2559
Sök

Vad finns det för kombi/halvkombi dieselbilar från mitten av 80 talet och äldre med bakhjulsdrift.

Evildan
19 maj 2014
Palicuse skrev:
Fransk dieselmotor i en Amerikansk bil?. Tja, Volvo har väl Audi diesel nån modell...

Kommer visserligen trimma lite. Men vore ju ett plus o ha en motor som inte är för slö original.

En Sierra kombi för 1500....hur är den i skicket?! tongue

Jo, dom såldes från linan med dessa prima Peugeotmotorer från Indenor.

En Sierra för 1500kr är förmodligen inte i ett utställningsskick, eller så är den jättefin för att säljaren inte begriper det rätta värdet.
Omöjligt att svara på utan att ha sett den eller fått mer information.

1 129 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Evildan skrev:
Palicuse skrev:
Fransk dieselmotor i en Amerikansk bil?. Tja, Volvo har väl Audi diesel nån modell...

Kommer visserligen trimma lite. Men vore ju ett plus o ha en motor som inte är för slö original.

En Sierra kombi för 1500....hur är den i skicket?! tongue

Jo, dom såldes från linan med dessa prima Peugeotmotorer från Indenor.

En Sierra för 1500kr är förmodligen inte i ett utställningsskick, eller så är den jättefin för att säljaren inte begriper det rätta värdet.
Omöjligt att svara på utan att ha sett den eller fått mer information.

Ok. Är den motorn lättast att få tag i eller finns det nån annan motor som är bättre att bygga med?.

Mjo. Jag misstänker att motorn eller nåt är i det bättre skicket framför allt annat. big_smile.

1 129 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
Har sett mig omkring på blocket m.m sen jag starta denna tråden och har märkt att flesta veteranarna med hyffsad kaross som har annonseras ut i prisklassen 5-10.000 och årsmodellerna 80-86 är Volvo och MB. Så ifall det kan blir svårare att hitta en bil med bakhjulsdrift undrar jag ifall ni vet om nårra fram eller fyrhjulsdrivna bilar som går att bygga om till bakhjulsdrift utan att det blir ett jätteprojekt som kostar skjortan. Har ex sett nårra klipp på golf 2. Men då har dom placerat motorn bak i bilen, vilket jag gärna slipper.
Senast redigerat av Palicuse (13 januari 2016)

Forummoderator
18 004 Inlägg
13 januari 2016
Du har ju

Opel.
Ascona
Rekord
Omega.

Trevliga slädar om de fungerar bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 129 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
Har tittat efter rekord. Men har varit svårt att hitta en kombi med den nyare karossen som jag tycker är finast. Nån  Omega kombi 86a eller Ascona kombi runt 80-86 har jag inte sett till.

7 441 Inlägg
15 januari 2016
Lada Niva fanns med dieselmotor.cool
Men den är ju inte bakhjulsdriven.lol
Om man inte spärrar mittdifferentialen och plockar bort främre kardanaxeln.tongue
hmm

73 Inlägg
15 januari 2016
Manta CC wink

Jag ser hellre min syster på horhus än min bror i en BMW

Forummoderator
18 004 Inlägg
15 januari 2016
Sigbritt skrev:
Manta CC wink

Lite svårt att hitta med diesel kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

73 Inlägg
15 januari 2016
Det missade jag. tongue

Jag ser hellre min syster på horhus än min bror i en BMW

1 129 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Kanske blir svårt o hitta en Manta CC oxå smile.

Ifall jag får tag i en bensinare så kommer jag byta till dieselmotor. Hur bra är de dieselmotorerna som sitter i eller passar Opel o Ford?.  Tål dom att trimmas o kan dom köras blandat på diesel/frityrolja?.

7 394 Inlägg
18 januari 2016
Palicuse skrev:
Kanske blir svårt o hitta en Manta CC oxå smile.

Ifall jag får tag i en bensinare så kommer jag byta till dieselmotor. Hur bra är de dieselmotorerna som sitter i eller passar Opel o Ford?.  Tål dom att trimmas o kan dom köras blandat på diesel/frityrolja?.

i opel så måste man bygga scoop,,alla äldre oplar hade det för att rymma motorn,, trmma dem har noll koll på,, men äldre ford ex Granada hade peugeot diesel,, då kan man byta till pegga 505 gtd de hade 115 hk å turbo ic smile å då kan man ju ställa upp pump å tryck lite iaf

1 129 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
När jag googlade så verka dieselmotorer till Sierra inte direkt växa på träd. Men det kanske inte är så vanligt i Sverige längre heller big_smile.

Sök