktat factory five  dom har inte svarar än hoppas på det bästa annars vet jag inte vad jag ska göra med den
Det går ej att besikta bilen utan ram spec så bygget kommer att ligga nere tills jag får någon ordning på det
Det kanske  är bara att bygga ren ban bil av det
Senast redigerat av blitzzen (19 mars 2015)


10 163 Inlägg
20 mars 2015
#216
Bekräfta din SFRO mans svar genom att fråga en annan SFRO man det hade jag gjort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

604 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#217
Har fått tag på en firma som gör pmi analyser (positiv material identifikation)på stål  har mailat och fråga i fall det duger
Får hoppas att det räcker om inte så får jag skicka in en stål bit på analys till ett laboratorium och det var mycket dyrare än pmi testet
vad gör man inte för att komma ut med den på gatan och åka


1 026 Inlägg
20 mars 2015
#218
Borde factory five kunna intyga på nåt smidigt sätt


1 423 Inlägg
20 mars 2015
#219
Om du frågar FFR så får du detta svaret;

"here are some of the various tubing sizes used on the ’33 chassis (all are mild steel):
o ¾” Square: 0.049” wall thickness
o 1” Square: 0.083” wall thickness
o 1.5” Square: 0.095” wall thickness
o 0.75” Round: 0.125” wall thickness, DOM tube
o 1.5” Round: 0.120” wall thickness, DOM tube"

Om det hade varit upp till mig så hade jag omgående bytt besiktningsman, det är något som är fel i de anmärkningar du fått, det har jag sagt tidigare i din tråd. Vad vill han uppnå med att veta vilken stålkvalite det är?

Mild steel är vanligt "bonnajärn" vilket det ska vara i chassie för att ta upp vibrationer, kunna flexa lite utan att det uppstår sprickor i ramen, vill man ha ett mer krachsäkert och vridstyvt så bygger man i crommoly som görs i vissa tävlingsbilar, nackdelen med dessa är att de är mycket mer benägna att spricka då stålet är mycket hårdare.

BYT BESIKTNINGSMAN

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

1 423 Inlägg
20 mars 2015
#220
Mild steel, also known as plain-carbon steel, is now the most common form of steel because its price is relatively low while it provides material properties that are acceptable for many applications. Low-carbon steel contains approximately 0.05–0.15% carbon[1] making it malleable and ductile. Mild steel has a relatively low tensile strength, but it is cheap and easy to form; surface hardness can be increased through carburizing.[3]

It is often used when large quantities of steel are needed, for example as structural steel. The density of mild steel is approximately 7.85 g/cm3 (7850 kg/m3 or 0.284 lb/in3)[4] and the Young's modulus is 210 GPa (30,000,000 psi).[5]

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.


Sök