3466
Sök

Dör vid frikoppling/motorbromsning, låter som båtmotor, smårycker

30 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
Nissan Micra 1,3 gx, 11900 mil, 1995

Bilen dör vid motorbromsning/frikoppling, men vaknar till liv direkt när jag släpper upp kopplingen

Smårycker ibland

Låter som en båtmotor, tufftufftuff

Svårstartad till och från, måste hålla ner gasen medans jag försöker starta ibland, men ibland startar den utan problem

Jag har bytt: rotor, fördelarlock, tändstift, tändkablar, bränslefilter, luftfilter, båda damaskerna, en spridare
Senast redigerat av Molins (6 december 2014)

Evildan
6 december 2014
Tufftuffar den jämt?

Kompressionstestad?

30 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
Den tufftuffar jämt, kompet var detsamma på alla förutom en, de sa att spridaren var paj, den bytte vi, men inte testat kompen efter det

Lämnade in den på verkstad nu i veckan igen och då sa de att tändkablarna var paj, så bytte dem själv men den tuffare fortfarande

Evildan
6 december 2014
Gör ett nytt kompressionstest, det kan fortfarande vara otätt i tätningen eller tråkigare.

30 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
Hmm okej, får göra det
Vad kan det annars vara om kompet är bra?

Evildan
6 december 2014
Vet du om du får gnista på cylindern som inte tänder?
Signalfel eller kabelbrott till injektorn?

30 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
Gnister får han på alla tändstift, har jag testat

Hmm, får nog ringa o prata med verkstan igen
Men de gjorde en felsökning och sa att kablarna var problemet, men eftersom det uppenbarligen inte var det så borde man kunna kräva gratis felsökning?

Evildan
6 december 2014
Be verkstaden göra kompressionstestet om det inte är något du kan göra själv.
Alternativt byt plats på två utav injektorerna, den från cylindern som inte tänder samt en annan för att se om felet flyttar på sig.

30 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
Okej tack, då har jag lite att testa

Evildan
6 december 2014
De Nada.
Återkom sedan gärna i tråden om du hittar felet för att underlätta för någon annan som kan tänkas ha liknande problem på sin bil.

30 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
Efter snabbtest så har vi kommit fram till att treans cylinder inte går över huvud taget, får gnistor och bensin men vill icke gå
Vad kan felet vara då?

1 711 Inlägg
6 december 2014
Molins skrev:
Efter snabbtest så har vi kommit fram till att treans cylinder inte går över huvud taget, får gnistor och bensin men vill icke gå
Vad kan felet vara då?

Låter som en bränd ventil...
Man bör göra ett komptest igen, kanske leakdown test. Men e kompet borta, så är det mindre skoj..

Kika innan du skulle demontera toppen isåfall, för jag tror dom har lösa foder, mvh

1 711 Inlägg
6 december 2014
Med tanke på ljudet med, kolla så tändföljden är rätt!

Sök