3482
Sök

Bakvagn studsar vid gaspådrag/försök att bränna gummi... duett

65 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#1
Häromdagen hämtade jag en epa åt min lillebror och när jag körde hem den så testade jag att gasa på lite för att känna hur väghållningen var på ufo't och kände genast att någonting inte stod rätt till, ungefär som att diffklumpen vrider sig neråt när man kör frammåt och uppåt när man backar.

När jag testade att dra en börn på en grusplan så hoppade hela bakvagnen som tusan och kardanen lossnade från ett fäste och knackade resterande biten hem.

Jag känner dock min familj och att bränna gummi ligger i blodet.... så hur kan man styva upp bakaxeln på bästa sätt så att detta slutar hända? Jag antar att förra ägaren (klåparsel) försökte fixa det och har försökt svetsa fast en rally dämpare i diffklumpen. ..

Men iallafall här har ni bilder på bakaxeln
https://imageshack.com/i/nh4uc8j
https://imageshack.com/i/n6kbwkhj

Det enda jag kan klanka ner på såhär på rak arm är att panhardstaget saknas. Men det kan väl inte orsaka sådan grov skakning?

Iallafall, alla idéer och tips uppskattas, svetsning osv är inga problem.

Glömde nämna att det är en duett, med 240 bakaxel...

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

21 761 Inlägg
28 april 2014
#2
Panhardstaget ger väl bara stabilitet i sidled. Om diffklumpen rör sig i vertikalled så borde det vara bärarmarna och bärstagen med tillhörande bussningar som bråkar. hmm

65 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Panhardstaget ger väl bara stabilitet i sidled. Om diffklumpen rör sig i vertikalled så borde det vara bärarmarna och bärstagen med tillhörande bussningar som bråkar. hmm

Men jag tycker det verkar lite konstigt för föregående ägare har svetsat fast axeln i de gamla bladfjädrarna och satt dit krängningsstag, borde det då bli bra om man svetsar dit ett par krängningshämmare till fast i vertikalt-läge? Då de som sitter där nu sitter halvt-horisontellt?

Edit: Har alltså inte bärarmarna som sitter på 240
Senast redigerat av grim-reaper (28 april 2014)

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

21 761 Inlägg
28 april 2014
#4
Okej, jag trodde att det satt såna armar. Andra får ge mer råd, jag är inte insatt i bladfjädring. smile

Bilderna verkar inte funka heller.
Senast redigerat av Drönirettab (28 april 2014)

1 861 Inlägg
28 april 2014
#5
Brukar ju bli lite studsigt när man inte får ordentligt med snurr på hjulen! ^^

Men testa smörj upp bladfjädrarna? smile


65 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Okej, jag trodde att det satt såna armar. Andra får ge mer råd, jag är inte insatt i bladfjädring. smile

Bilderna verkar inte funka heller.

Ah få se om de funkar nu då:
http://imageshack.com/a/img845/3425/4uc8.jpg
http://imageshack.com/a/img834/3223/kbwkh.jpg

Riktigt klåparjobb...
Senast redigerat av grim-reaper (28 april 2014)

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

65 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#7
Dr_struts skrev:
Brukar ju bli lite studsigt när man inte får ordentligt med snurr på hjulen! ^^

Men testa smörj upp bladfjädrarna? smile

Sitter dessvärre bara en fjäder på varje sita så fjädringen är obefintlig hmm Snurr finns det, killen som ägde den 2? ägare tidigare spann med 19tums fälgar och det sitter 16tum nu...

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

1 861 Inlägg
28 april 2014
#8
Har han tagit bort original stötdämparna och satt dit den där? o.o


65 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#9
Dr_struts skrev:
Har han tagit bort original stötdämparna och satt dit den där? o.o

Tror det har någonting att göra med att det inte finns? Några fästen på axeln till dämpare då han använt de enda fästena till krängningsstag?

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

1 861 Inlägg
28 april 2014
#10
Fast dom två armarna som är så fult svetsade ska ju vara stötdämpare? tongue


21 761 Inlägg
28 april 2014
#11
Jag tycker ju inte det finns någonting som kan ge rätt stabilisering i vertikalled enligt de där bilderna, någonting måste väl sitta i princip parallellt med bladfjädern fast med en viss höjdskillnad. Att försöka svetsa fast själva bakaxeln i bladfjädern hjälper väl inte, den kan vrida sig en del ändå. hmm

Eller tänker jag fel?

1 861 Inlägg
28 april 2014
#12
Bladfjädrarna är ju det som håller i bakaxeln vad jag vet ^^

JAG tror att det är det som är problemet dom där stagen alltså, Bakaxeln vill ju fram dom stagen lyfter rumpan sen så drar bladfjädrarna tillbaks den osv ^^


65 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#13
Dr_struts skrev:
Bladfjädrarna är ju det som håller i bakaxeln vad jag vet ^^

JAG tror att det är det som är problemet dom där stagen alltså, Bakaxeln vill ju fram dom stagen lyfter rumpan sen så drar bladfjädrarna tillbaks den osv ^^

Ungefär så borde det ju vara men, axeln vrider sig neråt vid gas frammåt, och där är problemet som måste fixas, jag funderade på om man kanske skulle testa att bygga om till 4-link? Eller eventuellt göra allting klokt och kasta på en volvo 940 axel istället med bärarmar, krängningshämmare och krängningsbryggan så det skall bli fysiskt omöjligt för den att vrida sig?

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

1 861 Inlägg
28 april 2014
#14
Jo men precis den vrider sig neråt pga att stagen håller kvar den ^^ Testa lossa dom och sätt stötdämpare där (y)



Sök