2563
Sök

Köpråd: förstabil!

9 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#1
Hade tänkt mig en förstabil snart och tänkte att jag kunde rådfråga här, tänkte köpa mig en bil för ca 50lax går nog att gå lite upp och lite ner med de priset med ungefär runt där, självfallet är de schysst om bilen kostar mindre.
Jag har snöat in lite på volvo s40/s60/s80 fast har då knappt fattat vad de är för skillnad på dom, gillar även BMW gillar de flesta modellerna där bara de inte är för gammalt. Gillar fart så helst stora motorer, t5 som exempel. 4sätens bilar, även intresserad av schyst styling/ljud/trim för olika bilmodeller men då att de inte blir för mycket pengar de handlar om! big_smile

918 Inlägg
1 juni 2014
#2
Kör på en s60 t5, blir gott ljud om du monterar annat avgassystem men frågan är egentligen om du borde ha en bil med 250 hk. Klarar du att hantera det? Ska du gasa som tusan nästan hela tiden? Får du hjälp av päronen att reparera bilen om något skulle gå sönder eller när det är dags för service?


6 632 Inlägg
1 juni 2014
#3
WoozyDozz skrev:
Kör på en s60 t5, blir gott ljud om du monterar annat avgassystem men frågan är egentligen om du borde ha en bil med 250 hk. Klarar du att hantera det? Ska du gasa som tusan nästan hela tiden? Får du hjälp av päronen att reparera bilen om något skulle gå sönder eller när det är dags för service?

Rent generellt så är ju alla "proffs" när de börjar köra bil.
Tycker de borde sätta en regel på att inte få äga en bil med mer än 200hk under prövotiden

Men hur som helst, Volvo S40 2.0T

Inte för stor bil, bättre förbrukning då det är en turbo 4a istället för 5a.
Mindre vikt = Känns piggare.

De/Dem

9 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#4
WoozyDozz skrev:
Kör på en s60 t5, blir gott ljud om du monterar annat avgassystem men frågan är egentligen om du borde ha en bil med 250 hk. Klarar du att hantera det? Ska du gasa som tusan nästan hela tiden? Får du hjälp av päronen att reparera bilen om något skulle gå sönder eller när det är dags för service?

tror jag är mer ute efter farten på motorvägar eller mitt i natten:rolleyes: service tror jag mina päron tror jag löser de ja!

Malheus skrev:
Rent generellt så är ju alla "proffs" när de börjar köra bil.
Tycker de borde sätta en regel på att inte få äga en bil med mer än 200hk under prövotiden

Men hur som helst, Volvo S40 2.0T

Inte för stor bil, bättre förbrukning då det är en turbo 4a istället för 5a.
Mindre vikt = Känns piggare.

äääsch, inge skoj juu! tack för tipset! smile
Senast redigerat av lukke_ (1 juni 2014)

6 632 Inlägg
1 juni 2014
#5
Roligare att ha råd med de man vill äga sen, första bilen kommer alltid ha en unik känsla. wink

De/Dem

9 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#6
Malheus skrev:
Roligare att ha råd med de man vill äga sen, första bilen kommer alltid ha en unik känsla. wink

jaa men jag har allt ett antal tusen kvar att spendera på bensin wink

är de värt att köpa en bil med mindre motor och sendan cippa för att spara pengar på de sättet?
Senast redigerat av lukke_ (1 juni 2014)

56 Inlägg
1 juni 2014
#7
S60 2.4T, 2.5T elr T5 är trevliga smile körde en s60 2.4T, låg på 0.79 i stadskörning smile

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

9 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#8
Biffen94 skrev:
S60 2.4T, 2.5T elr T5 är trevliga smile körde en s60 2.4T, låg på 0.79 i stadskörning smile

låter ju inte så speciellt mkt big_smile

6 632 Inlägg
1 juni 2014
#9
Biffen94 skrev:
S60 2.4T, 2.5T elr T5 är trevliga smile körde en s60 2.4T, låg på 0.79 i stadskörning smile

Lite väl bra.

Landsväg/Motorväg/Stadskörning/Blandat
S60 2.4T 00-03
7.1L / -L / 12.7L / 9.2L (25 mpg)

S40 2.0T 98-04
6.4L / -L / 10.9L / 9.1L (25 mpg)

Dock drar min egna bil 0.56 när vägen lutar 2% neråt och har foten knappt på gasen i 50kmh.
Fast i slutändan ligger den på en liter blandat. (50% stads, resten landsväg)
Senast redigerat av Malheus (1 juni 2014)

De/Dem

918 Inlägg
1 juni 2014
#10
Akta körkortet bara, man vet aldrig vart farbror blå står.


4 467 Inlägg
1 juni 2014
#11
bättre med en S60 än en rostig S40

309 Inlägg
1 juni 2014
#12
Du låter fruktansvärt blåögd.
Nybliven körkortstagare som ska ut och dundra fram i 250km/h på motorväg mitt i natten ?

Sen är det inte så att man bara kan tanka och köra, utan det är fler kostnader som tillkommer… Så att du har några tusen över till bensin spelar inte så stor roll.

Köper man en gammal volvoturbo från ca -00 för 50k och kör den som att man har ett helt stall bakom sig så måste man ha rätt djupa fickor. Bromsar, däck, chassidelar, motordelar. Saker slits fort och rasar på löpande band..

