3696
Sök

200sx S13 med SkylineMotor & 300zx bromsar (Uppdaterad, "Bashbar " )

RB25DET i en s13, med uppgraderat bromssystem, coilovers, snygga fälgar, snyggt kjolpaket och på sikt blir det även att trimma. Det kommer nog att spåra ur en aning... (Är vi där ännu?)

133 562 Visningar
Projektet avslutat 23 oktober 2018
593 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-a4fa69245065c663992077e349c38c9d.jpg
Sommar 2015
----------------------------

Följande står på "att göra" listan vinter 2015/2016:
Montera "nya" motorn, helsmidd med N1 pumpar osv..
Montera på grenrör, turbo och dra slangar
oljereturn från toppen
montera tråg
Vevhus vent
Renovera vxl-låda
Fixa dp,fp coh svetsa på (bb)lambda mutter
Koppla in bb-lambda
Rör mellan filter och turbo
Dra fmic + rör och bestämma dump
laddtryckssyrning
tomei box
Lacka och montera skärmar
osv...
----------------------------
Tjenare,

Då var det dags att lägga upp ett nytt s13 projekt, denna gång med rb25det från en R33 GTST, 300zx bromsar(Z32), hsd coils, lär bli lite styling, annan bakaxel och så vidare!

Min förra bil var också en s13 men med trimmad ca18det:
https://www1.garaget.org/archive/169/168648/265713/265713-3309476.jpg

Men jag vill ha något som känns lite mer driftsäkert, så då var valet självklart, RB it is!

Det är även klart med sponsring från JapTuning, riktigt trevligt och bra företag, rekommenderar dem skarpt!

Huvudtanken är att bilen ska användas på gata, men även lite smådrifting(konbana).

Till att börja med ska allting vara original och målet är bara att få allting att fungera!

Karossen som jag utgår ifrån:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-9e9de92dfcd17a5fe31fbf94bae8c65e.jpg

Och "några" månader senare(Januari 2015):
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f262c1cd2a9414c063f347b7f04b1fe9.jpg

Vill ni veta vad som hänt får ni läsa tråden!




[  ] Köpa paneler och göra i ordning i skuffen
[X] oljekyl
[X] montera front
[X] montera bakspiler
[X] baklampor + ramp
[X] montera ställbara stag
[X] Lack + dekaler
[X] Provmontera motor och låda
[X] Montera avgassystem
[X] Montera stolar och mattor
[X] Montera behållare till spoalarvätska
[X] Byta koppling
[X] Montera ic och dra rör
[X] Fixa gaswiren
[X] Montera kylare och dra slangar
[X] Expansionskärl
[X] Montera elfäktar
[X]  Koppla in bromsservo, styrservo, värmepaket
[X]  Montera servokyl
[X]  Fixa kardanen
[X]  Fylla upp oljor/kylarvätska
(note: växellådsolja(4.1), motorolja(~4-5), kylarvätska(~8,5) och servoolja ~1,5 (org 1L))
[X] Byta bränslefilter, luftfilter
[X] Koppla elen - motor
[X] Lufta koppling
[X] Köpa och Montera s14 diff i s13 hus med s13 kronhjul (olja 1,8)
[X] Köpa och montera naven bak
[X] Byta/fixa bakvagn
[X] Montera coilovers
[X] Koppla in diverse. Tuta, elfläktar, mm.
[X] Byta huvudbromscylinder
[X] Byta krängningshämmare
[X] Köpa belägg och Montera bromsskivor och ok
[X] Modda om huven
[X]  Byta ratt
[X]  Snygga till alla eldragningar
[X]  Montera alla plastdetaljer/paneler

Senast redigerat av Nissan200sx- (5 januari 2018)


