2559
Sök

Vad finns det för kombi/halvkombi dieselbilar från mitten av 80 talet och äldre med bakhjulsdrift.

1 129 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
Jag funderar på att köpa en veteran diesel och vill gärna ha en kombi/halvkombi med bakhjulsdrift. Jag gillar ex BMW men har aldrig fastnat på MB. BMW går dock inte att få tag i med dieselmotor om jag inte byter motor. Men det kanske är lättare sagt än gjort o få till.

Forummoderator
18 004 Inlägg
2 maj 2014
Palicuse skrev:
Jag funderar på att köpa en veteran diesel och vill gärna ha en kombi/halvkombi med bakhjulsdrift. Jag gillar ex BMW men har aldrig fastnat på MB. BMW går dock inte att få tag i med dieselmotor om jag inte byter motor. Men det kanske är lättare sagt än gjort o få till.

Volvo 245
Opel Rekord

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 394 Inlägg
514 Inlägg
2 maj 2014
Mercedes w123

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 maj 2014
BMW´s dieselsexa M21 kom till 524td 1983 och 324td 1984, det finns bilar kvar men man får nog ha tålamod för att hitta en eller kanske till och med vända sig utomlands.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 129 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
Tålamod eller ren tur behövs nog för att hitta en gammal bil som inte är för upprostad. Men kan oxå va en fördel ifall det inte är för svårt att få tag i reservdelar. Vill inte ha för stor bil, så en Landrover känns något i överkant.

Har funderat på amerikanare oxå annars. Men de flesta har väl V8 automat.

Forummoderator
18 004 Inlägg
2 maj 2014
Palicuse skrev:
Tålamod eller ren tur behövs nog för att hitta en gammal bil som inte är för upprostad. Men kan oxå va en fördel ifall det inte är för svårt att få tag i reservdelar. Vill inte ha för stor bil, så en Landrover känns något i överkant.

Har funderat på amerikanare oxå annars. Men de flesta har väl V8 automat.

En gammal Oldsmobile 88 v8 diesel (vill ha) växer väl inte på träd... Men en äldre Van kan ju finnas?

ta och provkör någon valfri bil. En MB w123/Volvo 245 kan du säkert hitta och se om du står ut. De är fan inte pigga... Eller bränslesnåla.

Men som Rquired sa: Bmw 524td/324td. Där har du något... Trevliga bilar med trevliga maskiner. Hade själv en 525TDS som förvisso var nyare men den gick som en dröm. Och pigg var den med!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
2 maj 2014
Opel Omega -86.
Ford Sierra -83.
Volvo 740 Herrgårdsvagn -86.
VW Caravelle. wink
Senast redigerat av Evildan (2 maj 2014)

Forummoderator
18 004 Inlägg
2 maj 2014
Evildan skrev:
Opel Omega -86.
Ford Sierra -83.
VW Caravelle. wink

Haft en sådan (83). Glömt bort det. Men den gick fint. Kanske inte snabbast i stan men den gick hyfsat billigt vill jag minnas. Det är väl en vanlig golf-diesel de pulade ner där bak? Man slapp knatter i kupé i alla fall.

Evildan
2 maj 2014
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Opel Omega -86.
Ford Sierra -83.
VW Caravelle. wink

Haft en sådan (83). Glömt bort det. Men den gick fint. Kanske inte snabbast i stan men den gick hyfsat billigt vill jag minnas. Det är väl en vanlig golf-diesel de pulade ner där bak? Man slapp knatter i kupé i alla fall.

Du minns så rätt, en vanlig fragil gammal 1.6l/1.7l VWdiesel från Golf/Passat mfl med och utan turbo.

Haft även jag en, dubbelhytt, senapsgul med vitt kapell, roligt transportmedel med bra förvaringsutrymmen förutom flaket.

Forummoderator
18 004 Inlägg
2 maj 2014
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Opel Omega -86.
Ford Sierra -83.
VW Caravelle. wink

Du minns så rätt, en vanlig fragil gammal 1.6l/1.7l VWdiesel från Golf/Passat mfl med och utan turbo.

Haft även jag en, dubbelhytt, senapsgul med vitt kapell, roligt transportmedel med bra förvaringsutrymmen förutom flaket.

Jo. Min var pippigul och troligen 1.6-liters dieseln i. Utan turbo... Gick bra som sagt. Drog lika mycket som min Golf GLD -81. Alltså runt 0.53 l/mil. Men att köra över 100 km/h var bara att glömma.

Ska kolla om jag hittar ett foto och scanna in.

1 129 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
Alla årsmodeller nyare än 84 är inte skattebefriade än wink.

Jag vet inte hur pass mycke jag får bygga om. Men kommer försöka byta till en turbomotor ifall möjligheten finns....
Senast redigerat av Palicuse (4 maj 2014)

1 129 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Kan man sätta i en motor från ett annat bilmärke i en bil utan att det blir problem?.

5 686 Inlägg
7 maj 2014
Palicuse skrev:
Kan man sätta i en motor från ett annat bilmärke i en bil utan att det blir problem?.

Inga problem så länge den inte har mer effekt än vad bilen du sätter motorn i är godkänd för.

1 129 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Ok. Vore lite tufft o sätta en turbodiesel i en Ford Sierra eller nåt sånt smile

1 129 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Vilka dieselmotorer passar Ford Sierra ifall jag skulle hitta en bensinare o byta motor på?.

6 632 Inlägg
19 maj 2014
2.3 I4 D (2304 cc, 67 PS (49 kW; 66 hp) Peugeot Diesel engine

Saxat från Wiki

De/Dem

7 394 Inlägg
19 maj 2014
Palicuse skrev:
Vilka dieselmotorer passar Ford Sierra ifall jag skulle hitta en bensinare o byta motor på?.

här istan finns en sierra kombi för 1500 till salu smile bensin,,

man brukar dunka ner en ford 1,8 diesel,, finns även med turbo, de är tyvärr ganska slöa turbon har 89hk, sen när skiten är reggad med diesel kan man ju köra med vad som helst nästan,, ex så passar ju en wm diesel från Scorpio direkt, de har ca 115 hk drar ca 0,7 har några motorer å vxl samt dieselpumpar till sådana

1 129 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Fransk dieselmotor i en Amerikansk bil?. Tja, Volvo har väl Audi diesel nån modell...

Kommer visserligen trimma lite. Men vore ju ett plus o ha en motor som inte är för slö original.

En Sierra kombi för 1500....hur är den i skicket?! tongue

Sök