2649
Sök

Omkörning och visar finger!

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:
Sen en fråga till, kan en person ringa in till polisen eller transportstyrelsen och säga typ ja han kör i vi säger 140km/h kan ni ta hans körkort osv? Eller om någon personbil ser att en bil slänger ut skräp från bilen ut i naturen osv? Har sett detta många gånger men har inte ringt in om det.. Man måste ju nästan ha bildbevis eller filmbevis om det ska bli nått eller?!

Yes, du begår ett brott mot Allmänna Miljö- och Infrastruktursbalken 3§ 24:

"den som vid nedskräpning från åkdon, häst, landfartyg eller rälsgående farkost, via färd på allmän väg där bredden överstiger 79 centimeter, genom en aktiv eller vårdslös handling, kan ordningsbot á 9000 riksdaler alternativt samhällstjänst utmed brottsplatsen á 300 veckor utdömas. "

Vilket innebär att du antingen får böter eller blir tvingad till att plocka skräp utefter vägen du skräpat ner i 300 veckor! Så det är bäst att se till att hålla Tuttifruttipåsarna och Mcdonaldsmuggarna under strikt uppsikt!

wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Forummoderator
26 361 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:
Jag undrade fortfarande om man kunde bli av med kortet?  Om han kommer hit å vill misshandla mig kliar inte mig någonstans!

Om du har tagit körkortet så torde du också veta svaret på frågan..

Edit: Jag ska vara snäll. Gör så här i stället. Ring till Polisen och be att få berätta om vad du och din kompis har gjort i trafiken. Berätta om den dumme bilisten som låg i vägen för er, och hur, var och när ni helt enkelt var tvungna att räcka fingret åt denne, och ställ sedan frågan om ni kan åka dit på detta.
På detta sätt kommer du få ett rakare svar på din fråga.
Senast redigerat av Mack (22 juli 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

HeyPapii
22 juli 2014
Trådstartare
Man kan väl inte bara ringa in å säga du den killen slängde skräp utan bevis?   Då kan man ju sätta dit halva Sverige för skojs skull om man velat!

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:
Jag undrade fortfarande om man kunde bli av med kortet?  Om han kommer hit å vill misshandla mig kliar inte mig någonstans!

Du har ju redan fått svar på din fråga. Vid årsskiftet förde man åter igen in regeln om allmän översyn. Du har dessutom skyldighet att ange vem som körde ditt fordon om polisen frågar. Så om du kör för fort eller ger fingret så är det motpartens skyldighet att rapportera detta och du åker dit. Penitus imaginarium - enkelt och logiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:
Man kan väl inte bara ringa in å säga du den killen slängde skräp utan bevis?   Då kan man ju sätta dit halva Sverige för skojs skull om man velat!

Hur gammal är du egentligen? Ärligt nu!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:

Exakt, men du får stå för rättegångskostnaderna om bevisen inte håller, så oftast stämmer man inte folk i Sverige på samma sätt som i USA.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

HeyPapii
22 juli 2014
Trådstartare
Vid årsskiftet, haha roliga gobbar

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:

Går går det alltid. Ta en bild på nedskräparna och skicka till polisen så ska du se att det kommer hända grejer cool Därför som det är så många idag som har kameror installerade i sina bilar, för att sätta dit skräphuliganerna wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

640 Inlägg
22 juli 2014
Growe skrev:
hastighetsbegränsningarna är vilken hastighet som högst får köras på vägen. lägre hastigheter är inga som helst problem att hålla.

Och ändå klagar du på stance-bilar i din signatur? smile

torpis skrev:
Exakt, men du får stå för rättegångskostnaderna om bevisen inte håller, så oftast stämmer man inte folk i Sverige på samma sätt som i USA.

Fast det stämmer ju inte riktigt i det här fallet. Om man polisanmäler något/någon så är det inte längre ett tvistemål. Utan då blir det förundersökning, som leder till åtal och en vanlig rättegång. I dom flesta såna fall stannar kostnaden för advokat etc på staten.

Men åter till tråden. Seriöst TS, har du någonsin kört bil tidigare? Antingen så är man mogen och lugn i trafiken och inte får några problem. Eller så är man kaxig som fan, pekar finger åt allt och alla, tutar, ligger nära osv och så står man sitt kast. Pekar man finger osv så är det ju inte Harry Haffa man ska vara mest rädd för dock.

