Finns/fanns förr, en internationell överenskommelse, som inte var bindande, och därför inte följdes av alla fordonstillverkare, att den primära identiteten, chnr/VIN, på rambyggda fordon, personbilar + lastbilar + bussar ska vara varaktigt placerad ramens högra främre endera ut- eller ovansida med tecken minst 7 mm höga.
Besiktade i höstas 3 rambyggda bilar på vilka jag visste var identiteterna var placerade. Såväl de primära som de sekundära.
Dessutom en utan ram där jag av en slump hittade den primära identiteten.
Nämligen i en halvkombi där jag monterade lastförankringsöglor.
Ren slump att jag avlägsnade så mycket av den tjocka fastklistrade bagagerumsmattan.
Hade jag borrat underifrån och sedan skurit bort mattan på ovansidan hade jag förmodligen borrat rakt genom tecknen.
Ett råd i all välmening.
När ni funnit primära identiteten.
Slipa inte rent med rondell eller liknande.
Borsta i stället rent med mässingsborste.
Måla i med permanent tuschpenna.
Stryk bort överflödet så att endast tecknen är ifylla.
Spreja över med klarlack.
Därefter eltejp över identiteten så att ni endast behöver lyfta på tejpen.
Så har jag gjort på flera fordon.
Såväl europeiska, japanska som amerikanska bilar samt europeiska husvagnar och en båtvagn.
Och står fortfarande på god fot med besiktningsförrättarna.
Vilket kan vara bra när man kommer in på besiktningspunkter där personalen vanligtvis har tolkningsföreträde.
Men man accepterar mina (bort-)förklaringar om avvikande konstruktioner med t ex spel(glapp på prosa).
Är man förtroendeingivande och verkar väl förberedd så har man oddsen på sin sida vid en ev diskussion.