2906
Sök

Köpråd: Saab 9-3 Aero v6 vs R4

398 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hej!
En 9-3 generation 2 ska införskaffas, och valet mellan R4 och v6 är inte helt självklart. Det är en fråga som avhandlats ganska mycket tidigare, men nu när bilarna börjar få några år på nacken undrar man ju onekligen vilket som är det bästa begagnatköpet? Hur skiljer sig hållbarheten åt mellan de två motorerna? Vågar man köpa en Aero med några mil på nacken, dvs runt eller drygt 20k som många av dom tidigare årsmodellerna rullat vid det här laget, eller är det att köpa en tidsinställd bomb? Hur står sig Aero modellerna mot sina något svagare bröder 2.0t vad gäller hållbarhet osv?

Tack på förhand!
Axel

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 augusti 2014
#2
AX3L skrev:
Hej!
En 9-3 generation 2 ska införskaffas, och valet mellan R4 och v6 är inte helt självklart. Det är en fråga som avhandlats ganska mycket tidigare, men nu när bilarna börjar få några år på nacken undrar man ju onekligen vilket som är det bästa begagnatköpet? Hur skiljer sig hållbarheten åt mellan de två motorerna? Vågar man köpa en Aero med några mil på nacken, dvs runt eller drygt 20k som många av dom tidigare årsmodellerna rullat vid det här laget, eller är det att köpa en tidsinställd bomb? Hur står sig Aero modellerna mot sina något svagare bröder 2.0t vad gäller hållbarhet osv?

Tack på förhand!
Axel

Det vågar man absolut! smile

Ingen av motorerna till ng9-3 har några större problem som de gamla 9-5:orna före -04 hade. Möjligtvis att dieselmotorerna råkar ut för nästan garanterade byten av virvelspjäll och EGR-ventiler, men nu snackar vi ju bensin/ bio-motorer.

Kolla annars sådant man kollar på alla bilar, dvs att man kan leva med eventuell rost, att all el funkar, remmar, missljud, AC, växellåda, koppling osv. Dessa delar är ju inget specifikt för modellen, utan något man måste kolla på alla bilar som inte är nyaKrängningshämmarstagen är en känslig punkt. Är de glappa "knakar" bilen över farthinder och större ojämnheter. Men de är billiga att byta.

Att tänka på med V6:an är att det finns en rejäl anledning till att de inte är så mycket dyrare än de mindre motorerna och att de är svårsålda trots bra utrustning. De är för jävla törstiga. Du kan räkna med 1,2-1,5 l/ mil blandad körning på bensin om du kör som folk! Långkörning på landsväg ger strax under litern. Den motorn är helt enkelt inte på något sätt optimerad för låg förbrukning även om den är ruskigt bra i övrigt.
Min har lika många hästar och drar ca 0,75 blandat, aldrig över 0,9 ens när jag kört väldigt mycket korta körningar i stan någon tank. Nu har jag kört mycket landsväg, så nu står den på 0,63 för tillfället.

Med det sagt, om du absolut inte måste ha just en sexa kan det vara minst lika bra att skaffa en fyrcylindrig 2,0T Aero och slänga in ett steg 1 trim i den. Då har du samma utrustningsnivå och likvärdig effekt för betydligt lägre förbrukning.

Men om förbrukning är underordnat och bättre bottendrag prioriterat är det bara att köra på, du kommer sannolikt inte att få mycket problem med motorn på en sådan bil smile

Edit: Nu finns det säkert folk med en 9-3 V6 som kört till Puttgarten och handlat 1,2 ton bärs med 4 tjocka polare som passagerare, skidbox och ett BE-släp i 140 knyck utan att den dragit över 0,8 för att när de kommer hem dessutom upptäcka att handbromsen låg halvt i. Det verkar som det alltid gör det när det pratas förbrukning. Men de siffror jag nämner rör sig i de härader folk med dessa bilar oftast brukar nämna.

Edit 2:

Om man sedan pratar bilar som rullat över 20k mil är det individuella skicket och omhändertagandet under bilens livslängd det viktigaste. Det finns inga direkt modellrelaterade motorproblem, men har man skött en motor halvtaskigt i 20k mil kanske den mår sämre.

Inte i närheten av 20k mil, bara hälften smile
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … =6&w=3

Billigare, 15k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

12k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

Steg 1 290 hk 9k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

13k mil
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_93 … =6&w=3

Generellt verkar priserna hamna över 100k när man går under 10k mil, men finns ju hur mycket som helst. Man får inte vara rädd att åka en bit för att titta på bil, jag hämtade min 60 mil bort smile
Senast redigerat av Andromeda (2 augusti 2014)


398 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#3
Andromeda skrev:
Det vågar man absolut! smile

Ingen av motorerna till ng9-3 har några större problem som de gamla 9-5:orna före -04 hade. Möjligtvis att dieselmotorerna råkar ut för nästan garanterade byten av virvelspjäll och EGR-ventiler, men nu snackar vi ju bensin/ bio-motorer.

Kolla annars sådant man kollar på alla bilar, dvs att man kan leva med eventuell rost, att all el funkar, remmar, missljud, AC, växellåda, koppling osv. Dessa delar är ju inget specifikt för modellen, utan något man måste kolla på alla bilar som inte är nya. Krängningshämmarstagen är en känslig punkt. Är de glappa "knakar" bilen över farthinder och större ojämnheter. Men de är billiga att byta.

