Det började med att jag köpte en rätt strippad kaross som tidigare var tänkt som driftingbygge:
(gammal bild, från förra ägaren)
men insåg rätt snabbt att det var lite mycket att göra på den, så jag fick tag i en annan kaross som i princip var helt komplett:
Färgen ska givetvis åtgärdas!
På bilden "ser" ni även att motorn står, under plasten.
Fick tag i den från skroten, komplett med kardan, ic, styrbox osv. Dock ej växellåda.
Men låda fick jag tag på och den hämtades faktiskt samtidigt som karossen, så den ligger och väntar i skuffen:
Sen inhandades konverteringsfästen från en på nogs, underlättar en hel del.
Sen tog jag ett par orginalkuddar och fyllde dem med sikaflex för att göra dem hårdare, ska enl uppgifter funka rätt bra!
Så nu fanns i princip det mesta för att peta i motorn.
Så, here we go, konvertetingsfästen:
Fästen på balken, köpte givetvis rostfria bultar sen:
Enda som behövdes va att borra ett hål här(liksom innuti):
Lite bilder på motorn, växellådan är ditsatt:
och givetvis satt det en screampipe... denna tog i rattstången sen... :
Efter en jä*la massa svordommar fick vi dit den iaf!:
Upptäckte dock att den satt snett, centreringen av lådan var åt skogen. Trötta som vi var, gav vi upp för dagen.
Värt att tilläga var att det var 30 grader och inte fan stod bilen i skugga...
Tillbaka efter en natts sömn med lite utvilade hjärnceller, det var då jag insåg att det var dp som tog i rattstången, tog bort den och satte kapen i den, efetr att ha tagit bort 1/3 av screampipen så fick den plats. Dock bara med ca 1cm marginal till själva dp men det får duga?
nu kunde man gunga på lådan och dra den till sin rätta position, dock så stannade den inte där av sig själv. Alltså sitter den fortfarande en aning snett.
För att göra en lång historia kort, så är tydligen bultarna i ena orginalkudden lite förskjutna så efetr att jag borrat om ena fästet satt den perfekt!
(lite osäker på vilka kort som var innan/efter)
________________________________________________________________________
Och så lite om avgasbygget, till att börja med köpte jag ett komplett avgassystem, 3" till s13.
Sen fick jag ju med en dp och frontpipe till motorn.
När jag inspekterade mitt s13 avgassystem upptäckte jag dock att det som säljaren utgav för att vara en racecat visade sig vara en ljuddämpare, mindre roligt.
Men jag fick tag i en katt från s14a, 2,5" hyffsat billigt.
Sen köpte jag flexrör och muffar osv och förväntade mig en hel del kapanade och svtesande.
Dock hade man ju lite flyt och frontpipen från rb passade utmärkt, katten likaså och på det gick det iprincip bara att sätta på s13 systemet bakom! Fick böja om fästena till avgasupphängningen lite.
så detta lär duga för besiktning iaf
så lite bilder på det, dp och fp från rb:
Som ni ser är det inte speciellt mkt marginal till rattstången, men får duga tror jag. Ska köpa en org dp, inte värt att besiktiga med screampipe... Har man lite tur kanske den sitter lite längre ifrån, annars kanske man får göra en liten bula.
fp ligger fint, och katten fick lite färg:
Ett litet kort på fäste till lådan:
bra centrering blev det med:
Och jag lär väl påstå at det ligger rätt bra i höjd med, eller vad säger ni?
Kommer mer inom kort!