2864
Sök

Bel Air -55 Misständer och går ont

471 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjena

Farsan har köpt sig en Bel Air med en vässad V8a, bilen gick hyfsat i början men nu har den börjat misstända och gå ont. Motorn är en 350 med Edelbrock RPM insug och en Edelbrock 750 förgasare. Vi har testat byta stift och kärvande flotörnålar utan större resultat. Han har lite småsvårt att komma igång på cylinder 1,4 och 7 om jag inte missminner. Någon som har haft liknande problem? Är det förgasaren tro?

Bränsletrycket ligger på Ca 5 PSI.

Alla tips är välkomna!


47 Inlägg
3 januari 2015
#2
Tjenare, har du kollat upp vad tändningen står på? bör ligga på runt 32-34 grader med fullt utslag.
Hur ser stift, kablar etc ut?


471 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#3
mr_z28 skrev:
Tjenare, har du kollat upp vad tändningen står på? bör ligga på runt 32-34 grader med fullt utslag.
Hur ser stift, kablar etc ut?

Hela bilen är ombyggd så allt är i fint skick. Stiften sotar ner sig och blir kolsvarta! Ska kolla tändningen framöver nån gång.


Fordonsmekaniker
342 Inlägg
4 januari 2015
#4
Jag hade ju kollat på förgasaren.

Med tanke på att stiften sotar så får den inte rätt blandning smile  Renovera upp förgasaren och testa lite olika inställningar på luft/bränsle

DawwE

471 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#5
Daww3 skrev:
Jag hade ju kollat på förgasaren.

Med tanke på att stiften sotar så får den inte rätt blandning smile  Renovera upp förgasaren och testa lite olika inställningar på luft/bränsle

Borde inte va mycket att renovera upp, motorn har knappt gått 100 mil yikes


Säljare
42 Inlägg
4 januari 2015
#6
Ta kontakt med tex P.Häggström ( mitt emot coop/ Ica nedanför E 14 han kan V8 om nån i Brunflo!
FD Brunflo bo / Med vänlig hälsning, mikael


1 711 Inlägg
4 januari 2015
#7
Vad är det för fördelare? Om det är en gammal, kolla glappet i axeln.
mvh Christian


1 711 Inlägg
4 januari 2015
#8
Fast jag kollar alltid kompet först!! Då får man svar snabbt om det är något allvarligt.


Redovisningsman
66 Inlägg
4 januari 2015
#9
Hade samma problem på min Cadillac, var skit i tanken som satte sig i nålventilerna imellanåt. Extra bränslefilter löste problemet. Kan också vara fördelaren som tidigare skrivits, om den är elektronisk så kolla att den ger rätt gnista, finns mycket kinatillverkat med blankt yttre och dåligt innehåll.

471 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#10
superglide skrev:
Ta kontakt med tex P.Häggström ( mitt emot coop/ Ica nedanför E 14 han kan V8 om nån i Brunflo!
FD Brunflo bo / Med vänlig hälsning, mikael

Det ska vi göra! Tack


471 Inlägg
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
4 januari 2015
#12
muuns skrev:
Tjena

Farsan har köpt sig en Bel Air med en vässad V8a, bilen gick hyfsat i början men nu har den börjat misstända och gå ont. Motorn är en 350 med Edelbrock RPM insug och en Edelbrock 750 förgasare. Vi har testat byta stift och kärvande flotörnålar utan större resultat. Han har lite småsvårt att komma igång på cylinder 1,4 och 7 om jag inte missminner. Någon som har haft liknande problem? Är det förgasaren tro?

Bränsletrycket ligger på Ca 5 PSI.

Alla tips är välkomna!

Vad menar du med att gå ONT?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

471 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#13
Vettemannen skrev:
muuns skrev:
Tjena

Farsan har köpt sig en Bel Air med en vässad V8a, bilen gick hyfsat i början men nu har den börjat misstända och gå ont. Motorn är en 350 med Edelbrock RPM insug och en Edelbrock 750 förgasare. Vi har testat byta stift och kärvande flotörnålar utan större resultat. Han har lite småsvårt att komma igång på cylinder 1,4 och 7 om jag inte missminner. Någon som har haft liknande problem? Är det förgasaren tro?

Bränsletrycket ligger på Ca 5 PSI.

Alla tips är välkomna!

Vad menar du med att gå ONT?

/Benny

Tänder inte på alla cylindrar, speciellt på tomgång. Sotar ner stiften, smäller högt och skickar ut lågor. Den går väl hyfsat och de är bra gasrespons men den misständer som sagt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
4 januari 2015
#14
muuns skrev:
Vettemannen skrev:
muuns skrev:
Tjena

Farsan har köpt sig en Bel Air med en vässad V8a, bilen gick hyfsat i början men nu har den börjat misstända och gå ont. Motorn är en 350 med Edelbrock RPM insug och en Edelbrock 750 förgasare. Vi har testat byta stift och kärvande flotörnålar utan större resultat. Han har lite småsvårt att komma igång på cylinder 1,4 och 7 om jag inte missminner. Någon som har haft liknande problem? Är det förgasaren tro?

Bränsletrycket ligger på Ca 5 PSI.

Alla tips är välkomna!

Vad menar du med att gå ONT?

/Benny

Tänder inte på alla cylindrar, speciellt på tomgång. Sotar ner stiften, smäller högt och skickar ut lågor. Den går väl hyfsat och de är bra gasrespons men den misständer som sagt.

Är detta du menar med att "Gå ont"??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

471 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#15
Vettemannen skrev:
muuns skrev:
Vettemannen skrev:

Vad menar du med att gå ONT?

/Benny

Tänder inte på alla cylindrar, speciellt på tomgång. Sotar ner stiften, smäller högt och skickar ut lågor. Den går väl hyfsat och de är bra gasrespons men den misständer som sagt.

Är detta du menar med att "Gå ont"??

/Benny

Det är vad jag har fått förklarat för mig, det är inte min bil utan min fars. Den gick riktigt fint från början men började smälla nå jävulskt, efter vi bytte nålventiler vart det bättre men den smäller än. Det är inte någon enstaka gång utan det är väldigt ofta, i princip varje gång man gasar till.


Säljare
42 Inlägg
4 januari 2015
#16
Om ni ej hittar några fel så ta ett komp prov . Då motorn är ny renoverad så kanske billigare delar är använda typ Kamaxeln ( vanligt fel på sb ) då bristande kvalite på delar är vanligt ! ( Köpte själv en chevelle 1968 som hadde gått 30-50 mil men dom milen var ut och in ur diverse garage. Och kammen var rund på vissa nockar) och det tog ett tag innan det hittades ! Hoppas ni hittar felet . Om ni ej lyckas själv så kontakta Häggström ,Han tror jag ej går bet !
Han har hållit på 25-30 år med dessa ( gm. mopar. Mfl  i grytan Shra garaget och är mkt duktig !
Med vänlig hälsning Mikael


471 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#17
superglide skrev:
Om ni ej hittar några fel så ta ett komp prov . Då motorn är ny renoverad så kanske billigare delar är använda typ Kamaxeln ( vanligt fel på sb ) då bristande kvalite på delar är vanligt ! ( Köpte själv en chevelle 1968 som hadde gått 30-50 mil men dom milen var ut och in ur diverse garage. Och kammen var rund på vissa nockar) och det tog ett tag innan det hittades ! Hoppas ni hittar felet . Om ni ej lyckas själv så kontakta Häggström ,Han tror jag ej går bet !
Han har hållit på 25-30 år med dessa ( gm. mopar. Mfl  i grytan Shra garaget och är mkt duktig !
Med vänlig hälsning Mikael

Motorn är Ny, inte renoverad. Det är ett 420 hp kitt. Ska kolla tändning och allt alla har tipsat om och kanske ta kontakt med Häggström.

Återkommer om de löser sig eller inte!



Sök