593 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#2
Det började med att jag köpte en rätt strippad kaross som tidigare var tänkt som driftingbygge:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-517931a4e776bba40b68e107fe6b204b.jpg
(gammal bild, från förra ägaren)
men insåg rätt snabbt att det var lite mycket att göra på den, så jag fick tag i en annan kaross som i princip var helt komplett:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-8edc9481ce6c5dbdca5d156ccd28ba40.jpg
Färgen ska givetvis åtgärdas!
På bilden "ser" ni även att motorn står, under plasten.
Fick tag i den från skroten, komplett med kardan, ic, styrbox osv. Dock ej växellåda.
Men låda fick jag tag på och den hämtades faktiskt samtidigt som karossen, så den ligger och väntar i skuffen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f7d76d6412d8106caf1fa2dc3ba50048.jpg

Sen inhandades konverteringsfästen från en på nogs, underlättar en hel del.
Sen tog jag ett par orginalkuddar och fyllde dem med sikaflex för att göra dem hårdare, ska enl uppgifter funka rätt bra!

Så nu fanns i princip det mesta för att peta i motorn.
Så, here we go, konvertetingsfästen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-d6772fab83831a52f67da4c4626ee23e.jpg

Fästen på balken, köpte givetvis rostfria bultar sen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7eb2d25771e1fdb5f5add958030360e0.jpg

Enda som behövdes va att borra ett hål här(liksom innuti):
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-fc7bb8569b58ed90714fd10d7047e4e5.jpg

Lite bilder på motorn, växellådan är ditsatt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-b7f6a2ac58a1291b7027e8c1afbae9b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-9355dbd230b146b39e873da2c3805c79.jpg

och givetvis satt det en screampipe... denna tog i rattstången sen... :
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-569587802d187a0299951b815b11a059.jpg

Efter en jä*la massa svordommar fick vi dit den iaf!:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-17a9066eebea029ad4066a9e07172911.jpg

Upptäckte dock att den satt snett, centreringen av lådan var åt skogen. Trötta som vi var, gav vi upp för dagen.
Värt att tilläga var att det var 30 grader och inte fan stod bilen i skugga...

Tillbaka efter en natts sömn med lite utvilade hjärnceller, det var då jag insåg att det var dp som tog i rattstången, tog bort den och satte kapen i den, efetr att ha tagit bort 1/3 av screampipen så fick den plats. Dock bara med ca 1cm marginal till själva dp men det får duga?

nu kunde man gunga på lådan och dra den till sin rätta position, dock så stannade den inte där av sig själv. Alltså sitter den fortfarande en aning snett.

För att göra en lång historia kort, så är tydligen bultarna i ena orginalkudden lite förskjutna så efetr att jag borrat om ena fästet satt den perfekt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7fc962ca753d96c12fc55aeffb3ee2a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-3e83d167f8bce83a5e9900d71110e868.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-a65cd37ef8e55294b75625217eea0302.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-0ad6d7404a400ffdf822c0409a364c67.jpg
(lite osäker på vilka kort som var innan/efter)
________________________________________________________________________

Och så lite om avgasbygget, till att börja med köpte jag ett komplett avgassystem, 3" till s13.
Sen fick jag ju med en dp och frontpipe till motorn.
När jag inspekterade mitt s13 avgassystem upptäckte jag dock att det som säljaren utgav för att vara en racecat visade sig vara en ljuddämpare, mindre roligt.
Men jag fick tag i en katt från s14a, 2,5" hyffsat billigt.

Sen köpte jag flexrör och muffar osv och förväntade mig en hel del kapanade och svtesande.

Dock hade man ju lite flyt och frontpipen från rb passade utmärkt, katten likaså och på det gick det iprincip bara att sätta på s13 systemet bakom! Fick böja om fästena till avgasupphängningen lite.

så detta lär duga för besiktning iaf smile


så lite bilder på det, dp och fp från rb:

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-aec86728a21ea2e6faabb2d51283e74d.jpg

Som ni ser är det inte speciellt mkt marginal till rattstången, men får duga tror jag. Ska köpa en org dp, inte värt att besiktiga med screampipe... Har man lite tur kanske den sitter lite längre ifrån, annars kanske man får göra en liten bula.

fp ligger fint, och katten fick lite färg:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-75ec640ed4073ade31c718076a512984.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-25c8a6546bfe4918b2da84da39b04735.jpg

