2649
Sök

Trasig slang till vevhusventilation Volvo v70N (bild finns)

6 Inlägg
20 september 2015
#21
Puh, min V 70 är en -05:a, och bilden överst visar Mack855:s som är en 06:a efter vad jag kan se. Nedre slangkopplingen syns tydligt på bilden, men på min är den försänkt bakom insugsröret (ingen bild, men fördj-t till!).

Mina vänner, jag får nog beställa service för detta...

Ingosving

1 354 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
#22
Ingosving skrev:
Puh, min V 70 är en -05:a, och bilden överst visar Mack855:s som är en 06:a efter vad jag kan se. Nedre slangkopplingen syns tydligt på bilden, men på min är den försänkt bakom insugsröret (ingen bild, men fördj-t till!).

Mina vänner, jag får nog beställa service för detta...

Ingosving

Nej du har fått det om bakfoten, går ut och fotar vart jag har min nedre slangklämma...

Edit: Nu fick jag ingen bra bild så tyvärr får du vara utan det men det är jättelätt att byta. Vänta tills motorn är helt sval så du inte skållar dig på något och sen bara sticker du som nedansagt in handen ifrån höger sett framifrån så är saken biff!
Senast redigerat av Mack855 (20 september 2015)

736 Inlägg
20 september 2015
#23
Nej det är inte samma slang som syns nere på bilden. Slangen från ventilkåpan går ner till oljefällan som sitter under insuget. Du kan sticka in handen från höger (sett framifrån) så känner du lätt hur den sitter. Jag tog tag i slangen och vickade så lossnade både slang och slangklämma och jag har en -05:a som dig...


6 Inlägg
20 september 2015
#24
Okej, ska försöka en gång till...

4 822 Inlägg
21 september 2015
#25
och mina föräldrar hade en 2,5T ´05

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 Inlägg
21 september 2015
#26
Har inte hunnit försöka igen, men jag undrar om det kan spela roll att det är en gasbil?

6 Inlägg
21 september 2015
#27
Jag får inte till det - än! Så här ser det ut.



https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215329/215329-c4fb226a8927eb9741c06c2698097753.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215329/215329-a5cc5e24a2ea160bab5256b5e0a7d46d.jpg

Den övre är en översikt. På den undre kan man se slangstumpen på blocksidan skymta (den var helt förtorkad).
Senast redigerat av Ingosving (21 september 2015)

4 822 Inlägg
21 september 2015
#28
Ingosving skrev:
Har inte hunnit försöka igen, men jag undrar om det kan spela roll att det är en gasbil?

det försvårar det ju endel då det sitter endel grejer ivägen då dom har lite grejer som inte finns på en vanlig bensinare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 Inlägg
19 mars 2017
#29
Ingosving skrev:
Jag får inte till det - än! Så här ser det ut.



http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215329/215329-c4fb226a8927eb9741c06c2698097753.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/216/215329/215329-a5cc5e24a2ea160bab5256b5e0a7d46d.jpg

Den övre är en översikt. På den undre kan man se slangstumpen på blocksidan skymta (den var helt förtorkad).

Hur lyckades du byta den, har samma problem, fick du plocka bort insuget ?
Senast redigerat av Chamazi83 (19 mars 2017)

10 164 Inlägg
19 mars 2017
#30
Det är trängre på sugisarna mot turbo bilarna det går men man får ha rätt långa tänger för att nå och det är pilligt.

Lycka till.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 Inlägg
8 juni 2018
#31
På min V70n  (MY -06, B5244S2) var det inte helt enkelt att byta slangen. Men jag gjorde ett försök med svärfar till hjälp eftersom Bilia ville ha 5 500 kr för att göra det. I Bilias bekräftelsebrev på min order stod det”Slang oljefälla-cylinderhuvud byte”. Vad som avses med ”cylinderhuvud byte” vet jag inte.

Det var i alla fall bra mycket trängre och svårare att komma åt än på den första bilden i den här tråden.
Till min hjälp hade jag en tång med långa käftar för att kunna trycka fast den nya slangen nere på röret. Hade även på en droppe olja på insidan av slangen för att den skulle glida på lite lättare. Samt en lång och egenhändigt skarvad mejsel/hylsa med Polhemsknut för att kunna skruva fast slangklämman. Utan den hade det inte gått att skruva.

Svårast var nog att få dit slangklämman.

Totalt tog detta ca 1,5 timmar med lite funderande och läsning i Haynes (vilken tyvärr inte var till så mycket hjälp den här gången).

1 Inlägg
9 oktober 2018
#32
På den lite krångligare varianten så gjorde jag så att jag fäste den nya slangen på ett rör med buntband på två ställen, sen var det relativt enkelt att föra ner och trä på slangen på anslutningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229940/229940-7b977b69abcaa34d38a23650458df4e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229940/229940-f8089d099da34fa9e82797c58df1a223.jpg

Efter det skruvade jag på en slangklämma så att den kunde puttas ner till anslutningen och där efter knackas på plats med en skruvmejsel eller liknande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229940/229940-6e05f81269c59261bfa7be3732b7bcd1.jpg

1 Inlägg
14 oktober 2019
#33
Vill tacka tidigare skribenter för tipsen hur man tar loss slangklämman och trär på den nya slangklämman. De är ovärdeliga (i varje fall för en V70n med 140 Hk motor).

Vill bara ge ytterligare tips. Förutom en riktigt lång skruvmejsel som kan sprätta upp slangklämman så är tipset att skaffa en extra lång tång, tex biltema:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171870/171870-3ed2d6cde8053056336ab4be27992c6f.jpg

Den var guld värd i lirkandet.

Sedan är det i princip ett måste att ha en lång skruvmejsel (eller speciell slangkämmeverktyg)med böjligt skaft när man sedan ska skruva fast den nya slangklämman.

Lycka till!

21 maj 2020
#34
För de med sugmotor kan jag även tipsa om att det inte behövs någon slangklämma längst ner på slangen (delen som sitter mot oljefällan), den är inte trycksatt så det räcker att använda ett buntband, enkelt att ta tag med en tång och vrida runt för att spänna. Ovanpå kan det vara bra med en slangklämma. Vet inte hur det är för dom med turbo men kan man sätta slangklämma, gör det, annars funkar buntband om det är krångligt och man vill slippa riva ner insug osv.

1 701 Inlägg
21 maj 2020
#35
hmm, bilprovningen skiter fullständigt i om du har klamma vid oljefällan. Bara slangen e´hel e´de nöjda.
mvh/husse

1 Inlägg
15 juli 2020
#36
Ett tips till alla som har den jobbigare varianten av slang att komma åt med. Är att som andra sagt först köpa en riktigt lång skruvmejsel 40cm typ finns på tex biltema. Så man kan vrida sönder "metall klipset" nere på behållaren. En pannlampa är också bra att ha så man ser något. Sen en riktigt lång tång för att dra loss slangen speciellt om den gått av. Sen vad jag gjorde som ingen annan skrivit något om här är att helt enkelt trä hela slangen på den långa mejseln sen styra allt rätt ner i hålet och pressa ner allt... Tog mig några sekunder att få dit den på rätt plats. Sen satt jag en slangklämma upptill nere behövs inget. Sitter bra ändå.

1 Inlägg
17 september 2020
#37
Väldigt bra tips. Jag har precis bytt slangen. Min stora räddning blev en beteslossare. Ni vet en längre tång man har vid gäddfisket och inte vill göra sig illa på dess tänder. Tack vare den kunde jag rucka och lossa slangen nedertill och trycka dit en ny med hjälp av buntband och beteslossaren.


Sök