HeyPapii
22 juli 2014
Trådstartare
Harry haffa?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:
Harry haffa?

Har du aldrig läst biltidningen "Wheels"? Där heter snuten "Harry Haffa"!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 juli 2014
så här säger lagen

Notisum skrev:
2014:834

bilaga
1 § Den som uppvisar olämpligt uppförande i trafiken i ett fordon kan dömas till Vårdslöshet i trafik alt. grov vårdslöshet i trafik. Lagen underteckades 9 september 2013 ska gälla som lag här i landet. Lagen innehåll framgår av en bilaga till denna lag. /Träder i kraft I:2014-1.1

Lagrum:

1 § trafikbrottslagen (1951:649)

Kör fort så hinner inget hända...

HeyPapii
22 juli 2014
Trådstartare
Är tydligen inte lika allmänbildad som dig tuffing!

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
22 juli 2014
pulchi skrev:
Growe skrev:
hastighetsbegränsningarna är vilken hastighet som högst får köras på vägen. lägre hastigheter är inga som helst problem att hålla.

Och ändå klagar du på stance-bilar i din signatur? smile

torpis skrev:

Fast det stämmer ju inte riktigt i det här fallet. Om man polisanmäler något/någon så är det inte längre ett tvistemål. Utan då blir det förundersökning, som leder till åtal och en vanlig rättegång. I dom flesta såna fall stannar kostnaden för advokat etc på staten.

Men åter till tråden. Seriöst TS, har du någonsin kört bil tidigare? Antingen så är man mogen och lugn i trafiken och inte får några problem. Eller så är man kaxig som fan, pekar finger åt allt och alla, tutar, ligger nära osv och så står man sitt kast. Pekar man finger osv så är det ju inte Harry Haffa man ska vara mest rädd för dock.

att jag inte gillar långsamma bilar har inget med hur lagen om hastighets begränsningar är gjord smile

men jag gillar inte heller långsamma bilar. men pekar inte finger pga det.

ska nog ändra signaturen.. eftersom det inte stämmer bara idioter som tror dom stancat sin bil som bara förstört den och gjort raka motsatsen till vad stance står för...    en bil som inte kan framföras på väg är inte perfekt på något sätt utan operfekt..

Kör fort så hinner inget hända...

HeyPapii
22 juli 2014
Trådstartare
Han kan ha pekat ett finger också vem vet, ingen kan bevisa det precis!

450 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:
Han kan ha pekat ett finger också vem vet, ingen kan bevisa det precis!

Alltså seriöst hur gammal är du.

Är du inte man nog att ta konsekvenserna av att peka finger, ge fan i det och väx upp !

Ynkligare människa och fjantigare tråd får man leta efter.

Förresten ring polisen själv och fråga vetja kan dem läxa upp dig i hur man beter sig

HeyPapii
22 juli 2014
Trådstartare
Tuff kille!

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2014
HeyPapii skrev:
Vid årsskiftet, haha roliga gobbar

HeyPapii skrev:
Är tydligen inte lika allmänbildad som dig tuffing!

HeyPapii skrev:
Tuff kille!

Vi stänger lekstugan.

Tänk på....

5§ När du skriver ett nytt inlägg
Det är inte tillåtet att provocera för provocerandets skull. Det kallas "trolling" och kommer att leda till avstängning.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

13§ Vett och etikett
Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
Var trevlig och respektera andras åsikter.
Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna.
Skrik inte - Använd inte VERSALER, "!!!!!!!!!!", "?????????" eller liknande.
Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!

Administratör
11 935 Inlägg
22 juli 2014
Om vi säger så här. Jag går till polisen och säger att jag såg XXX köra för fort samtidigt som han lipade åt mig, visade fingret samt åt en cheezeburgare med båda händerna i en högersväng framför en skola och utan bilbälte.

Tror du då att XXX förlorar körkortet?

Låter det verkligen rimligt att vem som helst kan komma med vilket påstående som helst och att det sen räcker?

Det känns som trolleri hela den här tråden...

...och är du allvarlig; tänk efter lite, tror du inte att det behövs något mer konkret än bara "jag såg minsann!"

Mvh smile

EDIT: Äsch! Postad efter låsning, jag är för långsam wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök