2918
Sök

Mopar 318 V8 Renovering och småtrim

Ska göra iordning 318 motorn i Dodgen för den började gå så dåligt och tappade kompressionen på en cylinder. Kommer göra en relativt seriös renovering av motorn och samtidigt trimma den litegrann. Är just nu vid projekt... Visa mer

Mycke vill ha mer...
20 353 Visningar
Projektet avslutat 15 maj 2016
Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#1
Bättre sent än aldrig att börja en projekttråd halvvägs in i renoveringen.

Motorn i Dodgen va väldigt trött och hade noll kompression på 6ans cyl så det va dags för en översyn. Nu i efterhand vid syning av grejerna så är man lite förvånad att den gick överhuvudtaget...

Utgångsobjektet

*Mopar 318 block från 1984, orörd i stort sett för dom har bytt vevlager i den nångång och ena topplockspackningen..

* Orginal 318 toppar med gjutnummer 4027163, fullt fungerande men dom ska bytas ut.

* Kamaxel orginal Hydraliska lyftare, Flat tappet, .373/.400 Lift, 240/248 Duration, inget att hurra över så denna byts ut.

* Insug 340/360 gjutjärn mopar orginal, 4bbl spread bore, EGR (urkopplad), väger bly och samlar på sig värme så denna byts ut.

* Förgasare Edelbrock 1406 Black 600cfm, den är fräsch och räcker till så den får sitta kvar.

* Grenrör Headers 4-1 med 3" kollektor som sen kopplas till dubbelt 2,5", detta får också sitta kvar dock ska avgasystemet byggas om.


Nya delar

* Topplock 318 toppar med mindre förbränningsrum (closed chambers) för bättre förbränning och högre kompression (mer effekt) gjutnummer 4323302

* Kamaxel Comp Cams High Energy 268H sprillans ny med nya lyftare. Motsvarar 340/360kamaxeln med 268/268 duration, .454/.454 lift, ska ge liv i 318 och ge den ett lite schysstare ljud på tomgång.

* Kamaxel drivning från Comp cams med double roller för extra livslängd.

* Insug Weiand Action aluminium dual plane, 4bbl squarebore, lättare, blir inte lika varm då det kyls av lättare och modernare utformning som allt tillsammans ger mer effekt.

Fortsättning följer med bygg bilder och beskrivningar.
Senast redigerat av PerArne (27 juni 2014)

//Per-Arne

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#2
http://t.imgbox.com/3TlxlwQD.jpg
4323302 topp med closed chambers, så här såg dom ut efter lite rengöring och skickades iväg till motorverkstaden för provtryckning och inslipning av ventiler.

http://t.imgbox.com/SlNgJgoJ.jpg
4323302 toppen som den såg ut vid inköpet.

http://t.imgbox.com/hnSmosYo.jpg
Weiand action insuget, lite dålig bild men det va den ända jag har just nu.

http://t.imgbox.com/6InRGYGG.jpg
Var sak på sin plats, alla kolvarna urtagna.

http://t.imgbox.com/W9EojFn5.jpg
Vevaxel urtagen.

http://t.imgbox.com/FcnNgYsD.jpg
Vevaxel på väg ur snart.

http://t.imgbox.com/FDFWPaxo.jpg
Här hade det gått lite varmt på ett vevlager så veveaxeln lämnades in till motorverkstad och där slipades den 0.10 på både vev och ram lager ytor.

http://t.imgbox.com/D5n3RqDl.jpg
Smog kolvar som inte går ända upp men dom får sitta kvar, blir nya ringar på dom bara.

http://t.imgbox.com/m5e5moX8.jpg
Gamla orginal kamdrivningen med en kedja som va slak och slut.

http://t.imgbox.com/nA3k4nLv.jpg
Oljetråget precis av plockat.

