2253
Sök

Problem med nya bilen (ST220 -07)

12 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte en Mondeo ST220 -07 förra veckan och hittade en liten pöl under bilen idag, tog fram kameran och fotade under motorn, hitta detta roll

Kan någon motorkunnig berätta vad som kan vara felet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208886/208886-bccf71bfca936844842e72a865b6ef05.jpg
Senast redigerat av Columbo (28 oktober 2014)


Forummoderator
26 370 Inlägg
28 oktober 2014
#2
Tjae, oljeläckage?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Tjae, oljeläckage?

Jo det fattar jag, vilken del?


Oturen själv
593 Inlägg
29 oktober 2014
#4
Columbo skrev:
Mack skrev:
Tjae, oljeläckage?

Jo det fattar jag, vilken del?

Omöjligt för oss som kollar på den bilden att se, Men troligtvis någon packbox.. 

Va glad att den läcker och inte dricker iaf! big_smile Dessutom ser den ut å ha en bra nyans, inte svart klet..

Ta lite mer bilder och följ oljan uppåt vart den kommer ifrån.. Har du grisig tur är det bara ventilkåpa eller liknande som pissar ut lite olja.

Brum

6 638 Inlägg
29 oktober 2014
#5
Antar du har fotat framifrån?

Oljefiltret kan sitta löst, är lokaliserat ovanför oljetråget på "framsidan" av motorn.

http://photos1.blogger.com/blogger/3330/1961/1600/New%20Stud.jpg

De/Dem

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 oktober 2014
#6
Columbo skrev:
Mack skrev:
Tjae, oljeläckage?

Jo det fattar jag, vilken del?

Du får helt enkelt titta närmare så slipper vi gissa åt dig.  Ett tips är att rengöra noga, köra en liten runda och sedan titta igen, då är det enklare att isolera exakt var.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 171 Inlägg
29 oktober 2014
#7
Hej!
Oljan kommer  uppifrån!
Då kan det vara packboxen vid övre kamremshjulet eller topplockspackningen eller ventilkåpspackningen.
Senast redigerat av jaka54 (31 oktober 2014)


1 080 Inlägg
29 oktober 2014
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Oljan kommer  uppifrån!
Då kan det vara packboxen vid kameran eller topplockspackningen eller ventilkåpspackningen.

Ja kameran läckte på min bil med, luriga djävlar det där hmm

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

3 295 Inlägg
29 oktober 2014
#9
Ellerså kanske ägarn innan har bytt olja och inte torkat upp oljespillet efter sig.


12 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#10
Lite mer har hänt sen sist....

Var på Verkstan idag (Nacka biltrim) och mecken konstaterade snabbt efter ett lyft att det var bröstkåpan som var problemet.

Han ville även byta kopplingen och cylinder då dessa var slut, inget jag har märkt direkt.

30 000 skulle det gå på att fixa, bara för bröstkåpan! Kan det verkligen stämma!?


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 oktober 2014
#11
Byt verkstad. Testa med dessa kunniga, trevlig och humana!
Senast redigerat av dawwe (30 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#12
dawwe skrev:
Byt verkstad. Testa med dessa kunniga, trevlig och humana!

Menar du att det är överpris? Norsborg ligger lite på fel sida för min del men tack för tipset.


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 oktober 2014
#13
Ja det låter dyrt...Vad är en Mondeo ST220 -07 värd? 70-80'? Man väljer väl inte verkstad efter om den ligger utanför dörren eller inte...? Nu vet jag inte hur svårt det är att byta bröstkåpan på en ST220 men kostar det 30' så låter det som att man lyfter ur motorn, lyfter av båda topparna o byter en massa annat oxå...Om du tycker det är värt att lägga 30' så go ahead...Min gissning är att du får du gjort för hälften hos valfri kunnig icke märkesverkstad.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#14
dawwe skrev:
Ja det låter dyrt...Vad är en Mondeo ST220 -07 värd? 70-80'? Man väljer väl inte verkstad efter om den ligger utanför dörren eller inte...? Nu vet jag inte hur svårt det är att byta bröstkåpan på en ST220 men kostar det 30' så låter det som att man lyfter ur motorn, lyfter av båda topparna o byter en massa annat oxå...Om du tycker det är värt att lägga 30' så go ahead...Min gissning är att du får du gjort för hälften hos valfri kunnig icke märkesverkstad.