Ett litet kort på fäste till lådan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-e61dd51d104c7cc428e702b756a6793e.jpg

bra centrering blev det med:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-fd93695c1725c8558adedebdf46d687b.jpg

Och jag lär väl påstå at det ligger rätt bra i höjd med, eller vad säger ni?
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-0522f6ea2dacfd89ad7a327305c42888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6533d81d69b9c24a78d22c66ca4954bd.jpg

Kommer mer inom kort!
Senast redigerat av Nissan200sx- (8 januari 2015)


1 163 Inlägg
22 september 2014
#3
najjs projekt!! big_smilebig_smile ska följas!!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
23 september 2014
#4
liten fråga passar kardanen från skylinen rakt på s13? smile

Sedan ska du regga den eller behövs de ej för besiktning på s13? smile


återigen riktigt kul projekt, tänkt bygga ett en gång i tiden hoppas jag men först slutföra mitt t5 bygge! big_smile


Mvh / Hoaken

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
23 september 2014
Trådstartare
#5
Hoaken skrev:
liten fråga passar kardanen från skylinen rakt på s13? smile

Sedan ska du regga den eller behövs de ej för besiktning på s13? smile


återigen riktigt kul projekt, tänkt bygga ett en gång i tiden hoppas jag men först slutföra mitt t5 bygge! big_smile


Mvh / Hoaken

Kardanen passar inte, lite dålig bild men, skyline kardanen är iaf längre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-ce6b78d08c309908b753937a2cb5e520.jpg

Så det man får göra är att pressa ur yoken ur korset och pressa på det på s13 kardanen. Kommer dit lite senare så då får du se! wink Alternativet är att beställa en konverteringskardan från usa för typ 2,5k, får göra det om det skiter sig haha

ang reggning så tror jag att jag hoppar det för tillfället, många som kör med skylinemotor i s13 och dom märker inget, min är dessutom import så papprena är lite luddiga wink
Men skulle det bli nått så reggar jag den då smile

Och ja, fixa volvon sen får du fan skaffa s13 igen! wink


edit:
Går givetvis att kapa och svetsa ihop kardanen också eftersom dom är samma tjocklek, glömde säga det-
Senast redigerat av Nissan200sx- (23 september 2014)


593 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
#6
Nu har bilen flyttats till mitt lilla garage, så steg ett var att få lite mer plats, så ut med de gamla stolarna och in med ett par snygga s14 stolar! smile

På bilden ser ni även en org luftburk samt lmm som inhandlats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-35165b882297d1ad7a1824e20680c57f.jpg

så här fint var det innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f3acf1ca8c50340d24f0b9d7de68ce25.jpg

För övrigt så fanns inget mätarhus i denna bilen så jag tog det från den andra bilen. Det stod dock på 2000 mil mindre än förra bes på denna karossen... Så det skruvades isär och skruvades framåt så det skulle matcha smile
(Tog en jävla tid, inget jag rekommenderar, sitta å snurra på ett kugghjul, tror de blev 200 000 varv -.-)

Så här kommer lite bilder på processen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-09a762867dadc127c5ad3c6c706bcb64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-575b896418b3c3d7424d69057eb491e4.jpg

Sådär, stolar, golvmatta och bagagematta i, ni kan ju notera att även plastsidorna är på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-1c06971809c793a837cc3e9885a48f66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-faba03a3b368338f25de1c423e179642.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7f01db6b794b7b4d55a3afbd3327ba74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-306e45bd7d82ab18c0aab47b94360baf.jpg

Och ett kort på centreringen av lådan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-905e2b13c81ca6409601169a4e1dfdb7.jpg

Det går att få bak den 1+ centimeter till men då kan man inte ha org kuddar, startmottorn tar i torpeden/tunneln. så jag kör nog såhär.
Alltså går det att få bak den lite till om man har tunnare kuddar eller om man helt enkelt bankar in tunneln/torpeden.
Men inget jag vill göra.

resten av plasten så som runt ratten och mittenpanelen kommer i slutet när jag vet att ja inte lär bort med panelen eller något sånt.
(Beroende på hur det blir med eldragningar mm)

Allt för nu!