http://t.imgbox.com/4nCILxBS.jpg
Topparna har precis plockats av här och jag fick en liten chock då jag tyckte kolvarna va stora, jag hade förväntat mig att dom skulle vara mycke mindre...

http://t.imgbox.com/Fs0hYwrf.jpg
4027163 orginal 318 topparna som satt på, här syns dom stora öppna förbränningsrummen också.

http://t.imgbox.com/Efonw508.jpg
Motorn precis urlyft.

http://t.imgbox.com/ShUmrvXF.jpg
Motor på väg ur.

http://t.imgbox.com/fPa4fGN1.jpg
Här visste man nog inte riktigt vad man gett sig in på men resultatet när det är klart kommer bli så jäkla skoj!


Ursäkta att bilderna kom i bakvänd ordning...

//Per-Arne

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#3
http://t.imgbox.com/ysTIiD6t.jpg
Oljepumpen kontrollerad och den får sitta kvar.

http://t.imgbox.com/BHsCcuEo.jpg
En cylinder va lite repig så blocket lämnades in till motorverkstad för kontroll och hans a att det va lite slitet men OK att köra med så han honade ur loppen bara.

http://t.imgbox.com/O4qJYSUl.jpg
Vevaxeln när den kom hem från slipningen.

http://t.imgbox.com/tXByFZKx.jpg
Edelbrock 1406 600cfm förgasaren med elektrisk choke, kommer nog räcka långt i detta bygge, dock skulle kanske en 500cfm ge lite mera bottendrag och mer gassvar men vi får se hur den går med denna.

//Per-Arne

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
#4
http://t.imgbox.com/COamdPvu.jpg
Tog ut blocket och rengjorde det och spolade ur alla vatten och oljekanaler.

http://t.imgbox.com/pujEFkD5.jpg
Fick ur lite lös sittande rost ur blocket...

http://t.imgbox.com/dcLs49wd.jpg
Rengjort block som står på tork och är redo att börja bli ihop plockad

http://t.imgbox.com/AknyEDXM.jpg
Här är delar för närmare 8000kr som man tog med sig till garaget för att börja sätta ihop. Inte intercoolern dock smile

//Per-Arne

1 677 Inlägg
27 juni 2014
#5
Ska följas! smile

820 Inlägg
1 juli 2014
#6
Följer med stort intresse :-)

Om man säger

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
19 oktober 2014
Trådstartare
#7
Va ett bra tag sen man uppdaterade nåt här men det går sakta framåt. I helgen så har iaf alla kolvarna hittat på plats och packningsytorna har rengjorts. Hade ingen momentnyckel så jag kunde dra vevlagren så jag får ta det senare.

Börjat små kolla på topplock och ventiler nu och där kunde jag inte göra så mycke mer heller för jag hade ingen ventilbåge... Gjorde även en egen press för att kolla spänn trycket på ventilfjädrarna men jag måste kolla upp hur mycket det ska vara på dom för att dom ska vara godkända att köra med och dessutom med min värre kamaxel som dock är rätt mild men ändå värre än orginal.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-7cba10b709158de26a6aff71d8c07ca5.jpg
Den hemgjorda pressen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-3151537c47ed5c780d03c336b939cb51.jpg
Så här står blocket nu då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-1b36c3f40aae4f18783eb53833a76826.jpg
En till status bild på blocket.

//Per-Arne

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
9 maj 2015
Trådstartare
#8
dags för en uppdatering här nu, har kämpat emot latmasken nu och satt ett mål när motorn/bilen ska vara klar så jag ska försöka hålla det nu.

Är strax klar med topparna nu, har slipat in ventilerna och monterat fjädrarna så den biten är nu klar. Det som är kvar på topparna är matchportning av avgas/insugs portar och att plugga lufthålen under avgasportarna sen ska dom vara klar för montering.

Blocket/underdelen är ju klar, håller på att förbereda det för lack nu och oljetråget spolade jag rent på jobbet igår så det ska monteras och lackas också.

