ceso skrev:
Hej!
Jag har nyligen köpt en Peugeot 308, modell 2010, och nu undrar jag lite över det här med försäkring. Bilen köptes från en bilhandlare, och två veckors helförsäkring hos TryggHansa ingick. En vecka har gått så det börjar bli dags att teckna en egen försäkring.
Frågan är, ska jag satsa på hel- eller halvförsäkring?
Bilen är som sagt från 2010 och kostade drygt 90 000:-. Jag tror inte att jag kommer köra så mycket, kanske runt 1000 mil om året.
Bilen står på mig och eftersom att jag är 25 år är premierna dyra... Jag vet att en del skriver över bilarna på sina föräldrar för att få ner premien, men jag tycker inte att det känns rätt så jag vill inte göra det.
Det hade känts skönt att ha en helförsäkring, MEN, det är otroligt dyrt. En halvförsäkring kan jag få för runt 6000:-/året, medan en helförsäkring skulle kosta mig minst 13 000:-/året.
Jag har inte ägt en bil tidigare så har inte så stor erfarenhet eller vana av att köra, även om jag gör det då och då i tjänsten. Körkort har jag haft i 6 år.
Min sambo tycker helt klart att jag ska satsa på en halvförsäkring. Bilhandlaren tyckte helförsäkring.
Hur hade ni gjort?