3166
Sök

Saab 900s -90 Högt HC värde, misständer

53 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
#1
Bilen:
Saab 900s -90 LTT från början, se modifikationer nedan.
Lucas CU14 Bränslesystem
10500 mil

Modifikationer på bilen:
Intercooler
Chippad, Speedparts bränslechipp
Uppställt laddtryck 0,7bar ~
Sportluftfilter med original luftburk
Planad topp vid byte av topplockspackning

Felet:
Har sedan tre månader tillbaka haft problem med att bilen börjat bluddra och misstända. Det bara uppstod en dag jag skulle ut och åka. Felet uppstår bara på tomgång! Har försökt att lokalisera felet men inte hittat det. Jag besiktade bilen i december och fick en tvåa på "HC halt tomgång för hög" rätt så mycket för hög också 585. Avgasvärdena var okej så fort besiktningsmannen höjde varvtalet och bilen går bra i övrigt. Har lite lägre tomgång än vanligt, pendlar 50-100 varv runt 800~

När man stänger av bilen varm och startar igen så dör bilen nästan för att sedan lägga sig runt 700-800 i varvtal.
Jag tror inte felet beror på chippet då den varit chippad under en längre tid och sedan helt plötsligt fick jag problemen ovan.

Vid start efter en natt så går bilen bara igång på 3 cylindrar låter det som. Avgaserna är gråa och luktar bensin, sticker i näsan. Video här: https://www.youtube.com/watch?v=5Ln_1IzDZIU
Notera att den "hoppar igång" runt 30 sekunder in i videon.

Här är en till video när motorn är varmkörd, förhoppningsvis hörs det att den inte går redigt rent.
https://www.youtube.com/watch?v=Rt-RIgzw-8c

Värdena:
CO 0,3 (0,5) HC 585 (100)
CO 2500 0,1 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Vilken felsökning har redan gjorts? 
Komptest:
Cyl 1: 12.0
Cyl 2: 11.0
Cyl 3: 11.0
Cyl 4: 11.0

Notera cylinder 1 har högre komp än övriga? Onormalt?
Bilen har inte dragit vatten eller olja, haft noga koll på det! Topplockspackningen byttes för cirka ett och ett halvt år sedan.

Tändstiftena, rotor & fördelarlock ser bra ut.
Tändkablarna byttes för cirka 9 månader sedan.
Kollat spridare och dom läcker inte.
Kollat efter brustna vakuumslangar eller andra läckage utan resultat.
Luftmassemätare pin 1-6 har 518 Ohm, (Basic value 331-341 Ohm), onormalt?
Testade att koppla ur LMM, bilen går då i 5 sekunder på tomgång sedan dör den.
Bytt tempgivaren vid insuget.
Bilen ger inga felkoder.

Bytt olja och ombesiktat, HC ner från 585 till 300.

Testade att mäta lambdasonden idag och filmade även det, https://www.youtube.com/watch?v=AnGaTp-sW4w
Ingen kunskap lambdasonder men kan den vara "slö"? Den kan mycket väl tagit stryk av vatten sedan tidigare läckage innan topplockspackningen byttes. Går inte se så bra med en vanlig multimeter dock.

Vet inte vad jag ska göra redigt. Vad tror ni? Är LMM ohm värdet åt helvete fel?

53 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#2
Bilen har ju alltid bluddrat å gått på 3 cylindrar vid start efter en natt ståendes, testade idag att dra ur LMM innan. Bilen gick igång rent på alla cylindrar.. Nollade batteriet för att boxen skulle gå ur "fel läget" vad det nu heter och kopplade in LMM igen. När jag startade bilen så gick den orent igen på 3 cylindrar som i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=5Ln_1IzDZIU

LMM som är slut troligtvis?

Turbo lover
329 Inlägg
2 januari 2015
#3
Jag har samma bil som dig med lucas, min funkar perfa. Kan ta och mäta på min LMM och återkomma vad jag fick.

En tanke bara ,det är inte så att pinnarna på LMM har ärgat och där med inte leder så bra vilket gör att ohm talet höjs?

EDIT: Har du kollat felkoder?
Senast redigerat av Saab_2takt (2 januari 2015)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

53 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#4
Har inga felkoder, 518 i ohm mellan stift 1 och 6.
Inte plockat ur LMM och kollat på den ännu, misstänker att sportluftfilter gjort så den pajat.

Turbo lover
329 Inlägg
2 januari 2015
#5
Tog och kollade LMMen på min bil. Fick 503 ohm mellan stift 1-6. Är sportfiltret ett sådant torrt eller är det oljigt? Tänkte om de har lagt sig olja i LMMen vilket hindrar den för att läsa rätt. Testa att spruta lite bromsrengöring i LMMen för att tömma den på ev olja.

Har du Saabs service manualen vid namn  "2:3 CU14 Fuel-injection system"? PMa mig annars så får du den
Senast redigerat av Saab_2takt (2 januari 2015)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

53 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#6
Har testat att rengöra den idag men inte monterat tillbaka den ännu. Ska testa i morgon. Går ju att skruva isär den är det en dålig idé? Ser ut att vara en packning i mellan. Kommer ju inte redigt åt att rengöra ordentligt.

Turbo lover
329 Inlägg
2 januari 2015
#7
Minns inte riktigt hur den sitter ihop. Men testa du att plocka isär den försiktigt. Går ju i värsta fall att använda flytande packning ifall det skall göras en ny. Finns på Biltema m.m.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

53 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#8
Jag minns inte men det kan mycket väl vara så att JR sportluftfilter från speedparts är inoljade och att det gjort att LMM läser fel. Verkar bara vara 4 skruvar och en packning så kan man plocka isär den. Tänkte också så att det borde funka att göra en ny packning mellan. Får undersöka saken lite försiktigt i morgon smile


Sök