Drönirettab skrev:
Laddspänningen i mätningarna bör ligga på minst 14 V (men hellre uppåt 14,4 V) i den första mätningen, den andra mätningen kan ha litegrann lägre spänning om strömförbrukningen ligger på betydligt mer än hälften av generatorns kapacitet.
Då har jag varit ute och mätt lite. (Generator innebär svart kabel på jord, röd kabel på generators anslutning till batteriet).
Resultat:
Tomgång 1000 varv: Batteri - 14,00 Generator - 14,12
2000 varv (+helljus, säten, bakruta, fläkt) Batteri - 13,88 Generator - 13,78
Motorn stannad Batteri - 12,75 Generator - 12,75
Efter 15 minuter Batteri - 12,43 Generator - 12,43
Bilen startar utan problem, men värdena är lite lägre än vad du anger. Och är det normalt att spänningen sjunker så snabbt när man stänger av motorn? I butiken mättes spänningen i batteriet till 12,75.
Vad kan man utläsa av detta?