3361
Sök

Seat leon 1.8 20vt -01 oljan vill inte komma ut vid oljebyte.

3 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
Tja!

Som rubriken lyder så har vi ett problem med en seat leon. När vi skulle byta olja i motorn så tappade vi ur den gamla oljan och bytte filter, sen när vi skulle hälla i den nya oljan så slutade vi efter ca 3 liter och skulle kontrollmäta för säkerhets skull och då visade stickan att oljan vara en bra bit över max vilket var konstigt eftersom den ska rymma 4,5 liter. Dumt nog så var den inte först då som vi märkte att all olja inte hade runnit ut och då tänkte vi att vi bara kunde skruva loss pluggen igen och släppa ut lite olja men inte en droppe rann ner.... vad kan vara problemet?

Tack på förhand!
// Anton

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
29 september 2014
Vilken oljeplugg har du lossnat, så du inte tappat ur växellådsolja istället för motorolja.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

5 119 Inlägg
29 september 2014
Tänk även på att bilen behöver stå plant när man kollar oljan och stå plant eller luta mot oljepluggen när man tappar ut oljan. Även om ni fyller 4,5liter så kommer den vida över max innan den är startad då filtret rymmer ett par deciliter olja.
Rent spontant låter det dock som valle22 säger att ni tappat ut fel olja och tömt växellådan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
Nej vi är säkra på att det är motorolja vi har tappat ur

36 Inlägg
29 september 2014
Har precis lossat ett turboagregat från en sådan motor. Den var tom i tråget men när jag lossade oljereturen från turboagregatet.  Den stora insex bak strax ovanför oljetråget så kom det en hel del olja där. Vet inte om det är bra men kan garantera att du har en del olja kvar i turbo kanalerna.  Skulle tippa på att jag fick ut 1.5liter. Hoppas det hjälper.

Sök