Ca 20-30k är lätt spenderat på ett år i delar.

Sen tycker jag det låter rent allmänt som att du inte är mogen nog till att köra motorstarka bilar, om någon alls.. Men när det väl börjar gå åt helvete, vilket det kommer. Så bespara någons liv, sikta på ett träd smile

735 Inlägg
1 juni 2014
#13
maaw skrev:
Du låter fruktansvärt blåögd.
Nybliven körkortstagare som ska ut och dundra fram i 250km/h på motorväg mitt i natten ?

Sen är det inte så att man bara kan tanka och köra, utan det är fler kostnader som tillkommer… Så att du har några tusen över till bensin spelar inte så stor roll.

Köper man en gammal volvoturbo från ca -00 för 50k och kör den som att man har ett helt stall bakom sig så måste man ha rätt djupa fickor. Bromsar, däck, chassidelar, motordelar. Saker slits fort och rasar på löpande band..

Ca 20-30k är lätt spenderat på ett år i delar.

Sen tycker jag det låter rent allmänt som att du inte är mogen nog till att köra motorstarka bilar, om någon alls.. Men när det väl börjar gå åt helvete, vilket det kommer. Så bespara någons liv, sikta på ett träd smile

Håller helt med..


Forummoderator
18 008 Inlägg
1 juni 2014
#14
När jag tog körkort hjälpte mina föräldrar mig med "en bra bil". Kravet var att de bestämmer vilken bil det blir och den kommer att bli stor och säker... Nöjd med det då en S-klass med lite kräm under huven torde vara bra? Bil blev inköpt någon månad innan uppkörning. En (då) rätt ny Audi 100 1.8. Alltså en på den tiden jävligt stor bil med liten motor. De visste vad de gjorde... Dessutom fick jag snällt vaxa och polera den innan det var "dagen D".

Den drog extremt lite och jag hade råd att köra, försäkra och skatta. En S40 2.0T som någon tyckte räcker mer än väl. Var rädd om dig och lova att skriva när kortet kommer och vad det blev för bil :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#15
nu ville inte jag ha några jävlar som säger vad de tycker utan jag frågade om bilmodeller och hur mycket pengar vet ni som jag har över eller om jag har jobb? BILMODELLER TACK

Forummoderator
18 008 Inlägg
1 juni 2014
#16
lukke_ skrev:
nu ville inte jag ha några jävlar som säger vad de tycker utan jag frågade om bilmodeller och hur mycket pengar vet ni som jag har över eller om jag har jobb? BILMODELLER TACK

Lugn å fin nu... Men vill du ha en bil som går så man tror att ens sista stund är kommen så varför inte? Alfa Romeo 166 3.0 24v. Tro mig... Den vrålar iväg som en skenande kryssningsmisil upp till toppfart med ett ljud från piporna som får halva orten att vända sig om för de tror att det är en Maserati på G... Billiga i inköp. Men kräver noggrann service. Men då ger maskin aldrig upp. Däckkontot kommer att bli saftigt.

Min: http://www.garaget.org/?car=306430

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

754 Inlägg
1 juni 2014
#17
Kan varmt rekommendera en S60 T5, är otroligt nöjd med min! Haft mycket BMW tidigare, men Volvon är den bil som jag varit mest nöjd med. Jag går i tankar på att byta upp mig till en S60R, så min T5:a lär åka ut på annons inom snar framtid smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Biltok
62 Inlägg
1 juni 2014
#18
lukke, ta inte illa upp, men du låter som nån som tror att du är hur säker som helst på vägen och kan köra hur fort som helst med nytaget körkort. Skulle absolut INTE rekommendera att spendera mer är 15 000-20 000 kr på en förstabil. Hur kul är det om du kör en S60/80 som kostade 50/70k och sen råkar du kvadda den en vecka efteråt? Det är nog rätt så jäkla surt. Köp en motorsvagare bil hellre och köp den bil du ville ha efter du har haft din förstabil ett par år.

Ett par exempel eftersom du ville ha det:

http://www.blocket.se/dalarna/Toyota_Ce … =3&w=2

http://www.blocket.se/vasterbotten/Seat … =3&w=2

http://www.blocket.se/vasternorrland/To … =3&w=2

Jag tycker de här bilarna är perfekt som förstabil.


9 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#19
känner att jag har mer vett än att dra på max de första jag gör, men nog om mitt vett och mer om bilar, tycker detta ser schyst ut med grillen och skjolen men tycker inte de liknar en s60 längre? någon som kan hjälpa mig? smile 

http://www.sambilmode.se/products/image … 8240-1.jpg

Forummoderator
18 008 Inlägg
1 juni 2014
#20
lukke_ skrev:
känner att jag har mer vett än att dra på max de första jag gör, men nog om mitt vett och mer om bilar, tycker detta ser schyst ut med grillen och skjolen men tycker inte de liknar en s60 längre? någon som kan hjälpa mig? smile 

http://www.sambilmode.se/products/image … 8240-1.jpg

Det är väl ingen som missar att det är en vanlig svenssonvolvo? Eller vad tänkte du på. Grillen är fin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök