2982
Sök

Köpråd: Trevlig pendlarbil/långfärdsbil

3 627 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#1
Tja!

Har börjar tröttna lite smått på nu att våran nuvarande Astra inte har någon farthållare då jag gör resor på 25+mil relativt ofta.

Så har börjat snegla lite på att byta ut vår andrabil till något som är mer långfärdstrevligt men känner att jag behöver lite hjälp med input smile

Prisklassen jag tittar på är upp till 40k och med ett max miltal på ca 16k

Utrustningsmässigt är AC, farthållare, elhissar/speglar krav, men de har ju de flesta nyare bilarna idag.

Utöver det så är det mest att den ska ha ett trevligt varvtal på motorväg (helst 2500rpm eller mindre), inte vara överjävligt törstig och ha i övrigt vettiga ägandekostnader.

De jag kikat på lite hittills är
Opel Vectra (både 2.2 och 2.0t)
Volvo S/V40 2.0t 02-
VW Passat 1.8t
Honda Accord

Vad finns det mer som är vettigt? Har ett visst agg mot franska bilar ska tilläggas, men de kanske är något att ha trots allt?

All input är uppskattad smile

MVH Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Evildan
3 januari 2015
#2
S/V40 2.0t varvar ca 2900rpm/120km/h.


Tipsar först om just en fransyska, Citroên C4 1.6 110hk förbrukar runt 7.0l/100km, ofta välutrustade och helhetsmässigt en bra bil.
Finns dom som rullat långt. wink
http://www.blocket.se/sodermanland/Citr … 12&w=1


Annars en bil i samma storleksklass som Accorden vilken är ett väldigt bra val i sig är Toyota Avensis, problemfriare bilar är i regel svårare att uppbringa i den prisklassen kontra önskat miltal.
Förbrukar runt 7l/100km beroende på förare och trafiksituation precis som Accorden dock är bägge relativt lågt växlade med 1.8liters motorn och varvar strax över 3000rpm i motorvägsfart.
Motorn morrar inte så plågat i dom varven som exempelvis en B230f utan roterar utan knot eller vibrationer, dom trivs kort och gott på lite högre varv.
Senast redigerat av Evildan (3 januari 2015)

171 Inlägg
3 januari 2015
#3
Ska man ha en långfärdsbil hade jag direkt valt bort t.ex Opel, Volvo S40 och Honda. Visst är det trevliga bilar, men det är kanske inga optimerade motorvägskryssare.

Skulle nog ha kollat på något tyskt om man vill ha motorvägskomfort, t.ex Mercedes E-klass eller liknande.

Evildan
3 januari 2015
#4
Camry 2.4?

http://www.blocket.se/trelleborg/Toyota … _3&w=1
En trevlig långfärdskamrat som rullar tyst och bekvämt.

3 627 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#5
Har kört V40 2.0t en del och det är trevliga bilar, framförallt bra säten i de! Har självfallet kikat även på S60 då deras säten är ännu bättre smile

Angående Avensis har jag även kikat på dessa, trevliga bilar även det men tycker de är lite för dyra, precis som alla Toyota  hmm

Mercedes har jag även det kikat lite på men då C-klass men dessa dras ju med sina satans rostproblem vilket jag ogillar.

Bilen i sig behöver inte vara det bekvämaste på marknaden utan det är mer att den inte ska varva som en stucken gris på motorväg.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Evildan
3 januari 2015
#6
Kan gå att pruta till din budget.
http://www.blocket.se/malmo/Hyundai_Son … _3&w=1

3 627 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#7
Haha, skulle precis komplettera med Camry! Hur är dessa egentligen om man bortser från att de känns extremt japanska? smile

Samma med Sonatan, är det en bra bil? Är ju jäkligt snygga tycker jag smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Evildan
3 januari 2015
#8
Om en S60 med den förbrukningen är acceptabel så kika istället på en S80, samma teknik, samma förbrukning, bekvämare bil som i regel är billigare att köpa.

Lite högre Miltal är på S80 genI inte någon större fara, dom rullar i regel långt så att kika på exempelvis en 20000milare skulle jag inte avråda ifrån, då ska dessutom kamremmen vara bytt till skillnad på en 16000milare då intervallen är 18000mil.
Givetvis har även dessa bilar småfel, bla elektroniken, många har haft kluckande framvagnar eller glappande bakvagnsdetaljer dock rostar dom inte som en jämngammal MB eller har den mängden elfel som en BMW E39 som blivit några år inte sällan erbjuder.

3 627 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#9
Nä det har du rätt i smile

Hur är Lexus Is200 i jämförelse mån tro?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Evildan
3 januari 2015
#10
ToXtreme skrev:
Haha, skulle precis komplettera med Camry! Hur är dessa egentligen om man bortser från att de känns extremt japanska? smile

Samma med Sonatan, är det en bra bil? Är ju jäkligt snygga tycker jag smile

big_smile

Bägge är riktigt bra bilar, Camryn är väldigt driftsäker och bekväm, likaså Sonatan, kompisar till mig säljer Hyundai och har tidigare sålt KIA. dock  känns dom inte lika massivt tunga som en Volvo/MB gör i materialen eller dörrstängnings doffet men håller ihop och fungerar gör dom minst lika bra.
Koreaner från början av 2000 talet och nyare är bättre i hopskruvade samt rejälare konstruerade än tidigare och fungerar i regel problemfritt.
Skriver i regel för det finns alltid något jkl måndagsexemplar hos alla bilmärkens modeller.

Evildan
3 januari 2015
#11
ToXtreme skrev:
Nä det har du rätt i smile

Hur är Lexus Is200 i jämförelse mån tro?

Dom står högt i pris, "The Idiots Toyota" wink

Väldigt bekväma, en IS med den silkeslena raka 6 cylindriga motorn är en väldigt trevlig fast trång långfärdsbil, trots att den varvar ca 3450rpm/120km/h går den tyst och lugnt.
Asiatiska motorer är i regel konstruerade för att arbeta på lite högre varvtal, utan att kännas plågade.

6 634 Inlägg
3 januari 2015
#12
Om du törs..Så är Alfa 166 väldigt mycket bil för pengarna. Dock ligger de flesta på 20k mil.

Om du är ekonomisk, Ford Mondeo Mk3

http://www.blocket.se/helsingborg/Ford_ … amp;last=1

Farthållare, automatisk klimatanläggning, defroster på fram(!) och bakruta
Kamkedja smile Sista årsmodellen lider inte av dåligt rostskydd i dörrarna som de tidigare Mk3orna gjorde, kolla bara att handbromsen fungerar som den ska! (Vajrarna kärvar ibland, ordnas de inte i tid pajar även bromsoket)

De/Dem

Evildan
3 januari 2015
#13
Malheus skrev:
Om du törs..Så är Alfa 166 väldigt mycket bil för pengarna. Dock ligger de flesta på 20k mil.

Om du är ekonomisk, Ford Mondeo Mk3

http://www.blocket.se/helsingborg/Ford_ … amp;last=1

Farthållare, automatisk klimatanläggning, defroster på fram(!) och bakruta
Kamkedja smile Sista årsmodellen lider inte av dåligt rostskydd i dörrarna som de tidigare Mk3orna gjorde, kolla bara att handbromsen fungerar som den ska! (Vajrarna kärvar ibland, ordnas de inte i tid pajar även bromsoket)

Bra tips.
Mondeorna är väldigt underskattade och lite i skymundan här i Sverige. Britterna älskar Mondeo, det bokstavligen dräller av dom i och runt London och dom fungerar tydligen ypperligt i deras motorvägsfarter som i praktiken är betydligt högre än våra.

3 627 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#14
Alfa är riktigt snygga bilar med en inte lika säker driftsäkerhet sägs det. Frågan är ju om det fortfarande stämmer? smile Alltid gillat Alfa och lär alltid göra så det hade nog allt kunna vara intressant smile

Mondeo har jag kikat på i ur och skur och jag lär aldrig bestämma mig för om jag gillar de eller inte! Gillar mk4 av Mondeon men är väldigt kluven när det kommer till mk3an hmm

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

6 634 Inlägg
3 januari 2015
#15
Om du kör snällt med Alfa när de är kalla, håller serviceintervallerna och batteriet är ständigt fräscht är det inga större problem. Största nackdelen är att kamremmen ska bytas efter 6000mil/3år (Twinspark) och 8000mil/4år (Diesel och V6)

Mondeon Mk4 är trevligare bil, det går inte att undgå då interiören är mer påkostad och det nya chassit (Som även de nyare Volvo bilarna använder) är både slitstarkt och stabilt. Problemet då är bara, priset! (Till din budget)

