Mack skrev:
Partikelfiltret renas väl när man kör längre sträckor, som tex "ute på landet"?
torpis skrev:
Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.
torpis skrev:
Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.
Nej, den släpper inte ut partiklarna igen. Det stämmer inte alls. Låt mig vara mycket tydlig med detta! Det som sker med regenereringen är att sotpartiklarna som samlats i filtret omvandlas till gas.
Sotet består av kol. När man hettar upp kolet så reagerar det med syret i avgaserna och bildar då koldioxid. Jag vet inte vart ni fått ifrån att man släpper ut partiklarna igen men det är alltså så fel det bara kan bli. Som tidigare sagt, jag arbetar som testingenjör inom avgasrening, så lita på mig.
Growe skrev:
en grunka som i det stora hela inte gör någon nytta.
men det passar väll avgasproverna bra och derför kör dom med den utrustningen.
Också detta påstående fel. Partikelfiltrerna gör absolut nytta, eftersom de förhindrar partiklarna från att nå våra lungor och slemhinnor. Dessa partiklar är dels irriterande men också cancerframkallande. Det gör extremt stor skillnad, speciellt i stadstrafik.
Det finns inget formellt krav på just partikelfilter, men avgasgränserna som är satta av EU säger att man bara får släppa ut en viss mängd partiklar och just nu är det partikelfilter som gäller för att komma under de nivåerna.
Visst blir det lite högre bränsleåtgång, men det är det på det stora hela väl värt.
Det finns många myter om partikelfilter tyvärr. Antar att de kommer från konservativa bilägare som inte gillar förändring, eller vad tror ni att det kan bero på.
Andromeda skrev:
Det var den här rapporten som fick mig att anta att man fortfarande gör tester på verkliga banor, då ett antal av dessa "fusk" inte betalar sig på rullande landsväg.
I rapporten pratas det om ett "coast-down" och "road-load" test som används för att generera friktionsvärden, luftmotstånd osv för att programmera den rullande landsvägen. Det var det jag hade blandat ihop. Fuska i dessa bantester och du har automatiskt mycket mer fördelaktiga värden i testet på rullande landsväg.
Från sid 27 kan du läsa om hur man fuskar på dessa bantester.
Ja, det stämmer att man gör friktions(på svenska "utrullningstest") och luftmotståndstest för att beräkna testen och man säkert fular sig lika mycket där.
Då vart det löst.