Att tänka på med V6:an är att det finns en rejäl anledning till att de inte är så mycket dyrare än de mindre motorerna och att de är svårsålda trots bra utrustning. De är för jävla törstiga. Du kan räkna med 1,2-1,5 l/ mil blandad körning på bensin om du kör som folk! Långkörning på landsväg ger strax under litern. Den motorn är helt enkelt inte på något sätt optimerad för låg förbrukning även om den är ruskigt bra i övrigt.
Min har lika många hästar och drar ca 0,75 blandat, aldrig över 0,9 ens när jag kört väldigt mycket korta körningar i stan någon tank. Nu har jag kört mycket landsväg, så nu står den på 0,63 för tillfället.

Med det sagt, om du absolut inte måste ha just en sexa kan det vara minst lika bra att skaffa en fyrcylindrig 2,0T Aero och slänga in ett steg 1 trim i den. Då har du samma utrustningsnivå och likvärdig effekt för betydligt lägre förbrukning.

Men om förbrukning är underordnat och bättre bottendrag prioriterat är det bara att köra på, du kommer sannolikt inte att få mycket problem med motorn på en sådan bil smile

Edit: Nu finns det säkert folk med en 9-3 V6 som kört till Puttgarten och handlat 1,2 ton bärs med 4 tjocka polare som passagerare, skidbox och ett BE-släp i 140 knyck utan att den dragit över 0,8 för att när de kommer hem dessutom upptäcka att handbromsen låg halvt i. Det verkar som det alltid gör det när det pratas förbrukning. Men de siffror jag nämner rör sig i de härader folk med dessa bilar oftast brukar nämna.

Edit 2:

Om man sedan pratar bilar som rullat över 20k mil är det individuella skicket och omhändertagandet under bilens livslängd det viktigaste. Det finns inga direkt modellrelaterade motorproblem, men har man skött en motor halvtaskigt i 20k mil kanske den mår sämre.

Inte i närheten av 20k mil, bara hälften smile
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … =6&w=3

Billigare, 15k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

12k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

Steg 1 290 hk 9k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

13k mil
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_93 … =6&w=3

Generellt verkar priserna hamna över 100k när man går under 10k mil, men finns ju hur mycket som helst. Man får inte vara rädd att åka en bit för att titta på bil, jag hämtade min 60 mil bort smile

Stort tack för alla tips!

Nej jag har också hört att 9-3an rent allmänt inte ska vara samma problembarn som 9-5an varit, och att den nyare modellen från 03 ska vara betydligt bättre än den äldre på ganska många punkter. Sen är det väl ändå en chansning, man hör om folk med Toyota och gott om problem liksom de som kört Peugeot i 20 år utan att byta mer än olja. Men det är ju bra att de allmänna uppfattningarna verkar vara ganska positiva kring motorn!

Nej någon sexa behöver det ju inte nödvändigtvis vara, men den låter ju helt klart lockande (bokstavligt talat) smile
Jag har också hört skräckhistorier om förbrukningen som är lite oroväckande, medan andra hävdar att 6an är "20% törstigare och 40% roligare". Iof funderar jag på om man inte luras lite av siffrorna eftersom V6an ofta såldes som automat, och inte alltför sällan som XWD (fyrhjulsdrift)?
Med de cirka 1k mil per år jag lär köra är väl iof inte förbrukningen den stående punkten heller, men visst är det inte kul när det börjar krypa en bra bit över litern blandad körning. Men frågan kvarstår, är den extra förbrukningen värd pengarna?

Just det här exemplaret hade en ägare, dokumenterade oljebyten var 1000e mil (utöver vanlig service) vilket känns betryggande. Bor precis som mig i Värmland så man kan väl anta att det mest är landsvägskörning. Lite rost dock, vilket är något oroväckande. Han ska ha 63k för maskinen, vad tycker ni om det rent spontant?

Tack för tipsen förresten! Dock, och det är det som begränsar utbudet något, är jag ganska bestämd på att det ska vara en manuell sedan. Annars ligger tre av de bilarna du länkade inom 8 mil från där jag bor nu under sommaren smile Lite högt pris på några av dom också, helst skulle jag inte ligga så mycket över 65-75k. Annars mottager jag gärna tips, både på R4 och V6a alternativen!

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 augusti 2014
#4
AX3L skrev:
Andromeda skrev:
Det vågar man absolut! smile

Ingen av motorerna till ng9-3 har några större problem som de gamla 9-5:orna före -04 hade. Möjligtvis att dieselmotorerna råkar ut för nästan garanterade byten av virvelspjäll och EGR-ventiler, men nu snackar vi ju bensin/ bio-motorer.

Kolla annars sådant man kollar på alla bilar, dvs att man kan leva med eventuell rost, att all el funkar, remmar, missljud, AC, växellåda, koppling osv. Dessa delar är ju inget specifikt för modellen, utan något man måste kolla på alla bilar som inte är nya. Krängningshämmarstagen är en känslig punkt. Är de glappa "knakar" bilen över farthinder och större ojämnheter. Men de är billiga att byta.

Att tänka på med V6:an är att det finns en rejäl anledning till att de inte är så mycket dyrare än de mindre motorerna och att de är svårsålda trots bra utrustning. De är för jävla törstiga. Du kan räkna med 1,2-1,5 l/ mil blandad körning på bensin om du kör som folk! Långkörning på landsväg ger strax under litern. Den motorn är helt enkelt inte på något sätt optimerad för låg förbrukning även om den är ruskigt bra i övrigt.
Min har lika många hästar och drar ca 0,75 blandat, aldrig över 0,9 ens när jag kört väldigt mycket korta körningar i stan någon tank. Nu har jag kört mycket landsväg, så nu står den på 0,63 för tillfället.