De/Dem

Evildan
3 januari 2015
#16
ToXtreme skrev:
Alfa är riktigt snygga bilar med en inte lika säker driftsäkerhet sägs det. Frågan är ju om det fortfarande stämmer? smile Alltid gillat Alfa och lär alltid göra så det hade nog allt kunna vara intressant smile

Mondeo har jag kikat på i ur och skur och jag lär aldrig bestämma mig för om jag gillar de eller inte! Gillar mk4 av Mondeon men är väldigt kluven när det kommer till mk3an hmm

Du kör ju BMW så driftsäkerheten hos en Alfa-Romeo bör inte göra dig besviken.
Alfa-Romeo tillika hela FIAT koncernen lider liksom Ford och fransyskorna av gamla tiders delvis sanna rykten, dagens bilar är inte några krånglande rullande moderskepp för elfel som inte tål fukt eller upplöses i molekyler när saltbilen startas, den tiden är förbi. wink

Ändock är några märken bättre än andra gällande irriterande småfel och de totala ekonomiska aspekterna utav ett bilägande.
Jag håller Asiaterna lite högre och inte otippat för många just Toyota som ett säkert kort gällande driftsäkerhet och god totalekonomi, även så Supra om den jämförs med likvärdiga fordon.

Med lem
475 Inlägg
3 januari 2015
#17
Jag kan gå i god för S60, jag tycker min var trevlig att köra långa sträckor (veckopendlade många gånger till Sthlm/forsmark/nynäshamn för arbete) Om du väljer S60, se till att få sportstolarna, dom har extra vaddering på sidorna av stolen (ja som en sportstol) och dom är mer bekväma enligt mig än standard S60/V70N stolarna då dom ger bättre stöd smile


Evildan
3 januari 2015
#18
Ralf skrev:
Jag kan gå i god för S60, jag tycker min var trevlig att köra långa sträckor (veckopendlade många gånger till Sthlm/forsmark/nynäshamn för arbete) Om du väljer S60, se till att få sportstolarna, dom har extra vaddering på sidorna av stolen (ja som en sportstol) och dom är mer bekväma enligt mig än standard S60/V70N stolarna då dom ger bättre stöd smile

Jag tycker tvärtom, sportstolarna kramar för hårt över en bred ryggtavla och därmed föredrar jag dom vanliga.

Med lem
475 Inlägg
3 januari 2015
#19
Evildan skrev:
Ralf skrev:
Jag kan gå i god för S60, jag tycker min var trevlig att köra långa sträckor (veckopendlade många gånger till Sthlm/forsmark/nynäshamn för arbete) Om du väljer S60, se till att få sportstolarna, dom har extra vaddering på sidorna av stolen (ja som en sportstol) och dom är mer bekväma enligt mig än standard S60/V70N stolarna då dom ger bättre stöd smile

Jag tycker tvärtom, sportstolarna kramar för hårt över en bred ryggtavla och därmed föredrar jag dom vanliga.

Må så vara, men jag är lång och är väldigt bredaxlad, men då jag är lång så satt jag med axlarna ovanför "kuddarna"
Dock har nog inte ToXtreme det problemet, tror han sitter som ett smäck i sportstolarna med sin kroppsbyggnad.
Jag fick otroligt ont i röven av standardstolarna, vilket jag aldrig hade problem med i sportstolarna


3 627 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#20
Kan la säga att det mesta är bättre än mina Astra säten utan svankstöd för där skriker min rygg efter 10 mil att jag är dum i huvudet som ens fick för mig att köra så långt tongue

S60 är väldigt trevliga bilar, det vet jag av erfarenhet smile

Det med kamremmen på Alfa fick mig att räkna bort de direkt känner jag. Är samma intervall på Astran vilket e helt kass då jag kör närmare 3000 mil om året och skulle isåfall behöva byta varannat år.

Men man kanske skulle ge mondeo en chans till.

I ärlighetens namn så är det framförallt Mondeo och Vectra jag sneglat på. De ligger i samma prisklass och man får väldigt mycket bil för pengarna. Det som gjort att Vectra klingat bättre i mina öron är mest att jag inte har några goda erfarenheter av Ford och att den dessutom går att få med 2.0t och sexpetare smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)


Sök