d-b skrev:
it_mutt skrev:
d-b skrev:
Du glömmer den avgörande detaljen att staten har monopol. Om det inte fanns några regler för kostnader för påminnelser, inkasso osv och tex en teleoperatör skulle kräva 500:- i påminnelsavgift skulle de sannolikt snabbt förlora kunder till någon som tog 50:-. Det är löjligt att dra in personligt ansvar i det hela, i de flesta fall är det förmodligen misstag, oförutsedda händelser etc som ligger bakom försenade betalningar. Det är ju inte så att man inte kommer (tvingas) betala i slutändan ändå. Finns alltså ingen fördel med att vara disträ. Konsumentinriktade företag som verkar på konkurrensutsatta marknader vet om detta och stänger tex inte av din tjänst dagen efter förfallodagen om du missat betalningen.
Till och med staten inser detta och i försäkringstjänstelagen stipuleras att hemförsäkringen (och kanske andra försäkringar) inte får sägas upp förrän efter någon månad efter att en obetald faktura förfallit (samma regel gäller inte företag, de anses ha bättre rutiner). Försäkringsbolaget har sedan, om försäkringen inte betalas trots påminnelser, rätt att få betalt för en månad (eller vad det nu är).
Är du drogliberal?
Var där -något- i det inlägget, som alls hade att göra med tråden?
Förespråkar man personligt ansvar bör man rimligen vara drogliberal (jag är det själv).
Uppsägningen får verkan fjorton dagar efter den dag då den avsändes, om inte premien betalas inom denna frist. Uppsägningen skall innehålla en uppgift om detta. Saknas denna uppgift, får uppsägningen ingen verkan.
Redan där har vi alltså ungefär tre veckor.
Om försäkringstagaren inte har kunnat betala premien inom den i andra stycket angivna fristen på grund av svår sjukdom, frihetsberövande, utebliven pension eller utebliven lön från sin huvudsakliga anställning eller liknande hinder, får uppsägningen verkan tidigast en vecka efter det att hindret fallit bort, dock senast tre månader efter fristens utgång.
Och så ytterligare lite tid om man har vissa skäl.
Du har alltså inte "månader" på dig, utan betalar du inte inom 14 dagar, så har FB rätt att säga upp din hemförsäkring, precis som det också (med all sannolikhet) står i det finstilta från ditt FB gällande hemförsäkringen. Det gör det iaf hos LF gällande villahem/hemförsäkring.
Låt se vad jag skrev:
förrän efter någon månad. Ser inga plural i den meningen. Ägnar du dig åt att förfalska citat? Jag tror nog de flesta kan acceptera 3 veckor + ev ytterligare en vecka + någon dag eller tvås marginal kan omfattas utav det något oprecisa uttrycket
någon månad utan större besvär.
Varför hemvilla/hemförsäkringen skulle vara något unikt undantag enligt dig, är vidare helt obegripligt. Speciellt när du inte enligt lag är tvingad att ha den. Det rekommenderas visserligen av "alla" att ha den, men, den är inte lagbunden på något vis.
Du noterade att jag skrev
hemförsäkringen (och kanske andra försäkringar) inte får sägas upp. Ska vi ägnas oss åt lite mängdlära? Eller medger du att du hade/läste fel? (Jag visste att det gällde hemförsäkringen men brydde mig inte om att googla om det var specifikt för den eller gällde alla konsumentsförsäkringar. Det spelade liksom ingen roll för poängen.)
"Någon" är, till att börja med, ospecifikt, det kan alltså lika väl tolkas som "en" eller flera" och alltså inte heller specifikt singular.
Var är citatet förfalskat? Eller du förstår inte vad innebörden av "förfalska"? Det är heller inget citat, då det skulle varit påvisat vem jag citerade, vilket jag inte gjorde.
Däremot skrev du klart och tydligt;
d-b skrev:
Till och med staten inser detta och i försäkringstjänstelagen stipuleras att hemförsäkringen (och kanske andra försäkringar)
inte får sägas upp förrän efter någon månad efter att en obetald faktura förfallit ...
Då du inte verkar riktigt läskunnig alternativt har extrema problem med matematik, så tar vi det igen;
Du får räkningen. Du har X dagar på dig att betala. Gör du inte det, så förfaller räkningen. Här hävdar du då att man har "någon månad" på sig innan den får sägas upp "på riktigt", men så är det alltså inte. Du får nu 14 dagar på dig till (detta i form av att de skickar ut en bekräftelsen där du har 14 dagars möjlighet att betala) . Thats it.
Betalas den inte inom dessa 14 dagar så sägs den upp. Betalar du efter detta, så blir det en ny försäkring. Efter att fakturan förfallit har du alltså, igen, 14 dagar på dig innan den sägs upp och inte "någon månad" som du ville få det till.
Hur du får det till 3 veckor begriper jag inte. Tiden börjar räknas från den dag bekräftelsen skickas iväg. I praktiken har du alltså -mindre- än 14 dagar på dig att betala. (Du har FIH t.o.m. fetstilat detta, och trots det begriper du inte det själv...)
Jag åsyftade varför du inbillade dig att hemförsäkringen skulle vara unik. Varför det ens skulle finnas några unika undantag för försäkringar -alls- så länge det handlar om frivilliga försäkringar.
Förespråkare av egenansvar så BÖR man vara drogliberal? Ja..visst, säger du det så (så urbota korkat att jag lämnar det vid det). Det Ted Goldberg sa , och det bör påpekas, var dock att de som provar det -en- gång så löper 95% inte risk att fastna.
Han har senare också påpekat att om man gillade det när man testade det den där gången, så finns det givetvis en risk/chans (hur man nu väljer att se på det) att man testar igen...och igen... och igen.
d-b skrev:
Var nu inte kronologin sådan att beslut om Stockholmsförsöket togs strax efter valet 2002 (kanske i någon regeringsförklaring eller något samarbetsavtal mellan S och MP). Sedan lite utredning och lagstiftning följt av att det tog några år att bygga infrastrukturen. Lagstiftningen var naturligtvis på plats innan försöket kunde sättas igång. Finns alltså ingenting i Slash inlägg som är felaktigt.
Jo, det gör det. För båda besluten togs samtidigt. Lagen om trängselskatt och genomförandet av försöket beslutades av riksdagen den 16 juni 2004 (klockslag kan jag tyvärr inte ge dig...)
Vidare påbörjades propositionen till trängselskatten innan man började skissa på Stockholmsförsöket. Vilket du också säger (en av de få saker du faktiskt haft rätt i).
Du påpekar själv vad det felaktiga var; anledningen till avgiften finns alltså -inte- att hämta i att försöket infördes. (vilket var vad Slash sa).
Slash skrev:
Anledningen till varför förseningsavgiften ligger på 500 kronor finns att hämta i när Stockholmsförsöket
infördes.
Så igen, nej, det var alltså klart innan Stockholmsförsöket -infördes-. Vilket är vad jag sagt hela tiden.
Men för att slippa mer svammel i nattmössan; att man säger "vi ska testa" och att faktiskt införa något, är inte samma sak.
Att du inte orkar Googla och inte har någon koll bevisar du om och om igen. Du har gång på gång hänvisat till lagar som inte finns, som inte har med saker och ting att göra osv. Men, det kanske skulle kunna vara en idé för din del att börja...