Med det sagt, om du absolut inte måste ha just en sexa kan det vara minst lika bra att skaffa en fyrcylindrig 2,0T Aero och slänga in ett steg 1 trim i den. Då har du samma utrustningsnivå och likvärdig effekt för betydligt lägre förbrukning.

Men om förbrukning är underordnat och bättre bottendrag prioriterat är det bara att köra på, du kommer sannolikt inte att få mycket problem med motorn på en sådan bil smile

Edit: Nu finns det säkert folk med en 9-3 V6 som kört till Puttgarten och handlat 1,2 ton bärs med 4 tjocka polare som passagerare, skidbox och ett BE-släp i 140 knyck utan att den dragit över 0,8 för att när de kommer hem dessutom upptäcka att handbromsen låg halvt i. Det verkar som det alltid gör det när det pratas förbrukning. Men de siffror jag nämner rör sig i de härader folk med dessa bilar oftast brukar nämna.

Edit 2:

Om man sedan pratar bilar som rullat över 20k mil är det individuella skicket och omhändertagandet under bilens livslängd det viktigaste. Det finns inga direkt modellrelaterade motorproblem, men har man skött en motor halvtaskigt i 20k mil kanske den mår sämre.

Inte i närheten av 20k mil, bara hälften smile
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … =6&w=3

Billigare, 15k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

12k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

Steg 1 290 hk 9k mil
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9_3 … =6&w=3

13k mil
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_93 … =6&w=3

Generellt verkar priserna hamna över 100k när man går under 10k mil, men finns ju hur mycket som helst. Man får inte vara rädd att åka en bit för att titta på bil, jag hämtade min 60 mil bort smile

Stort tack för alla tips!

Nej jag har också hört att 9-3an rent allmänt inte ska vara samma problembarn som 9-5an varit, och att den nyare modellen från 03 ska vara betydligt bättre än den äldre på ganska många punkter. Sen är det väl ändå en chansning, man hör om folk med Toyota och gott om problem liksom de som kört Peugeot i 20 år utan att byta mer än olja. Men det är ju bra att de allmänna uppfattningarna verkar vara ganska positiva kring motorn!

Nej någon sexa behöver det ju inte nödvändigtvis vara, men den låter ju helt klart lockande (bokstavligt talat) smile
Jag har också hört skräckhistorier om förbrukningen som är lite oroväckande, medan andra hävdar att 6an är "20% törstigare och 40% roligare". Iof funderar jag på om man inte luras lite av siffrorna eftersom V6an ofta såldes som automat, och inte alltför sällan som XWD (fyrhjulsdrift)?
Med de cirka 1k mil per år jag lär köra är väl iof inte förbrukningen den stående punkten heller, men visst är det inte kul när det börjar krypa en bra bit över litern blandad körning. Men frågan kvarstår, är den extra förbrukningen värd pengarna?

Just det här exemplaret hade en ägare, dokumenterade oljebyten var 1000e mil (utöver vanlig service) vilket känns betryggande. Bor precis som mig i Värmland så man kan väl anta att det mest är landsvägskörning. Lite rost dock, vilket är något oroväckande. Han ska ha 63k för maskinen, vad tycker ni om det rent spontant?

Tack för tipsen förresten! Dock, och det är det som begränsar utbudet något, är jag ganska bestämd på att det ska vara en manuell sedan. Annars ligger tre av de bilarna du länkade inom 8 mil från där jag bor nu under sommaren smile Lite högt pris på några av dom också, helst skulle jag inte ligga så mycket över 65-75k. Annars mottager jag gärna tips, både på R4 och V6a alternativen!

Om det är värt förbrukningen för dig vet bara du smile
Annars har du ju en för 80k (15k mil) bland de jag länkade, i Värmland. Går nog garanterat att få loss för 70-75k vid snabb affär. Så här i semestertider är det svårt att sälja bil, folk lägger pengar på annat. Var  ju i och för sig kombi.

Köp ingen sedan är mitt andra tips. De drar inte mindre soppa eftersom de inte är så mycket lättare och är bara opraktiska. Rätt vad det är skulle du uppskatta lite extra utrymme. Dumt att inte köpa en kombi när de varken är dyrare eller drar mer soppa. Dessutom snyggare (min åsikt).

Edit: Min andra åsikt är att en sedan ska kosta 10-15k mindre än motsvarande kombi. Kollar man på Saab är det nästan omöjligt att sälja en sedan. Barnfamiljer (och många fler) vill ha kombin, bara någon enstaka ungdom som kan tänka sig en sedan. Sedanerna blir liggande på Blocket och ståendes i bilhallarna i evigheter. Blocket priser för >20k mil och kombi verkar ligga runt 60-70k. En sedan borde då kosta 45-50k och uppåt.

Betalar du 63k för en sedan med >20k mil på mätaren betalar du för mycket. Vill du sedan sälja den efter ett tag är det risk att du inte hittar någon som vill betala för mycket i sin tur, och då får du ta förlusten för att du betalade för mycket.
Senast redigerat av Andromeda (3 augusti 2014)


398 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#5
Andromeda skrev:
Om det är värt förbrukningen för dig vet bara du smile
Annars har du ju en för 80k (15k mil) bland de jag länkade, i Värmland. Går nog garanterat att få loss för 70-75k vid snabb affär. Så här i semestertider är det svårt att sälja bil, folk lägger pengar på annat. Var  ju i och för sig kombi.

Köp ingen sedan är mitt andra tips. De drar inte mindre soppa eftersom de inte är så mycket lättare och är bara opraktiska. Rätt vad det är skulle du uppskatta lite extra utrymme. Dumt att inte köpa en kombi när de varken är dyrare eller drar mer soppa. Dessutom snyggare (min åsikt).

Edit: Min andra åsikt är att en sedan ska kosta 10-15k mindre än motsvarande kombi. Kollar man på Saab är det nästan omöjligt att sälja en sedan. Barnfamiljer (och många fler) vill ha kombin, bara någon enstaka ungdom som kan tänka sig en sedan. Sedanerna blir liggande på Blocket och ståendes i bilhallarna i evigheter. Blocket priser för >20k mil och kombi verkar ligga runt 60-70k. En sedan borde då kosta 45-50k och uppåt.

Betalar du 63k för en sedan med >20k mil på mätaren betalar du för mycket. Vill du sedan sälja den efter ett tag är det risk att du inte hittar någon som vill betala för mycket i sin tur, och då får du ta förlusten för att du betalade för mycket.

Haha, ja det är ju sant tongue

Ja den har jag också tittat ganska mycket på. Samma sak gäller med den olivgröna, som hade 13k mil på mätaren och låg ute för 75 (dock med suspekt många ägare).

Hmm, nej något bra logiskt argument till varför man skulle välja sedanen har inte jag heller. Designmässigt har väl båda sina fördelar, men sedanen känns lite mer ungdomlig på något vis vilket kanske mest beror på att vi är dom enda dumma nog att köpa sedan lol Och det är väl också lite det som ligger bakom att jag hellre köper en sedan, att det känns mer som "Pappas bil" om jag köper kombi som 22-årig student.

Du har helt rätt angående priset på sedanen förresten, och på en motor som v6an borde det skilja ännu mer. Eftersom det som sagt främst är ungdomar som köper bilarna blir höga driftskostnader ännu mer påtagliga, och 63 för den känns efter lite research som klart i överkant. Den har ju som sagt gått 20+ när jag säljer den, och bara för att det ligger ute bilar med de milen för 50k+ betyder inte det att de säljs för det priset.

För att ytterligare krångla till valet lite.. Hur stor skillnad är det egentligen mellan Aero och Vector 2.0t (dvs lätt-trycks, 175hk)? Jag råkade se att skatten är en tusenlapp billigare per år för den jämfört med Aero 2.0T, och dessutom ligger de betydligt lägre i pris. Är Aero-paketet med Mitsubishi-turbon, växellådan och chassit (om inte det är en Vector - Active med sportchassi) värt att betala så mycket extra för?

Tack för all hjälp hittills för övrigt, det har varit väldigt värdefullt!

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 augusti 2014
#6
Aeron har en del biffigare komponenter, bland annat koppling och låda. Bromsar och en del chassidetaljer och dämpare skiljer också till Aerons fördel. Ska du trimma är det mycket intressant. Ska du ha 50 hk extra i en 1,8t eller 2,0t lär du behöva uppgradera kopplingen om det ska hålla för vridet på sikt. Ett måste är den 6-växlade manuella lådan som sitter som standard i manuella Aero men inte är standard i alla Vector. Den plockar ned varven från 2400 rpm till 2000 rpm i 110 km/h på högsta växeln!

2,0t är samma motor som 1,8t hur konstigt det än låter. Bara programvara skiljer. Båda har 1995 cc cylindervolym, men för att differentiera dom fick den med mindre effekt heta 1,8t så att marknadsföringsavdelningen fick det lite enklare.

Vector finns med mer eller mindre utrustning. Stolarna är i princip samma som Aero, men oftare utan helskinn och elstyrda framstolar på bägge sidor. Man kunde i princip utrusta en Vector som en Aero, men med en Aero får du garanterat all aero-utrustning som största stereon, elskinnstolar osv. De flesta lär vara fullsmetade, och exteriörpaketet är ju snyggare till Aero än Vector. Ska du hitta en Vector med samma specar blir det svårt. Sen är det ju motorn. Fram tills Biopower-motorerna kom var det bara Aero du kunde få med 210 hk-motorn (eller V6). Därefter blev Aero mer av ett utrustningspaket du kunde välja till vilken motor som helst. I teorin kunde du beställa en 1,8t eller 1,9 Tid med Aero-specad utrustning eller en 210 hk Linear.
En Aero är alltid en Aero, men blev lite mindre Aero när det inte längre var givet att den hade största motorn smile

Men ska du ändå gå på den största motorn så skaffa en Aero, annars går du bara och retar dig på att bilen inte har den och den utrustningen smile

I Biopower-serien finns 1,8t 150/180 hk, 2,0t 175/210 hk och V6 260/280 hk. 180 och 210 hk gäller om man har etanol i tanken på 1,8t och 2,0t. Tidigare var det som sagt 1,8t 150 hk, 2,0t 175 hk och 2,0T 210 hk förutom sexan.


398 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#7
Andromeda skrev:
Aeron har en del biffigare komponenter, bland annat koppling och låda. Bromsar och en del chassidetaljer och dämpare skiljer också till Aerons fördel. Ska du trimma är det mycket intressant. Ska du ha 50 hk extra i en 1,8t eller 2,0t lär du behöva uppgradera kopplingen om det ska hålla för vridet på sikt. Ett måste är den 6-växlade manuella lådan som sitter som standard i manuella Aero men inte är standard i alla Vector. Den plockar ned varven från 2400 rpm till 2000 rpm i 110 km/h på högsta växeln!

2,0t är samma motor som 1,8t hur konstigt det än låter. Bara programvara skiljer. Båda har 1995 cc cylindervolym, men för att differentiera dom fick den med mindre effekt heta 1,8t så att marknadsföringsavdelningen fick det lite enklare.

Vector finns med mer eller mindre utrustning. Stolarna är i princip samma som Aero, men oftare utan helskinn och elstyrda framstolar på bägge sidor. Man kunde i princip utrusta en Vector som en Aero, men med en Aero får du garanterat all aero-utrustning som största stereon, elskinnstolar osv. De flesta lär vara fullsmetade, och exteriörpaketet är ju snyggare till Aero än Vector. Ska du hitta en Vector med samma specar blir det svårt. Sen är det ju motorn. Fram tills Biopower-motorerna kom var det bara Aero du kunde få med 210 hk-motorn (eller V6). Därefter blev Aero mer av ett utrustningspaket du kunde välja till vilken motor som helst. I teorin kunde du beställa en 1,8t eller 1,9 Tid med Aero-specad utrustning eller en 210 hk Linear.
En Aero är alltid en Aero, men blev lite mindre Aero när det inte längre var givet att den hade största motorn smile

Men ska du ändå gå på den största motorn så skaffa en Aero, annars går du bara och retar dig på att bilen inte har den och den utrustningen smile

I Biopower-serien finns 1,8t 150/180 hk, 2,0t 175/210 hk och V6 260/280 hk. 180 och 210 hk gäller om man har etanol i tanken på 1,8t och 2,0t. Tidigare var det som sagt 1,8t 150 hk, 2,0t 175 hk och 2,0T 210 hk förutom sexan.

Ber om ursäkt för sent svar, men stort tack för den redogörelsen!

En vector med "Active" paketet och sportchassi som ganska många 2.0t på blocket har, hur mycket skiljer den från en bil som är såld som Aero? Skinnklädsel osv är ju enkelt att se själv, men jag tänker mer på saker som chassikomponenter, drivlina osv.

För att krångla till det ytterligare såg jag att en TTiD, dvs dubbelturbo-diesel 180HK inte kostar mer i skatt än en vanlig Aero bensinare, men onekligen drar mindre. Om man inte kör så långt, säg runt 1-1.5k mil ganska normalt med lång/kortkörning, hur ser ägandekostnaderna på en sådan ut jämfört med en bensinare? I min värld måste man köra MINST 2k mil för att en diesel ska löna sig, men det kanske har ändrats?

166 Inlägg
5 augusti 2014
#8
AX3L skrev:
Ber om ursäkt för sent svar, men stort tack för den redogörelsen!

En vector med "Active" paketet och sportchassi som ganska många 2.0t på blocket har, hur mycket skiljer den från en bil som är såld som Aero? Skinnklädsel osv är ju enkelt att se själv, men jag tänker mer på saker som chassikomponenter, drivlina osv.

För att krångla till det ytterligare såg jag att en TTiD, dvs dubbelturbo-diesel 180HK inte kostar mer i skatt än en vanlig Aero bensinare, men onekligen drar mindre. Om man inte kör så långt, säg runt 1-1.5k mil ganska normalt med lång/kortkörning, hur ser ägandekostnaderna på en sådan ut jämfört med en bensinare? I min värld måste man köra MINST 2k mil för att en diesel ska löna sig, men det kanske har ändrats?

Du tittar alltså i första hand på årsmodell -08 och nyare?

Bilar beställda med Vector Active paket så var sportchassi valfritt. Har man dock valt att inte plocka bort sportchassit så är det samma chassi som i Aeron.
Växellåda och koppling bestäms efter vilken motor du har - inte designlinje (Linear, Vector, Aero).
Så har du en manuell Vector 2,0t Biopower och en manuell Aero 2,0t Biopower så är det samma 6-vxl låda och koppling i båda.

I det stora hela kan en Vector vara minst lika välutrustad som en Aero. Det som däremot är unikt för Aeron är:
Läderklädd sportratt “Aero” (med långa silverinlägg i ratten) • Exteriört sportpaket Aero (annan front och lite sånt) •Dubbla sportavgasrör • Uppgraderat bromssystem (314mm frambromsar istället för 302mm)

Vill du gräva ner dig mer i utrustning så finns utrustningslistan och lite allmän info här.
--> http://www.bilpartner.se/Produktfakta%2 … /pp_93.pdf <--

Dieselfrågan lämnar jag över till någon annan. Däremot vet jag att för varje ny årsmodell jobbade Saab ner utsläppen (och förbrukningen) på TTiD-motorn.

Sedan ett litet tips så där. Bilar med det gråa halvskinnet med det ljusa tyginläggen i. Blir det tyget fuktigt, säg att du kanske river in lite snö på vintern som får smälta och torka in, så kommer det se ut som någon haft inkontinensproblem. Värt att tänka på. Hade den inredningen i min förra 9-3SS och det var ingen rolig upplevelse. Valde därför aktivt bort bilar med den inredningen när jag letade efter min nuvarande 9-3. En petitess kanske kan tyckas, men det är som sagt värt att tänka på.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

398 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#9
Motch_swe skrev:
AX3L skrev:
Ber om ursäkt för sent svar, men stort tack för den redogörelsen!

En vector med "Active" paketet och sportchassi som ganska många 2.0t på blocket har, hur mycket skiljer den från en bil som är såld som Aero? Skinnklädsel osv är ju enkelt att se själv, men jag tänker mer på saker som chassikomponenter, drivlina osv.

För att krångla till det ytterligare såg jag att en TTiD, dvs dubbelturbo-diesel 180HK inte kostar mer i skatt än en vanlig Aero bensinare, men onekligen drar mindre. Om man inte kör så långt, säg runt 1-1.5k mil ganska normalt med lång/kortkörning, hur ser ägandekostnaderna på en sådan ut jämfört med en bensinare? I min värld måste man köra MINST 2k mil för att en diesel ska löna sig, men det kanske har ändrats?

Du tittar alltså i första hand på årsmodell -08 och nyare?

Bilar beställda med Vector Active paket så var sportchassi valfritt. Har man dock valt att inte plocka bort sportchassit så är det samma chassi som i Aeron.
Växellåda och koppling bestäms efter vilken motor du har - inte designlinje (Linear, Vector, Aero).
Så har du en manuell Vector 2,0t Biopower och en manuell Aero 2,0t Biopower så är det samma 6-vxl låda och koppling i båda.

I det stora hela kan en Vector vara minst lika välutrustad som en Aero. Det som däremot är unikt för Aeron är:
Läderklädd sportratt “Aero” (med långa silverinlägg i ratten) • Exteriört sportpaket Aero (annan front och lite sånt) •Dubbla sportavgasrör • Uppgraderat bromssystem (314mm frambromsar istället för 302mm)

Vill du gräva ner dig mer i utrustning så finns utrustningslistan och lite allmän info här.
--> http://www.bilpartner.se/Produktfakta%2 … /pp_93.pdf <--

Dieselfrågan lämnar jag över till någon annan. Däremot vet jag att för varje ny årsmodell jobbade Saab ner utsläppen (och förbrukningen) på TTiD-motorn.

Sedan ett litet tips så där. Bilar med det gråa halvskinnet med det ljusa tyginläggen i. Blir det tyget fuktigt, säg att du kanske river in lite snö på vintern som får smälta och torka in, så kommer det se ut som någon haft inkontinensproblem. Värt att tänka på. Hade den inredningen i min förra 9-3SS och det var ingen rolig upplevelse. Valde därför aktivt bort bilar med den inredningen när jag letade efter min nuvarande 9-3. En petitess kanske kan tyckas, men det är som sagt värt att tänka på.

Vilken årsmodell är väl inte skrivet i sten, det handlar mer om objekten. Helst hade jag legat kring 50-60k i pris vilket gör att en något äldre är mer aktuell, men rätt objekt kan jag absolut betala mer pengar (upp mot 90k) för också. Tveksamt om man vågar köpa en SAAB för de pengarna idag dock? Min uppfattning är att priserna stigit ordentligt sista åren, och det känns som att andrahandsvärdet på sikt också kan vara lite svajigt.

Gäller faktumet att det är samma koppling och låda på en Aero 2.0T och en Vector 2.0t även för årsmodell säg 05? Jag har hört att det ska vara en starkare transmission på Aero, men det kanske bara gäller bilar äldre än 08? Från början sorterade jag tyvärr systematiskt ut alla 2.0t som inte var Aero, men när jag insåg att det inte skiljer så mycket mellan rätt Vector och Aero samt att Vector BioPower har betydligt lägre skatt har jag lutat över mer åt en sådan.

Tack för tipset angående klädseln! Jag kan inte förstå hur någon kunde välja varianten med grått läder och ljust tyg, speciellt inte när resten av interiören också får samma tråkiga grå ton. Hela poängen med lädrets praktiska egenskaper försvinner ju om du har ljust tyg i stolen. Märkligt nog resonerade inte köparna så, för den är ju klart vanligare än ljust/mörkt halvskinn. Jag visste inte att det var så illa som du beskriver det dock, men det ska jag absolut ha i tankarna vid köp. Valde bort en i övrigt jättefin 9-3 Aero V6 i Uppsala just pga den interiören, av estetiska skäl snarare än praktiska.

166 Inlägg
5 augusti 2014
#10
AX3L skrev:
Gäller faktumet att det är samma koppling och låda på en Aero 2.0T och en Vector 2.0t även för årsmodell säg 05? Jag har hört att det ska vara en starkare transmission på Aero, men det kanske bara gäller bilar äldre än 08? Från början sorterade jag tyvärr systematiskt ut alla 2.0t som inte var Aero, men när jag insåg att det inte skiljer så mycket mellan rätt Vector och Aero samt att Vector BioPower har betydligt lägre skatt har jag lutat över mer åt en sådan.

Pratar vi 9-3or äldre än -08 så är det lite mer som skiljer mellan Vector och Aero. Just växellådorna så har Vector till exempel en 5-vxl låda. Aero hade 6-vxl som standard MY2003 och MY2006-. MY2004 och 2005 var den 6-vxl lådan bara tillval på Aero annars hade den samma 5-växlade låda som Vector. Oavsett om du dock köper en 5 eller 6-vxl Aero så kommer den ha en tåligare koppling än Vector. Båda lådorna i sig är dock väldigt effekttåliga oavsett vilken du väljer om du har planer på att trimma, bara det att du som sagt får uppgradera koppling tidigare på en Vector i så fall. smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

398 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#11
Motch_swe skrev:
AX3L skrev:
Gäller faktumet att det är samma koppling och låda på en Aero 2.0T och en Vector 2.0t även för årsmodell säg 05? Jag har hört att det ska vara en starkare transmission på Aero, men det kanske bara gäller bilar äldre än 08? Från början sorterade jag tyvärr systematiskt ut alla 2.0t som inte var Aero, men när jag insåg att det inte skiljer så mycket mellan rätt Vector och Aero samt att Vector BioPower har betydligt lägre skatt har jag lutat över mer åt en sådan.

Pratar vi 9-3or äldre än -08 så är det lite mer som skiljer mellan Vector och Aero. Just växellådorna så har Vector till exempel en 5-vxl låda. Aero hade 6-vxl som standard MY2003 och MY2006-. MY2004 och 2005 var den 6-vxl lådan bara tillval på Aero annars hade den samma 5-växlade låda som Vector. Oavsett om du dock köper en 5 eller 6-vxl Aero så kommer den ha en tåligare koppling än Vector. Båda lådorna i sig är dock väldigt effekttåliga oavsett vilken du väljer om du har planer på att trimma, bara det att du som sagt får uppgradera koppling tidigare på en Vector i så fall. smile

Tack, grymt bra information! Trimma vet jag inte om jag ska göra (but then again, det skulle jag inte med mopeden en gång i tiden heller roll ), men är den sexväxlade lådan starkare och mindre "haveribenägen" än den femväxlade även original?

Vad tror ni förresten om värdet på SAAB framöver? Vågar man köpa en 9-3 Sedan ~2008 för runt 100k eller sitter man på svarte petter om man eventuellt ska sälja den?

166 Inlägg
6 augusti 2014
#12
AX3L skrev:
Tack, grymt bra information! Trimma vet jag inte om jag ska göra (but then again, det skulle jag inte med mopeden en gång i tiden heller roll ), men är den sexväxlade lådan starkare och mindre "haveribenägen" än den femväxlade även original?

Nu är jag inte så jätteinsatt i dem manuella lådorna. Men vad jag hört och sett så verkar ingen av lådorna vara mer haveribenägen än den andra, så att säga. Det enda man brukar höra är att den sexväxlade kan vara lite trögväxlad när det är kallt ute. Jag har dock ingen personlig erfarenhet så jag har inte en aning om hur stort problemet är eller om dem lösningarna som finns hjälper. Googla lite så får du bilda en egen uppfattning. Lådorna heter F35 (5-vxl) och F40 (6-vxl) i så fall.
Tvingar du mig att säga antingen bu eller bä så antar jag att jag skulle välja den sexväxlade. Men det hade ju inte varit dealbreaker för min del om jag hittat en skitfin 5-vxl.

AX3L skrev:
Vad tror ni förresten om värdet på SAAB framöver? Vågar man köpa en 9-3 Sedan ~2008 för runt 100k eller sitter man på svarte petter om man eventuellt ska sälja den?

Jättesvårt att säga såklart. Jag tror dock att sedanerna kommer hålla priserna bättre än kombin, generellt sett. 9-3:an kommer definitivt att vara ett populärt val bland unga under många år framöver, vilket bådar för en god efterfrågan åtminstone. smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 augusti 2014
#13
Motch_swe skrev:
AX3L skrev:
Tack, grymt bra information! Trimma vet jag inte om jag ska göra (but then again, det skulle jag inte med mopeden en gång i tiden heller roll ), men är den sexväxlade lådan starkare och mindre "haveribenägen" än den femväxlade även original?

Nu är jag inte så jätteinsatt i dem manuella lådorna. Men vad jag hört och sett så verkar ingen av lådorna vara mer haveribenägen än den andra, så att säga. Det enda man brukar höra är att den sexväxlade kan vara lite trögväxlad när det är kallt ute. Jag har dock ingen personlig erfarenhet så jag har inte en aning om hur stort problemet är eller om dem lösningarna som finns hjälper. Googla lite så får du bilda en egen uppfattning. Lådorna heter F35 (5-vxl) och F40 (6-vxl) i så fall.
Tvingar du mig att säga antingen bu eller bä så antar jag att jag skulle välja den sexväxlade. Men det hade ju inte varit dealbreaker för min del om jag hittat en skitfin 5-vxl.

AX3L skrev:
Vad tror ni förresten om värdet på SAAB framöver? Vågar man köpa en 9-3 Sedan ~2008 för runt 100k eller sitter man på svarte petter om man eventuellt ska sälja den?

Jättesvårt att säga såklart. Jag tror dock att sedanerna kommer hålla priserna bättre än kombin, generellt sett. 9-3:an kommer definitivt att vara ett populärt val bland unga under många år framöver, vilket bådar för en god efterfrågan åtminstone. smile

Växellådorna (F40) på de sexväxlade är mycket riktigt tröga när det är kallt ute. Det ska tydligen hjälpa att fylla mindre olja, verkstäderna har koll på det. Tydligen håller lådan lika bra med 2/3 av oljemängden det är original, och blir vettigare att hantera. Jag har inte orkat fixa det på min än då jag inte upplever det som ett enormt problem.

I övrigt tycker jag att det är riktigt mycket värt det att ha låga varv i motorvägsfart, men det är ju olika vad man tycker om det. Jag skulle inte vilja ha den femväxlade istället av någon anledning.
Senast redigerat av Andromeda (6 augusti 2014)


Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2014
#14
Förövrigt anser jag att 100k för en -08 sedan är ett rent rövarpris. Du får nästan 2 stycken för den summan.