Har plockat fram insuget och förgasaren och börjat kolla lite smått där också och märkte att orginal fästet för gas vajer och växellåds stag måste modifieras lite för att fungera med weiand insuget men det ska inte vara några problem.

Ja om jag bara orkar så kommer jag hålla tråden mer uppdaterad fram över då det kommer bli mer skruvning med motorn då. Ikväll är det 30års fest och cruising som gäller så då blir det dåligt med skruvning i helgen smile

Här kommer lite kort på arbetet i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-290d2e9d12c9d7644b063d66eb0a9a9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-8cf8eedfa3372e13825453165e805220.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-65d14f61cd03d7ef113f2a7cce00bb72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-957511673c5beb4590b78e33168f4d62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-14ad605a9b791ae0134021a4a4374767.jpg

Har använt mig av Comp cams i det mesta som har med kamaxel drivning och ventil system så hoppas det kommer funka bra.

//Per-Arne

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#9
En rejäl uppdatering nu då!! Jag låter bilderna tala för sig så lämnar jag en beskrivning på vägen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-ec4c1c0a84dc41a945dba73aaceebc62.jpg

En bild på förgaseriet, är en Edelbrock 1406 600cfm förgasare på ett Weiand action+ insug


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-9ad7eecbdda24bc17ab7501af3cc4bb9.jpg

Frontkåpan målad, nu började det kännas kul och inspirerande igen när det börja bli färg på grejerna!


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-2eaf9a847d65f45679cf6818332590d6.jpg

Match portat insugssidan på topparna, hoppas detta kommer bli bra.


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-5a2a5d37db6269ca6ab06f39f97d2b82.jpg

Målning av motorblocket är igång här.


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-c85c9053e69f78f622f45de81f02d337.jpg

Lite delar målade och klara.


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-53cbb784af57cf5c51500d989528de2a.jpg

Börjat monteringen av lackade delar på motorn. tråget är rostskyddsprimat och svart målat så jag hoppas det ska hålla en massa år nu smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-d3b56ee6da7797efef7f81b91a2115a2.jpg

Å här står gamle svarten och väntar på sitt nya hjärta, den ser hyffsat sliten å trött ut nu...


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-c9ccb9c3a2fb66b4164bad8decac654f.jpg

Nya lyftare monterade. Allt i kamaxel, drivning och det mesta i ventilväg kommer från Comp Cams smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25186/25186-dd4947350c7400a99b97eb8ca1e5b3df.jpg

Å nu börjar det ta sig, här är topplocken färdig monterade och jag ska slänga på lite färg på dom också, sen är hela fronten klar utom vattenpumpen för den måste jag fixa nya bultar till.

Nu har man ju börjat hänga upp sig på små detaljer som bult skallar och slang klämmor som också ska se bra ut... Jaja det kommer nog bli jävligt bra när det är klart! Har bokat besiktnings tid den 2a juni för Sundsvall street meet är de 6 juni och det är det jag har som mål så vi får se hur det går med det...

fortsättning följer...

//Per-Arne

Baronen
1 434 Inlägg
12 september 2015
#10
En liten uppdatering vore väl på sin plats nu när höstmörkret tränger sig på. Hur har det gått? smile

Elbilar kan dra åt helvete.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#11
Jodå motorn vart ju klar i våras och har nu gått hela sommaren, dock så krånglar det med förgasaren så den ska väl ses över i vinter alternativt bytas ut och sen tänkte jag anlita Ljunggrens motor i Matfors för att få motorn inställd på rullande landsväg så allt är schysst och att man får papper på ungefär hur mycke motorn verkligen ger.

MEN det vart en fruktansvärd skillnad mot för hur den gick förut big_smile Det finns videoklipp om ni går in på Dodgens sida så får ni se hur den gick, dock så va det avgasläckage på videon så det låter lite illa men det är fixat så nu låter den bra big_smile

//Per-Arne


Sök