Tyvärr är det så att biltillverkarna alltför mycket optimerar bilarna efter körcyklarna där de kör bla utan bromsbelägg mm för att få minimal förbrukning. Man bör dock ha i åtanke att det är ju faktiskt omöjligt för tillverkarna att exakt återskapa förhållandena som finns där just DU kör.
Sen är det också synd att färddatorerna inte riktigt talar om hela sanningen, bla vibilägare och teknikensvärld har gjort några undersökningar på detta och mycket riktigt så visar faktiskt även färddatorerna för lite.
Men när man tänker efter hur pass viktigt det är för kunder att bilen drar så lite som möjligt så går det att förstå när man ser "kryddade" siffror.
Det märks speciellt när man kör moderna dieslar att vi börjar närma oss gränsen för vad våra motorer kan ge, på vintern klarar de inte ens att hålla sig varma utan tillsatsvärme. Tillsatsvärme som kommer från tanken och i sin tur ökar förbrukningen..
All denna downsizing kommer också ge problem med haverier och ökade kostnader för avgasrening, speciellt dieslar kommer ta en riktig smäll med de nya Euro 6 reglerna som troligtvis kommer tippa över för bensinmotorernas fördel.
Vårat enda val kommer bli att går över till hybriddrift (ja nu kommer priusgrejen) eller fullständig eldrift. Varför?
Jo därför att uppvärmda bensinmotorer som går med katalysator ger endast koldioxid och vatten som utsläpp, inget mer (lite biprodukter kan finnas). Dieslar släpper däremot ut stora mängder kväveoxider och partiklar, att rena detta kräver dyra partikelfilter och selektiva katalysatorer med separator vätskor som sprutas in. Visst bensinmotorer är inte heller perfekta men skulle du ersätta tex hela Los Angeles bilpark med dieselbilar så skulle du få en helt brutal smog.
Hybrider är en perfekt lösning på detta problem då de kan smyga runt på eldrift inne i stan och sedan gå över till bensindrift ute på motorvägarna.
Jag ser själv det som betydligt viktigare att vi skyddar våra nära och kära från de sjukdomar och tråkigheter som uppkommer från smog, kväveoxider och partiklar än att vi ska in i det sista försöka minska koldioxidutsläppen från våra motorer.
Vi har kommit långt däremot... (diesel)