Mervolic skrev:
Förra året dog 260 personer i trafiken, de flesta i singelolyckor. Flera singelolyckor som jag minns, är pga för hög hastighet och att något oväntat har skett (t ex vägarbete, dålig väg, halka osv).
Hastighetsbegränsningarna på våra vägar är bestämda utefter parametrar så som erfarenhet av liknande vägsträckor, trafikmängd, risk för halka, risk för vilda djur, etc.
Är det begränsat till 70 km/h så betyder inte det att du ens får köra i 70, utan det betyder att du får köra i MAX 70 km/h enligt hastighetsmätaren OM du har förutsättningar för att klara av det. Är det mycket trafik, djur eller barn i närheten, halt eller dålig sikt (väder, svängar, etc) så FÅR DU INTE köra i 70 km/h även om det står så på skyltarna. Trodde att dom flesta förstått det, men tydligen inte. Det här lärs ut i körskolan i tidigt stadie. Du får inte framföra fordonet snabbare än att du hinner STANNA för oförutsedda hinder.
Reglerna är som dom är, är man inte nöjd med det så kan man ju starta ett politiskt parti och försöka påverka lagarna i Sverige. Eller så kan man åka till en racingbana och ta ut sina aggressioner helt fritt, utan risk att döda någon. Eller så kör man för fort, och accepterar att man får sona för sina brott.
Jag antar att ingen här på fullaste allvar menar att det är okej att mordhota någon? Det är ju i stort sett samma sak, ni riskerar ju att döda någon när ni kör för fort. Visst, 5-10 km/h kanske inte leder till någons död, men risken finns där. Precis som att ett mordhot kan bli till ett mord.
Någon skrev att det var fjantiga hastighetsbegränsningar i Sverige, för det är samma begränsningar året om, dygnet runt... Det här är både sant och falskt. På många ställen ändras hastighetsbegränsningen beroende på trafikmängden, på vissa ställen ändras den beroende på årstiden och som jag skrev en bit upp i det här inlägget så är det en högsta tillåten hastighet. De förlitar sig på att du som förare kan bedöma om det är säkert nog att färdas i den hastigheten, i och med att du har tagit körkortet så har du även utbildning på detta. Du ska bedöma att ingen skadas pga dig och din hastighet. Klarar du inte att hålla 70, då får du inte göra det heller.