Mindre i detta fall wink Det var lite av en chansning men eftersom den kom med med blocket garanti så köpte jag den.

Det stämmer att motorn skulle ur enligt mecken.  Men tack, då vet jag iaf. ett riktpris på jobbet!

Jag vill gardera mig om If (Blocket förs.) inte godkänner skadan. Då blir det till att kolla runt på stan och avstånd är mindre viktigt som sagt, eftersom jag inte behöver en auktoriserad verkstad.


12 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#15
Mreque89 skrev:
Columbo skrev:
Mack skrev:
Tjae, oljeläckage?

Jo det fattar jag, vilken del?

Omöjligt för oss som kollar på den bilden att se, Men troligtvis någon packbox.. 

Va glad att den läcker och inte dricker iaf! big_smile Dessutom ser den ut å ha en bra nyans, inte svart klet..

Ta lite mer bilder och följ oljan uppåt vart den kommer ifrån.. Har du grisig tur är det bara ventilkåpa eller liknande som pissar ut lite olja.

Precis smile Motorn går riktigt fint på alla sätt, här kommer en till bild. Verkstan trodde bröstkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208886/208886-10249eed440fdcd87b5f932e9a8103ba.jpg
Senast redigerat av Columbo (30 oktober 2014)


12 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#16
Malheus skrev:
Antar du har fotat framifrån?

Oljefiltret kan sitta löst, är lokaliserat ovanför oljetråget på "framsidan" av motorn.

Ja det stämmer och nej det var inte filtret, fick som sagt en offert på 30 000 för byte av bröstkåpan, kanske är rimligt med tanke på vad du skrivit tidigare?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292571

Specifikt att kolla på vid V6:
Oljeläckage, kan bli dyrt. Oftast börjar läckaget antingen mellan motor och växellåda eller vid bröstkåpan (Framkanten av motorn, mot remsidan) Eftersom bilarna har kamkedja så är det inte så "bara" att byta.
Senast redigerat av Columbo (30 oktober 2014)


6 638 Inlägg
31 oktober 2014
#17
Bröstkåpan sitter på framsidan av motorn, ditt läckage ser ut och vara mer motmitten. Kan du fota mer av läckaget?

De/Dem

12 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#18
Malheus skrev:
Bröstkåpan sitter på framsidan av motorn, ditt läckage ser ut och vara mer motmitten. Kan du fota mer av läckaget?

Har jobb idag och försöker ta nya bilder så snart jag har lite tid över.

PS såg du nya bilden ovan?
Senast redigerat av Columbo (31 oktober 2014)


6 638 Inlägg
31 oktober 2014
#19
Oj vad jag ljuger. wink Nej då.

Tiden för att ta bort bröstkåpan ligger på 590 perioder, alltså ca. 6 timmars jobb.
Visserligen finns det ingen instruktion på hur du gör det i bilen på Etis men samtidigt så står det inte i rikttiden att motorn ska ut, det är säkert trångt och jävligt men nog går det.

Det kan även vara oljetrågspackningen som läcker, byte av den är på 140 perioder ~ 1.5h

Det angående kamkedjan vet jag inte riktigt varför jag skrev, är väl mest om det börjar läcka från ena topplockspackningen så är det lite större jobb att lyfta av toppen.

Men ska de ha 30 tusen för att utföra ett 8h jobb så tar de alltså 3500 + i timmen
Bra betalt. tongue (Fast jag antog att det var räknat med kopplingsbyte)

Och nej, ser ingen ny bild.
Senast redigerat av Malheus (31 oktober 2014)

De/Dem

6 171 Inlägg
31 oktober 2014
#20
Hej!
Föll visst bort några bokstäver i mitt förra mail...
Innan man gör något annat så måste man ju konstatera varifrån oljan kommer! Själv är jag van att fixa alla fel själv (med måtta naturligtvis) men olja som kommer uppifrån kan bara komma från antingen topplockspackningen (inte så troligt), Packboxen bakom övre kamremshjulet ( troligt)..men det kanske V6:a på Forden, då är det två packboxar som kan läcka, Läcka vid oljefiltret (inte troligt då oljan på bilden är ljusbrun, motorolja brukar vara brun/svart). Läcka vid ventilkåpan/ventilkåporna (troligt). Vevaxelpackboxen läcker. Läcka vid växellådan (troligt då oljan är gul/brun).
Någon som hällt ut ny olja (inte så troligr)

Det är bara att välja...



Sök