Dom måste göra om systemet för värnplikt ordentligt alltså.
Enda anledningen att göra lumpen nu är för att göra utlandstjänst, det är trist att en del inte ens får mönstra medans andra tvingas mot deras egna vilja att göra lumpen.
Hoppas dom fixar så att dom som vill göra utlandstjänst får gå en utbildning (typ som lumpen) och sen göra sin utlandstjänst. Då kan man banta ner försvaret rejält men satsa på en riktigt jävla bra utbildning.
Det är inte vettigt att vi har tunga och otympliga bårar från 50-talet när det finns lättmetall-bårar som viker ihop sig och blir pyttesmå (som Black Hawk down). Det är inte vettigt att ha massa gammal skit-utrustning och dessutom tvingas utbilda sig i det när man ändå aldrig kommer använda skiten.
Som radion man använder t.ex, den har "kryptering", dvs den hoppar mellan olika frekvenser, jättebra, det tar 15 sekunder för fienden att snappa upp frekvenshoppen och börja lyssna på radiosnacket.
Jag är utbildad förare och skytt i PBV302A, en skitgrej från 1967, till vilken nytta? Jag går hellre runt med en "SKJUT MIG"-skylt på en öppen gata än å sitta i den vagnen om det vore krig, jag vet att jag skulle överleva längre med skylten iaf.
Koncentrera försvarsbudgeten på utbildning av frivillig utlandstjänst, slopa allt annat skit.
Lumpen är kul men känns nästan hela tiden som om den kunde varit bra mycket bättre om dom hade mer pengar.