1 163 Inlägg
26 september 2014
#7
fyfan va grannt!! big_smilebig_smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
#8
Tackar! smile
Blir fler uppdates ikv om jag orkar/hinner!


1 163 Inlägg
26 september 2014
#9
Nissan200sx- skrev:
Tackar! smile
Blir fler uppdates ikv om jag orkar/hinner!

ser fram emot som en gammal kamel! ska med jobba lite på bilen nu men blir nog inga bilder .. händer ju inte så mkt på dem när man kopplar el å skit haha .. få bli sen när den börja komma ihop i motorrumet! big_smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

593 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#10
Hoaken: Hehe ja, el och sånt är ju inte så kul, tar bara tid och man ser inte nå resultat tongue


Bjuder på ett litet kort på fälgarna som inhandlats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-3bd831fc4e6521f48b9b3b08f29ed160.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-ff5dd5730034c590434df34ef557647c.jpg

19" 9,5/8,5  wink


593 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#11
Fram fälgen på plats, dåligt med utrymme så inte så bra kort.
Men det blir bra iaf, kommer komma lite längre in när man släpper ner bilen sen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-37ca06f749a8208fda5b85fe3364ddf7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-158344ac6f65d0aeb692a7664b80e36b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-763b49db2cd98e46b29381113c909a6d.jpg


Bak däremot funkar det inte, vilket jag även hade trott enl mina uträkningar. Så ska köpa 5-bults-nav.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-e87c0649aba608cf73b018f230fe8b8a.jpg
Vill nog inte bredda så blir som sagt nya nav där.
Senast redigerat av Nissan200sx- (15 december 2014)


593 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#12
Lite kort på coilsen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-35aebb395a5d1d755baa14fd845d8f13.jpg

och på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-964f4a042308284935da169101fcf22c.jpg

den vart lite upponer men de bjuder ja på:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-de98cb31fcdf8a368a12b8ea2fc6dda1.jpg


Live my life Sideways
312 Inlägg
28 september 2014
#13
ser nice ut.. RB25 good shite big_smile

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

593 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#14
H3llBoy skrev:
ser nice ut.. RB25 good shite big_smile

Tackar, jo rb är najs!
Kommer nog att bli bra dehär (=


593 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#15
En liten söndagsuppdate om bromsarna lär man ju bjuda på iaf.

Ok från 300zx fram, helt nyrenoverade, och från en r33 gtst bak(är samma som 300zx):
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f5ed23b53129dbfb73e2b16a38d6948d.jpg

Skivorna ser inte mkt ut för värden men dom är i bra skick och kostade typ 1000 kr med frakt för alla:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-8dbba9d598ccf2c9898ebeeb22ce48f6.jpg

Jag hade köpt en 57mm kyl som jag tänkte anv, som rymmer riktigt mkt vatten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-c3db40cf0c629417dfa82eed0d7c2fc3.jpg

Men så snubblade jag över som passade mkt bättre så då kunde ja inte låta bli:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-b8b15effd3dae1ca0f55d1c561e21b0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-278995c4f33c1ea7de096c37eefbe152.jpg

Så den kommer sitta lite bättre.
De första är tillsalu om ngn vill ha, borde passa de flesta bilar, ligger en annons uppe ang den. Finns även en 16" fläkt te salu.


Allt för denna gång!


297 Inlägg
29 september 2014
#16
Ser bra ut! Följer! smile


593 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#17
Naslund93 skrev:
Ser bra ut! Följer! smile

Tackar! Ditt projekt var intressant de med!


593 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#18
Tog ur motorn, bla för att jag tror ja ska byta koppling när jag väl håller på, sen blir allt lite enklare när den är ur.
Hade dessutom inte kopplat in något så det gick rätt smärtfritt.
Lite bilder på det då.

