2530
Sök

Uppstart av bil som stått nästan 10 år.

Biltok
62 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej, vill ha tips på vad man ska titta på och vara noga med när man ska starta upp en bil som stått länge. Bilen i fråga är en Saab 99 -84, H-motorn med förgasare.


6 632 Inlägg
21 juni 2014
#2
Låt gamla oljefiltret sitta, töm ut gamla oljan och häll i ny mineral olja.

Tanka 10 liter färsk bensin.

De/Dem

1 362 Inlägg
21 juni 2014
#3
Malheus skrev:
Låt gamla oljefiltret sitta, töm ut gamla oljan och häll i ny mineral olja.

Tanka 10 liter färsk bensin.

varför inte byta filter?


Biltok
62 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#4
turbo98 skrev:
Malheus skrev:
Låt gamla oljefiltret sitta, töm ut gamla oljan och häll i ny mineral olja.

Tanka 10 liter färsk bensin.

varför inte byta filter?

Är väl inte nödvändigt då man antagligen byter filter när man tömmer ut mineraloljan en kort tid senare?


6 632 Inlägg
21 juni 2014
#5
För de gamla filtret har förmodligen fortfarande olja i sig, torkade oljerester m.m kan lossna och fastna i filtret så lika bra att spola igenom systemet med bara ny olja.

Tar en kortare tur och känner att allt fungerar sen tappar ur igen & byter filter.

De/Dem

Biltok
62 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#6
Synd att jag inte kan ta en tur då kopplingscylindern är kaputt. Räcker det bara med att låta den gå 10 minuter eller nått sånt?


6 632 Inlägg
21 juni 2014
#7
Bara motorn blir genomvarm. smile

Dock vet jag inte om det är kamrem eller inte på dessa motorer..värt att byta först i sådant fall.

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 juni 2014
#8
Ladda batteriet (eller byt). Ny olja. Nytt filter. Ny bensin. Vrid på nyckeln. Njut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 juni 2014
#9
Malheus skrev:
Bara motorn blir genomvarm. smile

Dock vet jag inte om det är kamrem eller inte på dessa motorer..värt att byta först i sådant fall.

Motorn har kedja. Vill dock minnas att kedjans sträckarfunktion i H-motorn inte höll måttet och ett haveri där blir en kostsam historia. Konstruktionsmissen är åtgärdad på de flesta exemplaren, men det kan ju åtminstone vara värt att ha i åtanke smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Biltok
62 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#10
Tack för svaren allihopa!


plankan
22 juni 2014
#11
Vill du vara på den säkra sidan.

1 - Ny olja i motorn, samt även nytt oljefilter,
som du kan fylla med med olja innan du skruvar på det.
Skruva av ventilkåpan och häll frisk olja över allt rörligt där.
mont tillbaka den igen. Fungerar motorn som den skall, köp då en ny senare.
   
2- Ta bort tändstiften och häll en lite skvätt olja i cyl -
kör sedan runt motorn för hand ett par varv.
Köp gärna nya stift.

Om alla tändkablar/fördelare samt rotor är ok -
så skall du ha ett batteri med bra "kräm i"

Koppla bort tändkablen från spolen och kör då upp oljetrycket på startmotorn -
tills lampan för oljetryck släcks.

Når det är ok -
bara starta upp pärlan smile

Biltok
62 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#12
Tacktack smile



Sök