Hejsan alla följare!
Var ett tag sedan sist
245:an har stått ett tag pga. olika planer osv.
Motorn rev jag ut i slutet av förra sommaren pga. lite lagerbank.
Har bytat garage och hållt på så har faktiskt inte fått så mycket gjort
Har märkt att fler och fler har börjat köra med samma framlampor som jag vilket som är väldigt roligt men för mig så blir det nog att plocka bort.
IALLAFALL.
HusvagnsdragareN existerar väl inte längre utan har fått ett nytt namn! VOLSAAB.
Ni undrar säkert? Vadå VOLSAAB?
Jo, det ska jag berätta.
Har alltid varit förtjust och har beundrat Saab 9000/900.
Gillar uppbyggnaden på sprutet vilket som möjliggör enkel mappning för användaren.
Motorn B234 tål även ganska mycket och trimningsmöjligheterna är mycket större ORIGINAL jämfört med Bosh sprutet.
Så, varför inte kombinera dessa två världar?
Så jag har införskaffat mig en 9000 2,3T.Kanske inte uppskattat av alla men vafan? Vem bryr sig
Så ni som följer får gärna hänga med när jag bygger om min volvo 245 så jag får ner en B234 samt tronic-5 sprut!
Det som behöver göras i det stora hela är.
Ombyggnation av oljetråget.
Bygga motorfäste/växellådsbalk.
Införskaffa en låda.
Koppla in tronic-5.
Bygga bur.
Bygga om insug/termostathus/grenrör.
Vi börjar med vad jag har gjort!
Insuget kommer bli fel vid rakställning, spjällhuset hamnar mot torpeden. NO GOOD!
Så det fick jag såga av på varje sida och byta plats. Så TIGEN fick åka fram. Här har ni resultatet.
Endast blästrat och nerslipade fogar. Oxider som in i helvete, men materialet var ändå hyfsat lättarbetat!
Sista projektet på insuget blir att sätta dit denna nippeln som jag var tvungen att såga insatsen för den mitt av
Extra bild på donatorbilen!
Allt för mig denna gången
Hade gött!