Motorn lossad och utdragen för ja ska komma åt att lossa lådan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-11143ee4b31dc6ab9804d1c128f39f60.jpg

Denna gång tog jag även bort fästena mot blocket vilket gjorde att det underlättade en hel del och gjorde så man fick mycket mer plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-485528bc1492946f1f8bae03e7b26b11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-94b921dfe1d1657fd684b37c2066479a.jpg

på väg ur:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-3b401ae7890a714571a3ab03f0d4704b.jpg

Och ute smile
Gott om plats är det ont om i garaget...
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-34e795a5c69fa607855352e57083309e.jpg

tomt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7ca8d0382e9be66547a0e92a92243328.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5380d62f28abdb9d2a62ba29a814172b.jpg

passade på att montera servopumpen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-cbef97e3ee42e7f93644714ccd86fb22.jpg
Den fick jag förövrigt inte med när ja köpte motorn fast ja skulle fått med allt dom hade, så fick skälla lite på dom, sen så ploppade den ner i lådan några dar senare. Samma sak gällde tändspolarna, men där va det inget tjaffs iaf då killen tydligen inte visste att dom va plockade och höll med om att dom skulle följt med.

men iaf, pump och spolar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-fb7c797f9d4473137ab42e641e590026.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-efcca4e7d2a1565a60f20f6a864b2e1b.jpg

Kåpan, ska få lite färg sen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-e99171f646535e54b307405649488789.jpg


spolar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-39640d9b67a6b4369f5a2f3806a9a150.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-770904b4648a3c284b6bec8c770d361d.jpg

och ett inkompitent försök att fota något... :
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5519c4f1f0865d7cd950de81430a48ed.jpg

Så nu är iaf spolarna o pumpen på plats.
Kollade även så stiften såg fräsha ut, samt tog bort kamremskåpan och kollade kamremmen. Den såg väldigt fräsh ut och enligt intervall borde den va bytt nyligen eller för typ massa år sen så den borde va bytt. försöker få tag i förra ägaren så man kan fråga men går inte så bra.

Blir väl att byta den när ja ska trimma sen annars!

Sen då, tog bort tryckplattan och kikade på kopplingen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-3f8dba585fb9be4088102d6722a1134c.jpg

Ser ju lite sliten ut men kollade upp de lite och kom fram till följande:
Org ska hela lamellen vara 8.1 mm och nu är den ~7mm
och det är 1mm kvar på beläggen per sida, vilket innebär att det slitits ca 0,5 på varje sida.

Borde jag byta på än gång eller ska jag köra med denna tills jag ska trimma och byta då?

i övrigt tog jag och bekräftade att motorn är en s2 och inte en s1, vilket är bra! smile
Går att se på tändstiftskåpan bla om det sitter separat tändmodul, min är dessutom från en 96'a och det är 96 å frammåt som ska ha version2 smile

NU borde jag ha lyckats Uppdatera er med allt som har hänt!
Senast redigerat av Nissan200sx- (26 oktober 2014)


593 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#19
På något mirakulöst sätt lyckades jag i sommar hitta en person som sålde s14 diffklump och en annan person som hade medbringarna. Trodde det ju va för bra för att va sant. Och det visade det sig att det var. För när jag fick hem medbringarna så var dom ju fel.

Fick iaf pengarna tebax för dom. MEn sen stod man ju med bara en klump, inte så kul. Och så har man letat och letat och letat...

Sen kikade jag lite på ebay och hittade på ett par billiga nav till bak 45pund + frakt 35(mindre kul) blir under 1000 iaf så får va okej.
och jag tänkte att ja kan väl lika väl tjata lite på honom och kolla om han hade ett par medbringare och sälja.
Och tro på f*n att han drar fram ett par ur nån jä*la gömma! Och begär 50 Pund med frakt, de kan man ju helt klart leva med!

Så nu har jag fått en s14 diffklump och medbringare för drygt 1000:- big_smile (gav en femhundring för klumpen)

Förutsatt att det inte på ngt mirakulöstvis skulle vara fel sk*t jag får hem trots mätningar och kort, men känns väldigt osanolikt.

Så det känns bra iaf! smile


593 Inlägg
2 oktober 2014
Trådstartare
#20
Även fått tag i en org downpipe.
Den var dock en aning längre än den jag hade så vi får se hur det blir när jag monterar...
Den verkar dock vara skruvad lite mer bort från rattstången än den andra så vi hoppas det blir bra!



Sök