3764
Sök

Volvo 940 LTT classic -98

nyss köpt en ltt som ska stylas och fräschas upp, så tänkte att jag gör en projektråd, kommer vara ett långtidsprojekt då jag har 2 år kvar till körkort;)

102 224 Visningar
Projektet avslutat 7 juli 2016
1 283 Inlägg
22 juni 2014
#23
Vad kostade expansionskärlet från L-M-R? smile

Edit: nvm, hittade det på deras hemsida, typ samma pris som när jag köpte det på volvo för 2 år sen, trodde de skulle vara en bit billigare hmm
Senast redigerat av Vita_Vargen (22 juni 2014)


1 362 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#24
Vita_Vargen skrev:
Vad kostade expansionskärlet från L-M-R? smile

Edit: nvm, hittade det på deras hemsida, typ samma pris som när jag köpte det på volvo för 2 år sen, trodde de skulle vara en bit billigare hmm

bra att du hittade, dock betalde jag inget;)

så har ingen aning om hur priset är bra/dåligt;)


1 362 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#26
putsat lite rör;)
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178783/178783-44e64ebc793af7041bf9931aaf9080e7.jpg

ska fixa till lite här nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178783/178783-6a80de33027b997604e86345041cd8a7.jpg


1 362 Inlägg
En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 juni 2014
#28
Det ser riktigt bra ut!

Tips jaga reda på en farthållare vet ja smile Du har ju kabelstammen.

Byt gasrullen. vakuumbälg bakom gasrullen. (bör tas från ett likadant insug)
vakumpump på fjäderbenet Funkar med 740,940,850 och s40?
Lite slangar, två brytare på broms och koppling. likadana så går att plocka från två bilar. evt en liten kabelstam mellan brytarna behöver tas.
Databox vid Vänster Astolpe  strax ovanför kopplingen.
Farthållarspak. extra kontakt stycke ligger innanför rattstången.

Bara att koppla in och justera brytarna på pedalerna så funkar det.



Larm

VGA 2 larm.
Larmdiod på instrumentbrädan Vänster högtalar galler.
Glaskross vänster om fläktutblåset mot backspegeln. Går ner till ett kontakt stycker ovanför bromsen. kan vara lite svår att trixa ut utan att lossa hela instrumentbrädan-
Larmrelä. Bakom handskfacket till höger sitter det två socklar. bort med "startspärren" och i med ditt nya svarta relä med grön anslutning. extra kabel finns ovanför socklarna.
VGA2 dosa. ny kostar ca 500kr på volvo. begagnade brukar bli dyra på tradera mm.
Huvkontakt och Täcklock. Även plåtbiten i huven. Går att köpa på volvo då de flesta brukar vara rostiga eller smällda.
Centrallås motor med 2 kontaktstycken. Bara byta ut den som sitter i förardörren.
Larmtuta. Sitter vid Exp kärl.


Alla lås mm måste fungera.

Bara att byta. Råkar man inte ha glaskross, diod, tuta eller huvkontakt så funkar larmet ändå.
Bara på med tändning och vrida till läge 1  och upprepa 5 gånger. ha kvar på tändning och tryck på knappen på respektive larmdosa som ska programmeras till bilen. har man larmdioden så ser man när en dosa blir programmerad till bilen. bara vrida av och ta ur nyckel och testa larma på och av.
OBS alla dörrar,luckor och huv måste vara stängda för att man ska kunna programmera larmet och att den ska kunna larma.  Larmet ger blinksekvens vid larm och upplåsning. 

Man har ju testa larmet med högtryckstvätten på rutorna så då vet man om det funkar ^^
Låser man upp men inte öppnar dörrarna, huv, lucka så låser sig larmet efter 3? minuter igen.

byter man c-lås motorn så kan larmet låsa upp centrallåset samtidigt som den larmar bilen.
Senast redigerat av Extrazz (22 juni 2014)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 juni 2014
#30
turbo98 skrev:
ja där fick jag lite o fundera på;)

Som sagt. bara åk och plocka på skroten. Smidigt att demontera och att montera. Underlättar ju om man kan ta ett som sitter på en 940 redan. Det finns några andra larm och kontaktstycken till glaskross så man bör ta det från en 940 alt 960. larmrelät sitter då under radion.

Vill du ha överkurs så plocka ett 960 exp kärl eller om du fick ett med flotör i? isf plocka en givare från 960, 850 mm? kontaktstycket får du klippa från någon bil. Bara koppla ena kabel till batteriet och den andra till mätarhuset. ska finnas en oanvänd symbol där man kan sätta i en lampa framför en kylarsymbol.  Perfekt då man får en varning om vattnet skulle börjar försvinna.  Lustigt som fan att detta inte var standard på 940 dock. 960 och 850 har det som standard.


1 362 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#32
Extrazz skrev:
turbo98 skrev:
ja där fick jag lite o fundera på;)

Som sagt. bara åk och plocka på skroten. Smidigt att demontera och att montera. Underlättar ju om man kan ta ett som sitter på en 940 redan. Det finns några andra larm och kontaktstycken till glaskross så man bör ta det från en 940 alt 960. larmrelät sitter då under radion.

Vill du ha överkurs så plocka ett 960 exp kärl eller om du fick ett med flotör i? isf plocka en givare från 960, 850 mm? kontaktstycket får du klippa från någon bil. Bara koppla ena kabel till batteriet och den andra till mätarhuset. ska finnas en oanvänd symbol där man kan sätta i en lampa framför en kylarsymbol.  Perfekt då man får en varning om vattnet skulle börjar försvinna.  Lustigt som fan att detta inte var standard på 940 dock. 960 och 850 har det som standard.

har sån varning på 960 a-traktorn;)


och Dupont
581 Inlägg
22 juni 2014
#33
Grymt fin bil du har där. wink

Kommer garanterat att följa den.

Funkar allt elektriskt, som tankmätaren tex? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

1 362 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#34
Dupond skrev:
Grymt fin bil du har där. wink

Kommer garanterat att följa den.

Funkar allt elektriskt, som tankmätaren tex? smile

japp allt funkar, dock så gav klockan upp:( ska försöka fixa det;)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 juni 2014
#35
Tankmätaren brukar inte vara ett bekymmer på en 940. oftast är det givaren som fastnar eller egentligen armaturen på äldre 740 som är i plåt som rostar och kablarna går av. Finns även dåliga lödningar då filmen bakom instrumenthusen är dålig. Både 740 och 940 lider av detta desigfel. vanligt att banorna blir slitna och sen har man dålig kontakt.


258 Inlägg
22 juni 2014
#36
Gött att du ska göra iordning riktigt bil smile prem lagd smile

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

1 362 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#37
Blev fälgar nu på kvällningen också, bilder kommer imorgon;)


1 362 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#38
japp då har man köpt lite fälgar till 940in;)

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178783/178783-0612d8162c14dbc05648bbb9b333f3fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178783/178783-29f6ba6eac0b1116211b1759602a1503.jpg


och Dupont
581 Inlägg
23 juni 2014
#39
Snyggt !
Var köpte du dom ? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

1 362 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#40
Dupond skrev:
Snyggt !
Var köpte du dom ? smile

torsby;)



Sök