398 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#15
Andromeda skrev:
Förövrigt anser jag att 100k för en -08 sedan är ett rent rövarpris. Du får nästan 2 stycken för den summan.

Även en Aero 2008 med bara 5500 mil på mätaren? Dom är ju helt klart svårvärderade saabarna hmm

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 augusti 2014
#16
AX3L skrev:
Andromeda skrev:
Förövrigt anser jag att 100k för en -08 sedan är ett rent rövarpris. Du får nästan 2 stycken för den summan.

Även en Aero 2008 med bara 5500 mil på mätaren? Dom är ju helt klart svårvärderade saabarna hmm

Beror väl på. Tyvärr är inte en bil med 5500 mil på mätaren dubbelt så mycket som en lika gammal bil med 11k mil på mätaren. Det är ju inte på något sätt linjärt. En tumregel är att en bil halverar sitt värde var tredje år. Kostade en ny Aero 350k bör den alltså ligga runt 87,5k 6 år senare. En del bilmärken, t ex BMW, tappar långsammare än den tumregeln, och SAAB tappar tyvärr lite snabbare eftersom de gick ned så vansinnigt i och med konkurs(erna). Tillgång och efterfrågan. Det finns en jäkla massa till salu och låg efterfrågan. Men då blir det ju fler över till oss smile

Kom ihåg att bilen bara är värd precis exakt så mycket du som köpare vill betala. Bilar som legat över en helg på Blocket är för dyra helt enkelt, därför är de inte sålda. De med rätt pris går snabbt iväg. Det är köparens marknad och dumt att betala för mycket. Om du köper på firma eller privat spelar heller ingen roll på så pass gamla bialr som har få modellrelaterade fel.


398 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#17
Andromeda skrev:
AX3L skrev:
Andromeda skrev:
Förövrigt anser jag att 100k för en -08 sedan är ett rent rövarpris. Du får nästan 2 stycken för den summan.

Även en Aero 2008 med bara 5500 mil på mätaren? Dom är ju helt klart svårvärderade saabarna hmm

Beror väl på. Tyvärr är inte en bil med 5500 mil på mätaren dubbelt så mycket som en lika gammal bil med 11k mil på mätaren. Det är ju inte på något sätt linjärt. En tumregel är att en bil halverar sitt värde var tredje år. Kostade en ny Aero 350k bör den alltså ligga runt 87,5k 6 år senare. En del bilmärken, t ex BMW, tappar långsammare än den tumregeln, och SAAB tappar tyvärr lite snabbare eftersom de gick ned så vansinnigt i och med konkurs(erna). Tillgång och efterfrågan. Det finns en jäkla massa till salu och låg efterfrågan. Men då blir det ju fler över till oss smile

Kom ihåg att bilen bara är värd precis exakt så mycket du som köpare vill betala. Bilar som legat över en helg på Blocket är för dyra helt enkelt, därför är de inte sålda. De med rätt pris går snabbt iväg. Det är köparens marknad och dumt att betala för mycket. Om du köper på firma eller privat spelar heller ingen roll på så pass gamla bialr som har få modellrelaterade fel.

Stort tack för ditt svar!


http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 11&w=3

Hur mycket hade du gett för denna? Ska antagligen köpa den imorgon, och det skulle ju vara bra att se vad man "egentligen borde ge" för den. Den ligger ju bra till i pris sett till andra liknande objekt ute, men det säger ju inte så mycket.

166 Inlägg
8 augusti 2014
#18
Bilen du har där är till att börja med en -09a. Fast det behöver du kanske inte säga till bilhandlaren. wink
Kan du få den för mellan 110-115k så skulle åtminstone jag säga att du gjort en bra affär.

Att tänka på med den bilen är att det är i stort sett dags för service. Service-intervallen på Biopower-bilarna är 1500mil eller 1 gång varje år (beroende på vilket som uppnås först ) och i det här fallet kan det antagligen vara en huvudservice som gäller (olja, filter och tändstift) - om det inte gjordes vid senaste servicen förstås, kolla serviceboken när stiften byttes senast iaf.

Här har du två rätt bra "måttstockar" på vad servicen kostar.
http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18
http://www.anabil.se/VGR/bilar/serviceintervall.aspx

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

398 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#19
Motch_swe skrev:
Bilen du har där är till att börja med en -09a. Fast det behöver du kanske inte säga till bilhandlaren. wink
Kan du få den för mellan 110-115k så skulle åtminstone jag säga att du gjort en bra affär.

Att tänka på med den bilen är att det är i stort sett dags för service. Service-intervallen på Biopower-bilarna är 1500mil eller 1 gång varje år (beroende på vilket som uppnås först ) och i det här fallet kan det antagligen vara en huvudservice som gäller (olja, filter och tändstift) - om det inte gjordes vid senaste servicen förstås, kolla serviceboken när stiften byttes senast iaf.

Här har du två rätt bra "måttstockar" på vad servicen kostar.
http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18
http://www.anabil.se/VGR/bilar/serviceintervall.aspx

Tack för svaret!

Ja den ska snart in på 6000 mil service där dom byter olja, oljefilter, stift och kupéfilter. För detta skulle min lokala SAAB mek ha 3500kr, men det är något jag ska försöka förhandla mig till. Återstår att se hur det går. Annars får jag den för övre delen av ditt spann med bra garantier (det är en auktoriserad MRF ÅF) och det känns som ett fair pris för mig också.


Sök